۰۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۳
کد خبر: ۲۹۱۸۲۹
یکی از علمای سنی لبنان در گفت‎وگو با رسا؛

حادثه منا باید در دادگاه‎های کشورهای اسلامی بررسی شود

خبرگزاری رسا، دبیرکل جنبش امت لبنان با اشاره به بی‌کفایتی آل‎سعود در اداره حج، تأکید کرد که پرونده منا باید در دادگاه‎های کشورهای اسلامی بررسی شود.
شيخ عبدالناصر الجبري، دبيرکل جنبش امل لبنان

 

شیخ عبدالناصر الجبری از علمای اهل تسنن و دبیرکل جنبش امت لبنان در گفت‎وگو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری رسا، به بررسی حوادث غمبار کشتار حاجیان در منا پرداخت و گفت: در گذشته پیشنهاد اداره موسوم حج از سوی کشورهای اسلامی جهت مشارکت آنان و تامین امنیت حجاج را داده بودیم ولی متاسفانه جوابی در این باره نشنیدیم.


وی مشارکت و همکاری در اداره حج را ضروری خواند و تصریح کرد: در همه جهان مرسوم است کشورهایی که دچار حادثه می شوند از جهانیان کمک می طلبند و این مساله را در زلزله بم مشاهده کردیم اما عربستان با وجود ناتوانی در رسیدگی به مجروحان و کشته شدگان حج اجازه رسیدگی به حاجیان را به سایر کشورها نمی دهد.


این عالم اهل تسنن افزود: هیچ کشوری نمی تواند به تنهایی موسم حج را اداره کند پس عربستان باید از سایر کشورهای اسلامی کمک بگیرد.


وی با اشاره به اینکه تجمع های بسیار بزرگتری در جهان بدون وقوع حادثه ای نظیر حادثه عربستان رخ می دهد، بر لزوم برگزاری امنیت آمیز حج تأکید کرد.


وی با اشاره به آیه 2 سوریه مائده (تَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَى وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ) خاطرنشان کرد: مشارکت کشورهای اسلامی در مناسک حج یک مساله کاملا طبیعی و نشان دهنده همکاری بین مسلمانان است.


شیخ الجبری عربستان را مسؤول حادثه منا توصیف کرد و گفت: عربستان توان نفی و رد مسؤولیت حادثه منا را ندارد و انداختن تقصیرها بر گردن حجاج ناممکن است زیرا آنان درپی انجام اعمال حج خود هستند.


وی خواستار مطرح شدن پرونده کشتار حاجیان منا در مجامع اسلامی و عربی شد و خاطرنشان کرد که پرونده حج نباید در کشورهای غربی مطرح شود زیرا جز شر و خرابکاری از غربی‎ها توقع و انتظار دیگری نمی‎رود و ما چگونه می‎توانیم که یک پرونده اسلامی را نزد دولت‎های شرور غربی ببریم. این پرونده باید در کشورهای اسلامی و عربی و به صورت قوی مطرح شود.


این عالم اهل سنت از علمای اسلام برای حمایت از کشورهای مظلوم مانند یمن، سوریه، لیبی و عراق دعوت کرد و گفت: کشورهای اسلامی مسؤول حفظ خون مسلمانان در کشورهای منطقه هستند و دولت‎های عربی باید در برابر استکبار جهانی در شرق و غرب جهان بایستند./994/ب901/د

ارسال نظرات