۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۷
کد خبر: ۲۹۸۲۰۷
مستبصر ترکیه‎ای:

فضای نامناسب اجتماعی برای فعالیت زنان شیعه در ترکیه حاکم است

خبرگزاری رسا ـ یکی از بانوان مستبصر ترکیه به فضای نامناسب اجتماعی در این کشور برای فعالیت زنان شیعه اشاره و بیان داشت: در استانبول فعالیت های زنان و مردان شیعه نسبت به دیگر شهرها بیشتر است اما بعد از جنگ سوریه این فشار حکومت بر شیعیان بیشتر شده بود و بسیاری از فعالیت‎ها را شیعیان به صورت پنهانی انجام می دهند.
فضای نامناسب اجتماعی برای فعالیت زنان شیعه در ترکیه حاکم است

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد،  عالیه شیوت، مستبصر ترکیه روز گذشته در دانشگاه فردوسی و در همایش اجتماعی بانوان با عنوان «ما زنده ایم» به عنوان الگوی یک بانوی نمونه در جمع دانش جویان در خصوص شیعه شدن خود گفت: با تحقیق و تفحص در خصوص پیامبر اکرم (ص) و تاریخ به تشیع متمایل شدم.

 

وی خاطر نشان کرد: زمانی که سنی بودم تعصبی نسبت دیگر ادیان حتی وهابیت نداشتم اما به تبلیغات ضد ایرانی که می شد توجهی نداشته و با بررسی و واقعیت را پیدا کردم.

 

عالیه شیوت در ادامه به فضای نامناسب اجتماعی در ترکیه برای فعالیت زنان شیعه اشاره و بیان داشت: در استانبول فعالیت های زنان و مردان شیعه نسبت به دیگر شهرها بیشتر است اما بعد از جنگ سوریه این فشار حکومت بر شیعیان بیشتر شده بود و بسیاری از فعالیت ها را شیعیان به صورت پنهانی انجام می دهند.

 

این مستبصر ترکیه ای در خصوص مهاجرت خود به ایران گفت: من سه بار در دانشگاه قبول شدم اما فضای بی حجابی را نپسندیده و سرانجام از دانشگاه اخراج شدم. با توجه به این فضا تصمیم به مهاجرت به ایران گرفته و با پذیرش در آزمون جامعة المصطفی در ترکیه به مشهد آمده و در مکتب نرجس مشغول فراگیری علم و پیدا کردن پاسخ سؤال هایم شدم.

 

وی با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم  (ص) در خصوص فعالیت های اجتماعی، گفت: پیامبر به این امر تأکید داشته اند که مؤمن وقت خود را به سه بخش برای خدا، خود و خانواده و مردم صرف می کند اما این شرایط در ترکیه فراهم نبود و امکان فعالیت اجتماعی نداشته از جمله این که نتوانستم در دانشگاه حضور داشته باشم.

 

عالیه شیوت با شاره به فضای اجتماعی مناسب برای بانوان در ایران، گفت: خانم ها در ایران رانندگی و دیگر فعالیت ها را با حجاب داشته و موفق نیز هستند بنابراین باید قدر شرایط و فضایی که در آن قرار دارند را بدانند، چرا که بدانید که ما دلتنگ جنین فضایی هستیم  که شما این فضا را در اختیار دارید./1310/ب202/د

ارسال نظرات