۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۰
کد خبر: ۳۰۰۷۹۳
محقق و پژوهشگر علوم اسلامی:

دشمن شناسی و پاسخ به شبهات از وظایف خطیر حوزه های علمیه است

خبرگزاری رسا ـ محقق و پژوهشگر علوم اسلامی با بیان این که دشمن شناسی و پاسخ به شبهات از وظایف خطیر حوزه های علمیه است، گفت: حوزه نباید صبر کند تا شبهه ای در جامعه مانور دهد و در اذهان نفوذ کند، بلکه باید به سرعت به شبهات پاسخ داد تا شاهد تأثیرات منفی آن نباشیم.
حجت الاسلام سيد ستار مهديزاده

حجت الاسلام سید ستار مهدیزاده، محقق و پژوهشگر علوم اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، با تأکید بر تمرکز به قرآن، معنویات و عرفان در حوزه های علمیه، گفت: حوزه های علمیه از معنویات فاصله گرفته اند.

 

وی افزود: جدایی حوزویان از معنویات موجب می شود تا تربیت شدگان حوزه علمیه در آینده برای جامعه مشکل ساز شوند و فتنه ایجاد کنند.

 

حجت الاسلام مهدیزاده با تأکید بر مقابله اصولی و کاربردی با عرفان های کاذب از سوی بزرگان حوزه ها، گفت: حوزه های علمیه باید مسائل روز جامعه را رصد کنند تا به نیاز جامعه پی برده و شبهات را پاسخ دهند.

 

محقق و پژوهشگر علوم اسلامی با بیان این که نیازهای بین الملی نیز باید از سوی حوزه های علمیه رصد شود، گفت: نیازهای اخلاقی، اقتصادی، فقهی و اعتقادی باید سنجیده شود و با کتب و نرم افزارهای مربوطه راهبری در این زمنیه تدوین کرد.

 

وی با اشاره به این که رصد شبهات و آمادگی برای پاسخ به شبهات از الزامات حوزه های علمیه است، گفت: حوزه نباید صبر کند تا شبهه ای در جامعه مانور دهد و در اذهان نفوذ کند، بلکه باید به سرعت به شبهات پاسخ داد تا شاهد تأثیرات منفی آن نباشیم.

 

حجت‌الاسلام مهدیزاده با یادآوری این که امام راحل فرمود حوزه های علمیه باید یکصد سال جلوتر از جامعه حرکت کنند، گفت: دشمن شناسی یکی از وظایف حوزه های علمیه است.

 

بی توجهی به تأمین مالی حوزویان موجب افت علمی در حوزه می شود

به گفته وی، برخی شبهات توسط دشمنان اسلام و نظام ایجاد می شود و برخی شبهات نیز در کتب قدیمی وجود دارد که توسط دشمن بازپروری می شود و برخی شبهات به دلیل پیشرفت و توسعه جوامع به وجود می آید.

 

حجت الاسلام مهدیزاده با بیان این که اگر در حوزه های علمیه حرام خواری انجام شود، نور و علم از حوزه بیرون می رود، گفت: سیستم مالی حوزه های علمیه باید از سوی گروهی تحت نظر رهبر معظم انقلاب نظارت شود تا شاهد بی نظمی در حوزه های علمیه نباشیم.

 

محقق و پژوهشگر علوم اسلامی با تأکید بر این که بی توجهی به تأمین مالی حوزویان موجب افت علمی در حوزه می شود، گفت: طلبه ای که 300 تا 400 هزار تومان شهریه دریافت کند قادر به تأمین مخارج زندگی نیست، از این رو به مسیرهای اقتصادی کشیده می شود و در نهایت با افت علمی در حوزه های علمیه روبه رو می شویم.

 

وی با اشاره به این که حوزویانی که در مسیرهای علمی قرار گرفته اند نیز برای انتشار کتب و امور تحقیقاتی حمایت نمی شوند، افزود: نویسندگان که به مرحله بازدهی علم خود رسیده اند، زمانی که با بی توجهی مواجه شوند، سرگرم فعالیت های اقتصادی شده و زحمات و علم شان به هدر می رود.

 

حجت الاسلام مهدیزاده با تأکید بر این که بی توجهی به مباحث مالی حوزویان، موجب عدم تناسب ورودی و خروجی حوزه می‌شود، گفت: مشکلات مالی طلاب، بازدهی علمی حوزه های علمیه را به شدت کاهش می دهد./1307/302/ب2

ارسال نظرات