نگارش بخش نخست دانشنامه قرآنشناسی به اتمام رسید
به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علیاکبر رشاد،رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در دیدار مدیران دانشنامه قرآنشناسی با آیتالله سبحانی، ضمن ارائه گزارش اجمالی از دانشنامههای منتشر شده پژوهشگاه با عناوین دانشنامه امام علی علیه السلام و دانشنامه فاطمی سلام الله علیها، از اتمام بخش نخست دانشنامه قرآن شناسی خبر داد و افزود: علاوه بر بخش نخست دانشنامه قرآنشناسی که مشتمل بر هفت مجلد است و به مباحث حول القرآن میپردازد، برخی از مجلدات بخش دوم دانشنامه نیز به اتمام رسیده است.
رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ضمن تبیین اجمالی 40 مرحلهای تدوین دانشنامه در پژوهشگاه، بر پاسخگویی به شبهات و مطالب انحرافی که پیرامون قرآن مطرح است تأکید کرد و افزود: بسیاری شبهات و مطالب انحرافی در برخی دایرةالمعارفهایی که پیرامون قرآن در کشورهای غربی نوشته شده وجود دارد. از جمله در دایرةالمعارف قرآن (لیدن)، با توجه به اینکه اکثر شورای علمی آن غیرمسلمان هستند و دو نویسنده مسلمان آن هم دارای دیدگاههای خاصی هستند این شبهات و مطالب مشاهده میشود. در دانشنامه قرآنشناسی از همان ابتدا، پاسخگویی به این ابهامات و شبهات مورد توجه بوده و تلاش شده موضوعات بحث برانگیز با رعایت انصاف علمی، مورد تبیین دقیق واقع شود.
در ادامه این دیدار حضرت آیتالله سبحانی ضمن تقدیر از فعالیتهای پژوهشگاه، بر لزوم توجه خاص به دو حوزه از مباحث قرآن تأکید کرد. وی با توجه به اینکه شبهات پیرامون حیات پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و نیز درباره تجمیع قرآن بسیار از سوی مؤمنان مطرح است، تبیین دقیق حیات نبوی و نیز تصریح بر تجمیع قرآن در زمان حیات پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را در دانشنامه قرآنشناسی تأکید کرد.
حجت الاسلام والمسلمین سبحانی همچنین توجه به شبهات روز کلامی و شبهات کلامی که جامعه به آن گرفتار است را در بخش کلامی دانشنامه قرآنشناسی دارای اولویت دانست.
دانشنامه قرآنشناسی حدود 900 مدخل اصلی که در سه بخش عمده مباحث پیرامون قرآن (علوم قرآنی)، حکمت نظری (درون قرآنی) و حکمت عملی (درون قرآنی)، تألیف میشود:
بخش اول، مباحث برونقرآنی است که به دو محور زیر تقسیم میشود: منطق فهم قرآن که به مبانی و روششناسی درک کلام الهی و سنجش و آسیبشناسی معرفت تفسیری میپردازد.
قرآنشناخت که به مباحث تاریخ قرآن و علوم قرآنی میپردازد.
بخش دوم، در حکمت نظری، پیرامون معارف قرآنی در باب هستها و نیستها و در قلمرو دانشهای خاصّ درونِ قرآن است. معرفتشناسی و فلسفه علم، فلسفه، عرفان، فلسفه دین، دینشناسی، کلام و مطالعات ادیان، برخی از حوزههای موضوعی این بخش است.
بخش سوم، در حکمت عملی پیرامون معارف درون قرآن در باب بایدها و نبایدها در قلمرو دانشهای خاص درون قرآن است. اندیشه اجتماعی، مدیریت، سیاست، اقتصاد، فقه و حقوق، فقه عبادی، قرآن وشیعه، قرآن و اهل بیت، تاریخ و اخلاق، بعضی از محورهای موضوعی این بخش است./998/د102/ق
منبع: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی