۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۵
کد خبر: ۳۰۳۵۰۷
نفوذ شیطان (12)/ متفکر مصری در گفت‌و‌گو با رسا:

پروژه نفوذ آمریکا در مصر با سفر انورسادات به اسرائیل کلید خورد/ فقر فرهنگی مهمترین راه نفوذ آمریکا در مصر است

خبرگزری رسا ـ اندیشمند مصری با اشاره به نفوذ آمریکا در مصر، فقر فرهنگی را مهمترین دلیل نفوذ آمریکا در این کشور دانست.
طارق مدحت انديشمند مصري

به گزارش خبرگزاری رسا، پروژه نفوذ که به تازگی در سخنان مقام معظم رهبری رنگ بیشتری به خود گرفته‌ است، هوشیاری و آگاهی جوامع اسلامی را نسبت به نفوذ آمریکا در منطقه و رویارویی با آن می‌طلبد. از این روی آگاهی به چیستی، الگوها، تاثیرها و ابعاد نفوذ آمریکا در خاورمیانه و خصوصا کشورهای اسلامی، برای رویارویی با این پدیده بسیار ضروری است.


طارق مدحت از اندیشمندان و فعالان سیاسی مصر در گفت‌وگویی با خبرنگار بخش بین الملل خبرگزاری رسا به بررسی ابعاد پروژه نفوذ آمریکا در مصر، نتایج، تبعات  این نفوذ و تاثر آن در تغییر فرهنگ، سیاست ودیدگاه جامعه مصری در سطح کلان و خرد پرداخت.


وی با اشاره به اولین جرقه‌های نفوذ آمریکا در مصر بیان داشت: پروژه نفوذ آمریکا در مصر با سفر انور سادات رییس جمهور وقت به تل آویو و با جمله مشهور « 99% برگه‌های بازی جهان در دستان آمریکاست» کلید خورد. سخنان سادات فتح البابی برای نفوذ صهیونیستی و آمریکایی در مصر شد. هرچند سیاست آمریکا در برخورد با کشورهای هدف، با استراتژی کشورهای دیگر بسیار متفاوت است اما آنچه که بسیار اهمیت دارد فهم این مساله است که مصر، خود کشوری بود که بستر را برای نفوذ آنان فراهم ساخت.


مدحت گفت: اقتصاد مصر امروز از سوی تعدادی که خود را متولیان حکومتی نامیده و 70% امور کشوری را در دست خود گرفتند، اداره می‌شود و آمریکا نیز بر روی همین وضعیت اقتصادی حساب باز کرده است. در کنار این امور، فقر فرهنگی، آموزشی، تکنولوژی و مشغول شدن جامعه به بحران‌های مبتنی بر وضع بد اقتصادی را نیز اضافه کنید. آمریکا با سیاست گداپروری بر مصر نفوذ می‌کند.


این اندیشمند مصری با تاکید برچراغ سبز برخی گروه های داخلی به حکومت به آمریکا و اسرائیل ابراز داشت: در هریک از کشورهای اسلامی گروه‌هایی با گرایش و رویکردهای مبتنی بر سیاست‌های آمریکا وجود دارد که خود نقش مجری سیاست‌های سلطه گرانه آمریکا را ایفا می‌کند، مصر نیز از این امر مستثنا نیست. بسیاری از گروه‌ها و جریان‌ها، مخالفان پوشالی و به تعبیر صحیح «مخالف نما» و سازمان‌های مدعی حقوق بشر، بعد از قضیه کمپ دیوید تا به امروز، در جهت ایجاد اختلافات فرهنگی و تشدید آشوب و فتنه در جامعه مصری گام بر می‌دارند.


مدحت با اشاره به هدف نفوذ در مصر ادامه داد: هدف اصلی، از میان بردن بصیرت جامعه، گمراه ساختن اندیشه‌ها و پرورش مردمی با فقر فرهنگی و مادی و سپس حکمرانی بر آنان است. از این روی جمال عبدالناصر تاکید می‌کرد که هیچ کرامتی در سایه گرسنگی و فقر پدید نمی‌آید، زیرا در سایه گسترش این دو امر، انسان فکر و فرهنگ خود را از دست داده و با تمسک به هر وسیله‌ای همچون دروغ، نفاق به دنبال فرار از گرسنگی و سیر کردن خود بر می‌آید و در نتیجه مشکلات اخلاقی و خانوادگی فراوانی حاصل می‌شود.


