۲۱ مرداد ۱۳۸۶ - ۰۹:۵۰
کد خبر: ۲۸۴۲۴

بيان ناگفته‌هاي فقهي نياز امروز جامعه اسلامي است

رسا، سرويس شهرستان‌ها ـ امروزه دگرگوني‌هاي جهاني در زمينه‌هاي علمي، اجتماعي و اقتصادي نياز جامعه را به طرح و پاسخ‌گويي به ناگفته‌هاي فقهي بيش‌از پيش آشکار ساخته است.
بيان ناگفته‌هاي فقهي نياز امروز جامعه اسلامي است

28 رجب سالروز درگذشت فقيه بزرگوار، آيت‌الله سيدمحمدکاظم يزدي، نويسنده کتاب عروه الوثقي است. به همين مناسبت ديدگاه‌هاي اساتيد علوم اسلامي حوزه و دانشگاه درباره شيوه نگارش رساله‌هاي توضيح‌المسايل كه حاشيه‌اي است بر عروه‌الوثقي را جويا شديم.
حجت الاسلام غلامحسين رضايي، استاد حوزه‌هاي علميه در استان آذربايجان شرقي با بيان اين که يکي از مراحل تکميلي تحصيل در حوزه‌هاي علميه، نگارش حاشيه بر عروه الوثقي است، گفت: توانايي اين امر، نشانگر اجتهاد يک عالم اسلامي است.
وي خاطر نشان کرد: حاشيه نويسي بر اين کتاب نيازمند آشنايي و چيرگي كامل بر علوم اسلامي از جمله فقه، اصول، رجال، حديث و ديگر علوم است.
حجت‌الاسلام رضايي اظهار داشت: پس از اين مرحله است كه مؤمنان مي‌توانند در مسايل فقهي به رساله عمليه علما مراجعه و از آنان تقليد کنند.
وي تصريح کرد: رساله توضيح المسايل مراجع از همان ترتيب نگارش عروه الوثقي پيروي مي‌کند و مسايل جديد و نيازهاي اصلي و به روز مقلدان بيشتر در استفتاها بيان مي‌شود.
حجت‌الاسلام جمال عسگري، استاد حوزه و دانشگاه در تبريز با بيان اين که در طرح مسايل فقهي بايد امور جاري در جامعه را مدنظر قرار داد، گفت: در برخي موارد احساس مي‌شود مسايل فقهي كه در رساله‌هاي عمليهآمده است، کاربردي نيستند..
وي به پرسش‌هاي مطرح شده از سوي دانشجويان و جوانان درباره چگونگي نگارش رساله‌هاي توضيح المسايل مراجع تقليد اشاره کرد و گفت: پرسش‌هاي فراواني در کلاس‌هاي درس و بحث‌هاي آزاد درباره دلايل پرداختن علما به مسايلي که امروزه موضوعيت ندارند از سوي جوانان مطرح مي‌شود.

ارسال نظرات