۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۶
کد خبر: ۲۸۹۳۴۲

کتاب «اهل کتاب در قرآن» در اردن منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ کتاب اهل الکتاب فی القرآن الکریم به قلم پژوهشگر اردنی و به زبان عربی منتشر شد.
اهل کتاب در قرآن

 

به گزارش خبرگزاری رسا، کتاب «اهل الکتاب فی القرآن الکریم»(اهل کتاب در قرآن کریم) به قلم «عبدالرحمن مرعی»، پژوهشگر اردنی و به زبان عربی منتشر شد.

 

تاکنون کتاب‌های بسیار و پژوهش‌های ارزشمندی درباره مسأله اهل کتاب از جنبه‌های مختلف دینی، فقهی و اسباب نزول آیات درباره آنها و همچنین، تفاوت میان اعتقادات و مقایسه میان کتاب‌های آنها و روابط اهل کتاب با مسلمانان نوشته شده است.


عبدالرحمن مرعی، پژوهشگر اردنی در این کتاب، روش متفاوتی بکار برده است؛ این کتاب در 290 صفحه نوشته شده و مؤسسه انتشارات «الان» در شهر «امان»، پایتخت اردن آن را منتشر کرده است.


نویسنده در کتاب «اهل کتاب در قرآن کریم» به بررسی جنبه لغوی الفاظ و کلیدواژه‌هایی که سیاق‌های متنوع آیات قرآنی درباره اهل کتاب را بیان می‌کند، پرداخته است.


این پژوهشگر اردنی در این کتاب دو رویکرد بکار برده است: رویکرد نخست، ریکرد واژه‌نامه‌ای(معجمی) است که در آن تمامی الفاظی که در قرآن در زمینه اهل کتاب ذکر شده را مورد بررسی قرار داده است و رویکرد دوم تبیین واژگان تکراری در سیاق‌هایی است که در آن‌ها وضعیت اهل کتاب توصیف شده است.


کتاب «اهل کتاب در قرآن کریم» در پنج فصل تدوین شده است که فصل نخست به بررسی روابط میان سه ادیان آسمانی(اسلام، یهود و مسیحیت) و جمع میان آن‌ها در قرآن کریم، اقلیت‌ها در صدر اسلام، یهودیان در جزیرة‌العرب و اندلس و روابط میان اسلام و مسیحیت در صدر اسلام اختصاص دارد.


فصل دوم این کتاب به موضوع یهودیان و سیره آنها در قرآن کریم(با ذکر سند) اختصاص دارد و نحوه تعامل آن‌ها با بعثت نبی مکرم اسلام بیان شده است.


فصل سوم کتاب به بررسی مسیحیان از دیدگاه اسلامی اختصاص دارد و سیاق‌های لغوی و تاریخی که به صورت مستقیم به مسیحیت اشاره دارد، ذکر شده است.


در فصل چهارم، راوبط میان اهل کتاب و نگاه قرآن کریم به یهودیان و مسیحیان و سیاق‌های کلی در این زمینه بیان شده است و فصل پنجم این کتاب به تبیین نقش انبیاء و پیامبران در تثبیت دعوت به سوی خداوند متعال، اسلوب قصص انبیا و رسولان در قرآن کریم و پیامبران مرتبط با اهل کتاب پرداخته است.


کتاب «اهل کتاب در قرآن کریم»، یک مطالعه واژه‌نامه‌ای(معجمی) دقیق در سیاق‌ها و مفاهیم لفظی است و به‌عنوان یک منبع مهم در این حوزه به‌شمار می‌رود./994/ب102/د

منبع: ایکنا

ارسال نظرات