۰۱ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۵
کد خبر: ۲۹۷۴۱۶

مروری بر یکصد و چهل و نهمین شماره ماهنامه فکه

خبرگزاری رسا ـ یکصد و چهل و هشتمین شماره ماهنامه فکه از سوی مؤسسه فرهنگی هنری جنات فکه به انتشار رسیده است.
يکصد و چهل و نهمين شماره ماهنامه فکه

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، یکصد و چهل و نهمین شماره ماهنامه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی فکه از سوی مؤسسه فرهنگی هنری جنات فکه ویژه مهر 94 به انتشار رسیده است.

 

این شماره از ماهنامه فکه از بخش‌های «یادداشت»، «فردا»، «امروز»، «جهان اسلامی»، «رزمنده»، «پایداری» و «فکه+» تشکیل شده است.

 

در بخش یادداشت این ماهنامه موضوعاتی همچون «ملت‌هایی که می‌دانند» و «حاج کاظم آمریکایی‌ها»، «دفاع همچنان باقی است» و «زبدانی؛ ایستگاه بعدی آزادی» به چشم می‌خورد.

 

عنوان «انقلاب اسلامی؛ باز تولید معارف اسلامی» در بخش فردا و «پایان 330» و «عبرت‌های هشت سال دفاع مقدس»، «ذکاء الملک» در بخش امروز مطالعه می‌کنیم.

 

مقاله «اسلام؛ پرچم برافراشته هندوستان» در بخش «جهان اسلام» این ماهنامه آمده است.

 

رزمنده عنوان بخش دیگری از این ماهنامه است که دربردارنده موضوعاتی همچون «زندگی به سبک مجاهدت» و «رستگاری به وقت بوکان»، «نوبت عاشقی علی»، «پسر کو ندارد نشان از پدر»، «انتفاضه سنگ مادر»، «همسفر حج خویش»، «مگر جوانان اهوازی مرده‌اند؟»، «او همانند نامش صالح، صالح بود»، «وقتی هوا چشم تو را مه گرفته بود»، «هنوز هم خروشان»، «صورت مهشید» و «رفقا نیمه‌راه» است.

 

«زندگی به سبک مجاهدت» عنوان گفت‌وگو با حجت الاسلام والمسلمین محسن قمی عضو مجلس خبرگان رهبری و معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری است، در بخشی از این متن درباره «نقش برجسته روحانیت در عرصه تبلیغ» می‌خوانیم: امروز دیگر روحانیت به برکت انقلاب اسلامی، رهنمودهای حضرت امام و رهبری حضرت آقا وارد یک عرصه بین‌المللی شده و نه تنها در جامعه و کشور تأثیرگذار است که حتی در رقم خوردن تاریخی که در راه هست نیز نقش به سزایی دارد. البته این رویکرد قبل از رهبری حضرت امام نیز بود، اما با حضور مقام رهبری بسیار متحول شده است.یکی از افتخارات بزرگ حضرت آیت الله بروجردی این بود که توانست یک مرکز اسلامی در هامبورگ تأسیس کند.

 

با وجود این پتانسیل بالا، واقعا انتظار می‌رود که در فضاهای زیادی بشود از روحانیت کمک گرفت. یکی از این فضاها بسترهای مختلف ارتباط با جوان‌ها در دانشگاه است. حضور روحانیت در دانشگاه می‌تواند یک حضور سربلندانه و سرفرازانه باشد در صورتی که با این حضور، نقش اصیل روحانیت ایفا شود، نه نقش حراست و بازرسی دانشگاه.

 

دانشجو باید احساس کند که روحانیت در دانشگاه پناهگاه او است و در مشکلات شخصی، سیاسی می‌تواند با او مشورت کند.در جلساتی که با روحانیان همکار در دانشگاه دارم، همیشه چند نکته را درباره جوان‌ها به آن‌ها متذکر می‌شوم.

 

نکته اول بحث بحران الگو در بین جوان‌ها است. جوان ما توی دانشگاه مرتب با این موضوع روبه‌رو است که باید چه گروه و حزبی را الگوی خودش قرار بدهد. من دائم به آنها یادآوری می‌کنم که الگوهای فکری و رفتاری زیادی از جمله حضرت امام، شهید مطهری، شهید بهشتی و بسیاری دیگر را داشتیم، اما این روزها تعداد این الگوها کم شده، پس باید به جوان‌ها حق بدهیم که در این وادی با سردرگمی روبه‌رو شوند.

 

نکته دوم، بحران کارآمدی جمهوری اسلامی است. ساختار و مبانی فکری این انقلاب آن‌طور که شایسته و بایسته است برای جوان‌ها تعریف نشده و آنها با این شبهه روبه‌رو هستندکه این نظام، کارآمدی لازم را برای اداره یک مملکت دارد یا نه؟

 

سومین بحران، بحران عملکرد است. در این قسمت، دانشجوها بسیار دچار مشکل هستند و آنچه امروز از رسانه‌های معاند سرتاسر دنیا به گوش جوان‌های ما می‌رسد این است که نظام جمهوری اسلامی در بخش عملکرد دچار مشکل است و از کفایت لازم برخوردار نیست.

 

البته ما منکر عملکرد بد تعدادی از مسؤولان و کم‌کاری‌ها و عملکرد ضعیف نیستیم، اما قسمت دردآور ماجرا این است که عملکرد و کارکردهای خوب و سازنده این انقلاب برای جوان‌ها بازگو نمی‌شود. اگر توجه کافی و وافی به این مسائل بشود، بسیاری از مشکلات جوان‌ها حل می‌شود. حوادث جاری منطقه نیز، شاهد بسیار گویا بر کارآمدی نظام جمهوری اسلامی است، به ویژه مقایسه وضعیت کنونی ما با کشورهای منطقه که اکثرا دچار بحران هستند. پیشرفت در بعد امنیت و در عرصه علمی، سیاسی و اجتماعی گواه خوبی بر این ادعا است.

 

طلاب جوان حوزه‌های علمیه سراسر کشور و همچنین در دیگر کشورها اسلامی از انگیزه‌های بسیار خوبی برای خدمت به اسلام برخوردارند.

 

علاوه بر آن، توانایی و استعدادهای فوق‌العاده‌ای نیز میان آنها مشاهده می‌شود اینجانب از مسؤولان محترم به ویژه مسؤولان فرهنگی استدعا دارم از این سرمایه بزرگ و گران‌سنگ غفلت نکنند.

 

در بخش «فکه +» این عناوین را مطالعه می‌کنیم: «از بابا برایم بگو»، «پیشخوان» و «من؛ بی‌تو».

 

یکصد و چهل و نهمین شماره ماهنامه فکه در 63 صفحه به قیمت 3000 تومان از سوی مؤسسه فرهنگی هنری جنات فکه منتشر شده است./998/ن602/ق 

ارسال نظرات