۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۰۳:۲۱
کد خبر: ۲۹۴۰۸۰
جهان اسلام در هفته‎ای که گذشت؛

واکنش‎های مختلف جهان اسلام به ورود نظامی مسکو به جنگ با داعش

خبرگزاری رسا ـ با گذشت دو هفته از فاجعه منا، اعتراض‎ها نسبت به بی کفایتی آل‎سعود در اداره مراسم حج ادامه دارد و مقامات مسلمان از کشورهای مختلف خواستار تحقیق در این باره شدند.
جهان اسلام

 

به گزارش خبرگزاری رسا، جهان اسلام در هفته گذشته همچنان درگیر مساله فاجعه منا بود، فاجعه ای که هزاران حاجی را به کام مرگ فرستاد اما آل سعود که بی کفایتی آن به اثبات رسیده است از این مساله طفره رفته و به حاجیان تهم می زند. حمله نظامی روسیه علیه داعش در سوریه نیز از رخدادهای بسیار مهم جهان اسلام به شمار می آید.

 

عر اق ـ سوریه

 

ـ حجت الاسلام سید صدرالدین قبانچی خطیب جمعه نجف اشرف از پیروزیهای اخیر نیروهای امنیتی و بسیج مردمی در آزادسازی منطقه الرمادی و پاک سازی مناطق اشغالی از لوث جریان تروریستی داعش تقدیر و تشکر کرد و از ادامه تدریس آموزه های بنی امیه در مدارس عراق به شدت انتقاد کرد.

 

ـ خطیبان جمعه عراق با اشاره به عملیاتهای موفق روسیه در مبارزه با داعش خاطرنشان کردند که روسیه عامل رسوایی آمریکا و کشورهای غربی است.

 

ـ غانم العنگوشی، رییس پلس کربلا ضمن درخواست برای همکاری با نیروهای امنیتی از آمادگی 25 هزار نیرو امنیتی برای تامین امنیت ماه محرم و نیز تامین امنیت زائران اربعین خبر داد.

 

ـ بشار اسد، رییس جمهوری سوریه، در گفتوگو با خبرنگار شبکه خبر گفت: تا زمانی که برخی ها از تروریسم حمایت می کنند، این جنگ ادامه خواهد داشت، چون ما با گروه های تروریستی در داخل سوریه نمی جنگیم، بلکه وارد جنگ با گروه های تروریستی شده ایم که از همه کشورهای جهان و با حمایت ثروتمندترین و قوی ترین این کشورها به سوریه می آیند.

 

ـ ولید المعلم وزیر امور خارجه سوریه با اشاره به حمایت برخی کشورهای منطقه از تفکرات افراطی گفت: عربستان و قطر برای خونریزی در سوریه با هم رقابت می کنند.

 

عربستان ـ بحرین

 

ـ 52 مبلغ سعودی با انتشار بیانیه‌ای نسبت به حملات نظامی روسیه در سوریه اعتراض کرده و خواستار اقدام کشورهای سنی مذهب علیه این عملیات شده‌اند.

 

ـ بعد از گذشت بیش از چهار سال از بحران سوریه یک مبلغ سعودی در ریاض اعتراف کرد فتواهایی که برای آنچه «جهاد» در سوریه خوانده می‌شود صادر شده بدون مشورت با متخصصان صورت گرفته است.

 

ـ اسنادی که یک پایگاه افشاگر روز دوشنبه افشا کرده است نشان می‌دهند عربستان سعودی میلیون‌ها دلار برای ایجاد گروه‌های لابی در واشنگتن و ارائه تصویری بهتری از ریاض در رسانه‌های غربی هزینه کرده است.

 

ـ حجت الاسلام عیسی عید، امام جماعت منطقه کرزکان بحرین تاکید کرد که این کشور در وضع سیاسی و امنیتی فاجعه‌باری به سر می‌برد و این امر منجر به ایجاد بحران‌های اقتصادی، اجتماعی و اخلاقی فراوانی شده است.

 

ـ «جو استورک» مسؤول بخش خاورمیانه و‌ آفریقای سازمان دیده‌بان حقوق بشر، از حاکمان بحرین خواست تا فورا «شیخ علی سلمان» دبیرکل جمعیت «الوفاق» و «ابراهیم شریف» دبیرکل جمعیت دموکراتیک وعد را آزاد کنند.

