۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۱
کد خبر: ۲۹۷۶۱۵
استاد دانشگاه آمریکا تأکید کرد؛

هراس آمریکا از جهان چند قطبی و آرام هراس دارد

خبرگزاری رسا ـ یک تحلیلگر مسائل سیاست بین الملل تاکید کرد: این واقعیت که واشنگتن حاضر به کمک به روسیه برای مقابله با داعش نشده نشانگر آن است که آمریکا نگران از دست دادن جایگاه خود به عنوان ابرقدرت بزرگ در جهان است.
آتش زدن پرچم آمريکا

 

به گزارش خبرگزاری رسا، استفان کوهن استاد دانشگاه‌های پرینستون و نیویورک تصریح کرد: مخالفت آمریکا با کمک به روسیه برای مقابله با گروه تروریستی داعش نشان می دهد که واشنگتن نگران آن است که جایگاه خود به عنوان ابرقدرت جهانی را که پس از فروپاشی شوروی سابق به دست آورده، از دست بدهد.

 

وی در ادامه گفت: سیاست خارجی آمریکا بر پایه این اصل استوار شده است که تمایلی ندارد یک جهان چندقطبی را به رسمیت بشناسد. چیزی که امروز شاهد آن هستیم این است که سیاست خارجی آمریکا با شکست روبرو شده ولی واشنگتن سعی می کند جایگاه خود به عنوان ابرقدرت در عرصه جهانی را حفظ کند و این مساله علت اصلی مخالفت آمریکا برای پیوستن به فرانسه، آلمان و روسیه در حل و فصل بحران اوکراین و پیوستن به روسیه برای مقابله با داعش بوده است.

 

کوهن تاکید کرد: ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه پیشنهاد داد تا دمیتری میدویدیف نخست وزیر خود را به همراه وزیر دفاع و رییس شورای امنیت ملی روسیه به آمریکا بفرستد تا برای تشکیل یک ائتلاف علیه داعش تلاش کند ولی کاخ سفید با این پیشنهاد مخالفت کرد.

 

وی افزود: پوتین این مساله را درک کرده است که ایده مخالفان میانه روی سوری یک دروغ است و نمی خواهد امنیت ملی روسیه را بر اساس یک دروغ به خطر بیندازد، حتی اگر اوباما بخواهد این کار را انجام دهد.

 

استاد دانشگاه‌های نیویورک و پرینستون گفت: به نظر من کیسینجر درست می گوید، جهان هم اکنون در بی نظمی به سر می برد. جهان امروز، متفاوت است. آمریکا دیگر امروز نمی تواند به تنهایی ابرقدرت شماره یک جهان باشد و بنابر این مانعی در مسیر حرکت به سوی یک نظم مسالمت آمیز جهانی خواهد بود./982/ب101/د

ارسال نظرات