۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۰
کد خبر: ۳۰۰۹۶۴
اندیشمند یمنی:

صحیفه سجادیه و رساله حقوق نمونه ‎ای بارز الفت بین انسان‎ها و مذاهب اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ اندیشمند کشور یمن گفت: امام سجاد(ع) مشهور به صحیفه سجادیه است و کتاب‎های ارزشمند صحیفه سجادیه و رساله حقوق از نمونه‎های بارز الفت بین انسان‎ها و مذاهب اسلامی است.
نسخه خطي صحيفه سجاديه

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در هرمزگان، اسعدالوزیر در مراسم اختتامیه پنجمین کنگره بین المللی امام سجاد(ع) اظهار داشت: یکی از بازرترین القاب امام سجاد(ع) زین العابدین است؛ البته این کلمه مشخص است که عبادت کنندگانی زیادی داریم اما امام سجاد(ع) در میان این عبادت کنندگان متمایز و کاملا متفاوت بودند.

 
وی با قرائت آیاتی از قرآن کریم، ادامه داد: وقتی که قرآن را اتفاقی باز کنیم در هر صفحه ای از بندگی خدا و اطاعت خدا و اینکه غیرخدا را بندگی نکنیم سخن به میان آمده لذا ما این مطلب را در قرآن داریم که هدف و غایت خلقت بندگی کردن خداوند متعال است و دعا کردن یکی از مصادیق مهم بندگی خدا به شمار می آید.
 
این اندیشمند کشور یمن بیان داشت: صحیفه سجادیه نمایانگر بحث توحید در سطح مختلف اعم از فردی و اجتماعی برای مسلمانان و گروه های مختلف است.
 
وی افزود: تاکید قرآن بر دعا و عبادات در جای جای مختلف آیات قرآن مشاهده می شود.
 
به گفته این محقق، صحیفه سجادیه یمنی، سجاد لقب دوم امام سجاد(ع) اشاره به عبادت و بندگی خداوند دارد که در لغت به معنی خضوع و خشوع برای خداست، اما کلمه سجاد که صیغه مبالغه است، نشانه کثرت در سجده است.
 
اسعدالوزیر در بحث اهمیت و جایگاه دعا در قرآن نیز گفت: نزدیک ترین حالت انسان ها به قرب الهی زمانی است که در سجده هستند و خداوند متعال نیز وعده داده خطاب به پیامبر که هر زمان در بندگان از من سوال کردند بگو من نزدیک به آن ها هستم و دعوت دعا کنندگان را اجابت می کنم.
 
وی با اشاره به جایگاه دعا در صحیفه سجادیه برای بشریت، میلیاردها انسان در این کره خاکی از این نعمت دعا و مناجات محروم هستند اما در قرآن داریم که برای بیداری انسان هایی که محروم از این نعمت ها هستند، مسؤولیت آن برعهده مسلمانان قرار دارد بنابراین همه باید پیام قرآن را درک کرده و همه نسبت به این مهم وظیفه داریم.
 
این اندیشمند کشور یمن در ادامه با نشان دادن و معرفی نسخه ای قدیمی از صحیفه سجادیه در هندوستان گفت: از این نمونه نسخه که جدیدا چاپ شده، در ایران فقط 800 جلد چاپ شده است.
 
اسعدالوزیر در خصوص ویژگی های این صحیفه بیان کرد: این نسخه خطی در هندوستان که در کتابخانه مرحوم میر حامد حسین بوده است، زمان کتابت آن به سال 867 هجری قمری به دست خط ابراهیم بن علی کفعمی از شخصیت های فاضل و ادیب زمان خودش برمی گردد.
 
وی با اشاره به اینکه در این صحیفه پنج دعای اضافه از امام سجاد(ع) گرفته تا چندتن از علما دارد،گفت: این پنج دعا سندی بر این صحیفه موجود است و از روی دست خط ایشان تصویر گرفته اند و همان را به این شکل چاپ کرده و در بنیاد مرحوم سید عبدالعزیز طباطبایی نیز چاپ شده است.
 
این محقق یمنی در ادامه سخنان خود با اشاره به توجه امام سجاد(ع) برای مرزبانان ادامه داد: امام برای مرزبانان دولت اسلامی دعا می کنند آن دولت هرکسی می خواهد باشد ولی این مرزبان هستند که از کیان اسلام دفاع می کنند.
 
اسعدالوزیر اضافه کرد: این دعای امام سجاد(ع) به ما می آموزد که وقتی که اسلام تهدید می شود این توجه برای اهل مرزها درسی است برای اینکه مسلمانان به هم نزدیک تر شده و حتی غیرمسلمانانی که زبان عربی را یاد می گیرند و با صحیفه سجادیه آشنا می شوند،همین سبب مسلمانی ایشان شده است.
 
وی در پایان با اشاره به تاثیرگذاری صحیفه سجادیه اظهار داشت: مشخص است که این صحیفه با توجه به مضامینی که دارد برای همه انسان ها و همه ادیان باهمه باورهاست./851/ب202/د
ارسال نظرات