 

ـ حجت الاسلام شیخ عبدالله ابراهیم صالح، معاون دبیرکل جمعیت العمل اسلامی بحرین، کشتار حاجیان در منا را محکوم کرد و گفت: تا زمانی که آلسعود مدیریت حج را برعهده دارد باید منتظر حوادثی مشابه منا باشیم.

 

لبنان ـ فلسطین

 

ـ سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان ضمن سخنانی در دیدار سالیانه خود در جمع مبلغان و مداحان لبنانی، عربستان سعودی را مسؤول کشتار در منطقه دانست و تأکید کرد: ما نباید از دشمن خود یعنی اسرائیل غافل شویم، با این وجود خطر موجودیتی در منطقه همان خطر وهابیت است.

 

ـ آیت الله نابلسی،امام جمعه صیدای لبنان تاکید کرد: سکوت ذلت بار دولتمردان عرب در برابر توهین رژیم صهیونیستی به مقدسات مسلمانان، مایه تعجب است.

 

ـ آیت الله عبدالامیر قبلان، نایب رییس مجلس اعلای شیعیان لبنان در دیدار با هیات اداری و علمی دانشگاه‌های شهر مقدس قم، گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره در مسیر تقریب مذاهب اسلامی گام برمی دارد تا بتواند وحدت را در کشورهای اسلامی متجلی کند.

 

ـ سید علی فضل الله، امام جمعه بیروت ضمن تاکید بر این نکته که برافراشته شدن پرچم فلسطین در سازمان ملل کمکی به مردم این کشور نمیکند، گفت: رژیم صهیونیستی بر اساس طرح یهودی سازی مسجد الاقصی دشمنی خود را با مردم مظلوم فلسطین دو چندان کرده است.

 

ـ شیخ صهیب حبلی، عضو جمعیت علمای مسلمان لبنان با اشاره به اینکه رفتار عربستان پس از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی تغییر کرد، افزود که آلسعود به جای خدمت به زائران الهی در خدمت آمریکا و رژیم غاصب صهیونیستی است.

 

ـ محمد حسن، فعال رسانهای لبنان تصریح کرد: آل‌سعود از ایجاد حزب الله دیگری در کشور یمن ترس دارد و بر همین اساس اقدام به جنایت وحشیانه در این کشور می‌کند.

 

ـ رائد صلاح، رییس جنبش اسلامی در سرزمین‌های اشغالی، در گفت‌وگویی با وبگاه «الرساله» اعلام کرد که انتفاضه سوم فلسطین بدون اینکه کسی از پیش اعلام کند، آغاز شده و کسی نمی‌تواند نتایج آن را پیش‌بینی کند.

 

ـ نظامیان صهیونیست از نخستین ساعات بامداد روز یکشنبه مسجد مبارک الاقصی را به محاصره کامل خود درآوردند. نیروهای ارتش رژیم اشغالگر قدس پس از محاصره مسجد الاقصی، دروازه های آن را به روی فلسطینیان بستند و از ورود فلسطینیان زیر 50 سال به داخل آن ممانعت کردند که این اقدام جوانان فلسطینی را به اقامه نماز صبح در نزدیکی این دروازه ها واداشت.

 

ـ عزت رشق، عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین "حماس" خواستار تشدید عملیاتهای مقاومت در کرانه باختری و شعله ور ساختن انتفاضه سوم برای مقابله با طرح های شوم و جنایتکارانه دشمن صهیونیستی علیه مسجدالاقصی شد و نسبت به طرح‌های نژاد پرستانه این رژیم در قدس هشدار داد.

 

آفریقا

 

ـ سلیمان حمروش از رهبران جماعت اسلامی مصر با اشاره به حمایت عربستان سعودی از جبهة النصرة، مدعی جنگ روانی ایران علیه عربستان شد و بر لزوم یاری رسانی به این کشور علیه ایران و یمن تأکید کرد.

 

ـ حلمی النمنم وزیر فرهنگ مصر و احمد السید النجار رییس شورای اداری روزنامه "الاهرام"، در نشستی در قاهره درباره نقشه راه آینده مصر در حل بحران جمعیت تاکید کردند که وهابیت عربستان سعودی عامل اصلی تروریسم در مصر و جهان است.

 

ـ سعید لاوندی استاد روابط بین الملل مصر با اشاره به اتفاقات اخیر حادثه منا تاکید کرد که آمریکا توانست ایران را به جای اسرائیل به جای دشمن به کشورهای عربی معرفی کند.

