۲۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۴
کد خبر: ۲۸۸۷۶۴

بررسی دلایل پذیرش تعداد زیادی پناهجو از سوی آلمان

خبرگزاری رسا ـ سیاست آلمان در پذیرش تعداد زیادی پناهجو، از طرفی مورد انتقاد و از طرف دیگر موجب تحسین عده ای شده است، اما عده ای این سیاست دولت آلمان را راهبردی برای تغییر چهره خشن این کشور در دوران جنگ جهانی دوم می‎دانند.
پناهجويان سوري

 

به گزارش خبرگزاری رسا، مهاجرت تعداد زیادی از پناهجویان سوری و عراقی به اروپا و سیاست های دولت آلمان در پذیرش بیشترین تعداد مهاجر، موجب برانگیختن انتقادات و در برخی موارد تحسین عده ای شده است.

 

مجری و تحلیل گر شبکه سی ان ان در این باره گفت: دولت آمریکا خواستار پذیرفتن ده هزار نفر از 4 میلیون پناهجوی سوری در دوره یک ساله در آمریکا شده است. انگلستان نیز خواستار پذیرفتن 20 هزار نفر در دوره ای پنج ساله شده است، اما کشور آلمان در سال جاری 800 هزار نفر مهاجر را خواهد پذیرفت که این تعداد مهاجر بیش از تمام تعداد مهاجری است که کلی اروپا در سال 2015 پذیرفته است.

 

وی افزود: ممکن است فکر کنید که سخاوت آلمان مورد قدردانی قرار گیرد، اما کاملا این گونه نیست. برخی از سیاستمداران اروپایی، آلمان را به دلیل نقض قوانین اتحادیه اروپا، ایجاد آهنربایی برای جذب تعداد بیشتری پناهجو به کل قاره اروپا و نیز بالا بردن ریسک حضور تروریست ها و عملیات تروریستی مورد انتقاد قرار دادند.

 

مجری ادامه داد: نخست وزیر مجارستان در این باره گفت که مساله پناهجویان، مشکل همه اروپا نیست، بلکه مشکل آلمان است. رهبر حزب مردم در فرانسه نیز گفته است که آلمان در نظر دارد که از خیل کثیر پناهجویان، برده هایی را به خدمت گیرد. این گفته سیاستمدار فرانسوی به احتمال زیاد به سیاست های کار اجباری دولت آلمان نازی در دوران جنگ جهانی دوم اشاره دارد.

 

فرید زکریا تصریح کرد: اروپا از جهات مختلفی تحت فشار است و بسیاری از سیاستمداران این قاره راهی آسان را برای شانه خالی کردن از بار مسؤولیت پیدا کرده اند که آن بهانه کردن سیاست های آلمان نازی از سوی دولت آلمان است. اشپیگل، مجله معروف آلمانی به این نکته اشاره کرد که نمادهای آلمان نازی به بخشی جدانشدنی از تظاهرات ضد ریاضت اقتصادی تبدیل شده است. این مجله به تصاویر و کاریکاتورهایی از آنگلا مرکل در تظاهرات ضد ریاضت اقتصادی در لهستان، پرتغال، اسپانیا، ایتالیا و نیز یونان اشاره کرد که وی را با لباس ارتش هیتلر نشان می داد.

 

زکریا اظهار داشت: آلمان در نظر دارد که مانند هر کشور دیگری گذشته تیره خود را جبران کند. سیاست های این کشور در قبال پناهجویان می تواند بخشی از برنامه جبران گذشته این کشور باشد. بعد از جنگ جهانی دوم آلمان حدود 13 میلیون پناهجو را از کشورهای تحت تسلط شوروی در خود پذیرفت.

 

وی تأکید کرد: در ابتدای دهه 90 میلادی نیز حدود نیم میلیون پناهجو از کشورهای حوزه بالکان به آلمان پناه آوردند. گرچه هیچ کس جنایات آلمان در دوره جنگ جهانی دوم را نمی تواند فراموش کند اما این کشور می تواند اما این کشور در حال تلاش برای تغییر چهره خود است.

 

اما نکته ای که زکریا به آن نپرداخت برخورد شدید و غیر انسانی عده ای از نژادپرستان با پناهجویان است. طبق اخبار رسیده از آلمان، عده ای از نژادپرستان و نئونازی های آلمانی با الگو قرار دادن سیاست های هیتلر، به ضرب و شتم پناهجویان و تخریب محل های نگهداری آنان می پردازند./847/ب933/د

ارسال نظرات