۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۰
کد خبر: ۲۹۷۲۲۰
المانیتور تاکید کرد؛

فاجعه منا روابط ایران و عربستان را تحت تاثیر قرار داد

خبرگزاری رسا ـ المانیتور در گزارشی نوشت: فاجعه منا و سیاست‎های منطقه‌ای عربستان، چشم انداز بهبود روابط این کشور را با ایران تیره کرده است.
منا

 

به گزارش خبرگزاری رسا،پایگاه خبری المانیتور در مقاله ای به قلم عباس اصلانی درباره تنش در روابط ایران و عربستان نوشت: زمانی که "حسن روحانی،" رییس جمهور ایران، دو سال گذشته ریاست دولت را در این کشور بر عهده گرفت، برخی در ایران امیدوار بودند، تا حدودی روابط  تهران و ریاض بهبود یابد؛ اما پس از مرگ پادشاه "عبدالله بن عبدالعزیز،" این امیدها نقش بر آب شد زیرا حکام جدید عربستان انعطاف پذیری و تمایلی در تعامل با ایران از خود نشان ندادند.  
 


در ضمن یک سری تحولات در روزهای اخیر نیز روابط میان ریاض و تهران را وخیم تر کرد. آخرین حادثه، فاجعه مرگبار در منا که صدها زائر ایرانی در آن کشته شدند اوضاع را پیچیده تر و دشوارتر کرد. بدون تردید این موضوع تبعات داخلی- و نیز بین المللی- برای هر دو کشور در پی خواهد داشت، زیرا هر دو کشور نقش فعال تر و نفوذ بیشتری در منطقه داشته باشند.


 
برای ایران پس از مدتها بحث های داخلی درباره چگونگی تعامل با عربستان، اکنون "آیت الله خامنه ای،" رهبر معظم ایران، می تواند در سیاست خارجی نیز عملا ابتکار عمل را دست بگیرد. در ضمن اگر در گذشته دیدگاه های متفاوتی درباره چگونگی تعامل با عربستان سعودی وجود داشت، اکنون در میان اعضای دولت روحانی و اکثر دستگاه های سیاسی ایران، رویکرد واحدی در قبال ریاض به چشم می خورد.


 
تا همین اواخر، افراد نزدیک به دولت روحانی و به ویژه "علی اکبر رفسنجانی،" رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، تلاش می کردند تا روابط با عربستان بهبود یابد.


 
با توجه به تحولات اخیر و مهمتر از همه جنگ یمن و فاجعه منا، که انتقادات از عربستان را افزایش داد، اکنون ایران در موضع بالاتری نسبت به عربستان قرار گرفته است.

 

 

لازم به ذکر است کسانی که در ایران طرفدار بهبود روابط با عربستان بودند، با توجه به اوضاع کنونی خود را با رقبای محافظه کارشان هماهنگ و رویکرد مشابه به آنها را در این زمینه اتخاذ کرده اند./982/ب101/د

منبع: باشگاه خبرنگاران

ارسال نظرات