 

ـ محیی الدین عفیفی مدیرکل مجمع پژوهش‌های اسلامی از صدور بیش صدهزار فتوا از سوی کمیته فتوای این مجمع در طی شش ماهه گذشته خبر داد.

 

ـ محمد مختار جمعه وزیر اوقاف مصر  با تاکید بر اینکه خائنان و مزدوران چهره واقعی اسلام را تخریب کرده‌اند، خاطر نشان کرد: جهاد در راه خدا از بهترین شیوه‌ها برای صیانت از کشور است و به همین دلیل شهید دارای منزلت والایی در نزد خداست اما باید میان شهید راه حق و کشته راه باطل تمایز قائل شد.

 

ـ مدیر حج نیجریه ضمن اشاره به احتمال متوقف کردن رمی جمرات از سوی حاجیان نیجریه، گفت که در صورت عدم تهیه مکان مناسبی برای اسکان حاجیان در منا، امسال آخرین سال وقوف در منا خواهد بود.

 

اروپا ـ آمریکا

 

ـ واتیکان و در راس آن مقام پاپ در طی دو هزار سال سیطره خود بر مسیحیت کاتولیک، کارنامه سیاهی از خود بجای گذاشته است. مقام پاپی که به عنوان برجسته ترین جایگاه مسیحیت کاتولیک است، در طول تاریخ به دست افرادی بسیار بدنام و منحرف افتاده است.

 

ـ کمیسیون اروپا نسبت به افزایش روزافزون اسلام هراسی و حملات علیه مسلمانان در این قاره هشدار داد.

 

ـ سازمان دینی جامعه شیعیان مسکو در بیانیه ای خواستار توقف حملات هوایی عربستان سعودی و متحدانش به یمن شد.

 

ـ تونی بلر نخست‌وزیر پیشین انگلیس در موزه «یازده سپتامبر» نیویورک اعلام کرد:ایدئولوژی تروریست‌های اسلام‌گرا از سوی مسلمانان سراسر جهان حمایت می‌شود.

 

ـ سازمان روابط اسلام و آمریکا به مسلمانان این کشور نسبت به تظاهرات اسلام ستیزان و احتمال خشونت در آنها هشدار داد.

 

ـ بعد از رای نیاوردن طرح هلند پیرامون تحقیق موارد نقض حقوق بشر در یمن، سازمان ملل متحد با طرح پیشنهادی عربستان در خصوص لغو این طرح موافقت کرد.

 

ـ روزنامه ایندیپندنت با حمایت از حملات اخیر روسیه علیه مواضع نیروهای تروریستی در سوریه نوشت، مذاکرات حل بحران سوریه تنها با حضور ایران و روسیه به سرانجام خواهد رسید.

 

ـ بعد از یک سال تلاش ناموفق، وزارت دفاع آمریکا برنامه آموزش و تسلیح معارضانی را که قرار بود داعش را در سوریه شکست دهند را تعطیل کرد.

 

ـ مسلمانان آمریکا در اعتراض به سیاست های ضد اسلامی رییس جمهور میانمار، علیه وی شکایت کردند.

 

آسیا اقیانوسیه

 

ـ شیخ شمس الدین شرف الدین رییس اتحادیه علمای یمن، در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، حوادث رخداده در عربستان را نشان دهنده عجز عربستان در اداره موسوم حج دانست و گفت: آلسعود با حرمین شریفین به شکل یک ملک شخصی رفتار میکند و هیچ گونه احترامی برای آنها نگه نمی دارد. رییس اتحادیه علمای یمن با انتقاد از کشتار حاجیان در منا خاطرنشان کرد که آلسعود از حج به سود رژیم صهیونیستی و آمریکا بهره میبرد.

 

ـ قانون ممنوعیت پخش قرآن و مناجات از بلندگوهای مساجد در مالزی با استقبال یکی از مفتیان این کشور مواجه شد.

 

ـ بعد از آن که نوجوانی 15 ساله افراط گرا یک نیروی پلیس را در استرالیا از پای در آورد، سازمان های اسلامی و نیز دولت این کشور نسبت به فراگیر شدن افراطی گری و تروریسم در استرالیا هشدار دادند.

 

ـ جنگنده های ارتش سعودی بار دیگر با حمله به یک جشن عروسی در استان ذمار بیش از 30 شهروند یمنی را به شهادت رساندند که اکثر شهدای این حمله را زنان و کودکان تشکیل می دهند./847/ز503/د

ارسال نظرات