۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۷
کد خبر: ۲۸۷۸۳۵
سردبیر رأی الیوم:

آمریکا و متحدان عربش مسؤول همه فاجعه های منطقه هستند

خبرگزاری رسا ـ سردبیر روزنامه فرامنطقه‎ای رأی الیوم در مقاله ای با اشاره به تحولات اخیر منطقه نوشت: آمریکا و متحدان عربش مسؤول همه فاجعه ها در منطقه به ویژه سوریه، یمن، لبنان و لیبی هستند.
عبدالباري عطوان

 

به گزارش خبرگزاری رسا، عبدالباری عطوان تحلیلگر سیاسی و سردبیر روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم با تأکید نوشت: آمریکا و متحدانش مسؤول همه بحران های منطقه هستند، آن ها به عراق حمله کرده و آن را به اشغال خود در آوردند، ارتش آن را منحل کرده و بذر فتنه در آن کاشتند و این بحران از آنجا به سوریه، لبنان و یمن منتقل شد و به زودی این بحران در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نیز رحل اقامت خواهد افکند.


وی افزود: در این میان برخی طرف ها می خواهند اشتباهات خود را به گردن دیگران بیندازند و اینگونه سعی می کنند از زیر بار مسؤولیت این بحران ها شانه خالی کنند و بگویند کسانی دیگر مسؤول بحران های کنونی منطقه هستند.


عطوان می نویسد: این روزها برخی کشورها از نقش روسیه در سوریه به دلایل مختلف انتقاد می کنند و می گویند هواپیماهای نظامی روسی صدها کارشناس و همچنین صدها تن تجهیزات نظامی به لاذقیه منتقل کرده است گویی روسیه از چند دهه متحد سوریه نیست.


وی افزود: روسیه از ابتدای بحران سوریه با صدای بلند اعلام کرد اجازه نمی دهد نظام سوریه یا رییس جمهوری این کشور سقوط کند، روسیه دو بار در شورای امنیت از حق وتو استفاده کرد و مانع صدور هرگونه قطعنامه ای برای دخالت نظامی در سوریه شد، قطعنامه ای بر اساس بند هفتم منشور سازمان ملل که اتحادیه عرب با حمایت آمریکا خواستار آن بود. پس از این ها، روسیه کشتی های جنگی خود را روانه دریای مدیترانه کرد و مقابل ناوهای هواپیمابر آمریکایی که خود را برای گلوله باران سوریه آماده می کردند، ایستاد.


عطوان در ادامه نوشت: حال کجای این حمایت های روسیه از سوریه غافلگیر کننده است، چرا برخی به ویژه عرب ها از این حمایت ها تعجب می کنند، آن ها می گویند نظام سوریه بیشتر از هر وقتی ضعیف شده است و با این فرض، دوستان چه زمانی به کمک دوستان خود می روند، مگر نه این است که زمانی که آن ها نیاز داشته باشند به هم کمک می کنند؟./982/ب101/د

منبع: ایرنا

ارسال نظرات