وی افزود: مردم مصر، ملتی مقتدر است که بحران‌ها و مشکلات آنان را به سادگی از میدان به در نخواهد کرد و تاریخ به این امر شهادت می‌دهد. با وجود فقر، بیکاری شدید و پیری جمعیتی که در این سال‌ها بسیار افزایش یافته است اما پیروز حقیقی این آوردگاه مردم مصر هستند.


مدحت با تاکید بر تاثیر نفوذ آمریکا در جامعه مصری اظهار داشت: متاسفانه در عرصه آموزش و پرورش و دین، جامعه مصری بسیار تحت تاثیر نفوذ آمریکا واقع شده است. هر جامعه‌ای با هویت‌های تاریخی، آموزشی، پرورشی، دینی و به اندازه شناخت عملی و اخلاقی خود پیشرفت می‌کند، حال اگر جامعه‌ای بی بصیرت، فاقد هویت دینی، آموزشی، اخلاقی، ضعف در گفتمان دینی، فقدان نخبه‌های سیاسی و اجتماعی که تمام تلاششان اکتساب صندلی‌های ریاست است، روبه رو شود، چگونه می‌توان جامعه مدنی اسلامی تشکیل داد؟ و نکته مهمتر آنکه نقش رسانه‌ها را نباید نادیده انگاشت.

وی ابراز داشت: ملت مصر هنوز در آرزوی تحقق اهداف انقلاب 25 ژانویه هستند که در آن روز مردم با آمدن به خیابان‌ها فریاد آزادی، عدالت اجتماعی، کرامت انسانی و زندگی آبرومندانه را سر دادند و با حرکت به سمت سفارت اسرائیل و آمریکا، ضمن قطع ارسال گاز به رژیم اشغالگر قدس، به پیمان کمپ دیوید پایان دادند. این امر برای رسانه‌ها بسیار گران آمده و به نام انقلابیان به تخریب چهره انقلاب روی آوردند. بسیاری از رسانه‌های داخلی و احزاب سیاسی در راستای اهداف و منافع غربیان گام بر می‌دارند.

مدحت با اشاره به راهکارهای مقابله با پروزژه نفوذ آمریکا گفت: راهکار مبارزه با پروژه آمریکایی صهیونیستی منحصر به جنگ نظامی نیست بلکه جنگ فکری و فرهنگی بسیار مهمتر است. انقلاب فکری در دیدگاه‌ها و افکار ناصحیح پدیدار می‌شود. امروز همگان در اشغالی خطرناک‌تر از اشغال نظامی هستند. هیچ کشوری به تاریخ، تمدن و عظمت خود دست نخواهد یافت مگر آنکه در برابر فساد و تبعیض به مبارزه برخیزد. این امر مستلزم همت و تلاش مسؤولان و مردم است.


وی ادامه داد: متاسفانه سیاست حکومت فعلی مبتنی بر تامین منافع کشورهای غربی و خیانت به مردم خود است. پس راه حل اولیه به دست حکومت است که با درمان مشکلاتی نظیر فقر و بیکاری در مقام اول و تهیه فضای آزادی و فرهنگ و اصلاح گفتمان دینی و تعلیم در وهله دوم، بار دیگر عزت را به کشور مصر بازگردانند.

این اندیشمند مصری با اشاره به نقش علما در پروژه با نفوذ گفت: با تاسف شدید، بسیاری از نخبه‌ها، علما و فرهنگیان، در یک فضای دیگر و مردم در یک فضای دیگر هستند. بسیاری از کسانی که اسمشان را عالم، اندیشمند و یا نخبه می‌گذارند، تنها نامی را برای خود رقم زدند. چگونه می‌شود فردی مدعی عالم بودن، فرهنگی بودن، نخبه بودن شود اما در مقام عمل به حمایت از عربستان سعودی، تروریسم و رژیم اشغالگر قدس روی آورد؟ آیا واقعا به این افراد می‌توان لقب فرهنگی و نخبه را داد؟ آمریکایی‌ها در تمامی مراتب حکومتی نفوذ کرده و سیطره خود را افزایش داده‌اند. نقش علما بسیار محوری است. هم در امر هدایت مردم برای مقابله با نفوذ، هم در جهت دهی افکار عمومی در راستای منافع آمریکا./981/ب911/ک

 

ارسال نظرات