۲۲ مرداد ۱۳۸۶ - ۰۸:۳۴
کد خبر: ۲۸۴۶۶
به همت انتشارات دارالحديث؛

اثر جديد مرحوم آيت الله احمدي ميانجي منتشر شد

رسا، سرويس فرهنگي ـ چهارمين جلد از مجموعه مکاتيب الائمه، ويژه آثار امام جعفر صادق(ع) و امام موسي کاظم(ع) اثر مرحوم آيت الله احمدي ميانجي روانه بازار نشر شد.
اثر جديد مرحوم آيت الله احمدي ميانجي منتشر شد
به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا،چهارمين جلد از مجموعه مکاتيب الائمه، ويژه آثار امام جعفر صادق(ع) و امام موسي کاظم(ع) نوشته علي احمدي ميانجي با تحقيق مجتبي فرجي روانه بازار نشر شد.
حديث حکايت‌گر گفتار، کردار و تاييد معصومان است. در بيشتر موارد معناي حديث، بيان کلمات شفاهي معصومان(ع) پنداشته مي‌شود، حال آن که آثار نوشتاري ائمه اطهار(ع) هم کم نيستند. آنها احاديثي هستند که به عنوان مکاتبه شناخته مي‌شوند. مجموعه اين مکاتبه‌ها مي‌تواند منبع مهمي براي اسناد علمي و تاريخي باشد. نگاشته‌هاي هر امام حکايت از زمنيه‌ها و شرايط سياسي، فرهنگي عصر آن امام دارد. نيازهاي عصر امام، ديدگاه‌هاي فقهي و کلامي، حوادث تاريخي و بسياري مطالب ديگر از اين دست را مي‌توان از مطالعه دقيق اين نگاشته‌ها بازشناسي کرد.
مرحوم آيت‌الله احمدي ميانجي سالياني پيش کتاب مکاتيب الرسول(ص) را نگاشت و پس از آن نگارش مکاتيب الائمه را آغاز كرد. مجموعه دست نوشته‌هاي آن مرحوم پس از درگذشت ايشان به مرکز تحقيقات دارالحديث سپرده شد. پژوهشگردان دارالحديث به تکميل اين اثر ارزنده پرداختند و مجموعه مکاتيب الائمه(ع) را آماده نشر کردند.
نويسنده اين کتاب در موارد بسياري براي تبيين شرايط نگارش نامه‌هايي که مخاطب خاص دارند، به شرح حال مخاطبان پرداخته است. در تکميل اين گونه اطلاعات، کوشش شده تا مواردي درباره همه کساني که نقشي در نامه مورد نظر دارند، ارايه شود. تنظيم موضوعي نگاشته‌ها و در مواردي تنظيم تاريخ آنها از جمله فعاليت‌هاي تکميلي اين اثر بوده است.
جلد اول تا سوم اين مجموعه که پيشتر انتشار يافته باست، به نگاشته‌هاي حضرت علي(ع) تا امام پنجم اختصاص داشت. جلد چهارم اين اثر که به تازگي انتشار يافته است، نوشته‌هاي امام جعفر صادق(ع) و امام موسي کاظم(ع) را در بردارد.
گفتني است جلد چهارم مکاتيب الائمه(ع) به قلم علي احمدي ميانجي با تحقيق مجتبي فرجي به همت انتشارات دارالحديث در شمارگان هزار نسخه، با 530 صفحه در قطع وزيري به قيمت 3200 تومان روانه بازار نشر شده است.
ارسال نظرات