۱۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۹
کد خبر: ۳۰۶۰۱۵

همایش «جایگاه زن از دیدگاه اسلام» در آذربایجان برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ همایش بین‌المللی «جایگاه زن از دیدگاه اسلام» به همت رایزنی فرهنگی کشورمان در باکو، با حضور اندیشمندانی از ایران، ترکیه، گرجستان و آذربایجان، برگزار شد.
همايش زنان

 

به گزارش خبرگزاری رسا، همایش بین‌المللی «جایگاه زن از دیدگاه اسلام» به همت رایزنی فرهنگی ایران در باکو، با حضور اندیشمندانی از ایران، ترکیه، گرجستان و آذربایجان، برگزار شد.

 

در ابتدای این همایش سید ابراهیم ابراهیمی‌نائید، رایزن فرهنگی ایران در آذربایجان،با اشاره به برخی از آیات قران کریم در خصوص نگاه ویژه اسلام به زن، نکاتی را بیان کرد.

 

وی با بیان اینکه دین اسلام با همه ظرافت‌های بی‌نظیر و نگاه بسیار زیبای خود به زن، زمانی ظهور می‌کند که مردم در عصر جاهلیت در سرزمین حجاز به فکر زنده به گور کردن دخترانشان بودند، به نقش‌آفرینی انجام شده توسط زنان در اسلام پرداخت و به جایگاه رفیع و نقش ارزنده حضرت خدیجه کبری (س) و همچنین حضرت فاطمه (س) و در نهایت رشادت‌ها و ایثارگری‌های حضرت زینب (س) در زنده نگهداشتن و پیشبرد اسلام، اشاره کرد.

 

ابراهیمی‌ در ادامه سخنان خود به جایگاه زن ایرانی در جریان انقلاب اسلامی ایران و در جنگ تحمیلی نیز تأکید و به فرمایش حضرت امام خمینی (ره) که فرمود؛ «نقش زنان در انقلاب اسلامی از نقش مردان هیچگاه کم‌تر نبوده است» اشاره کرد.

 

سخنران بعدی این همایش آیگون علیزاده، عضو آکادمی ملی علوم جمهوری آذربایجان بود. وی نیز با ذکر برخی از ویژگی‌های زن در اسلام، به نقش تربیتی زن در خانواده اشاره کرد و تأکید اسلام به جایگاه مادر و تربیت فرزند توسط خانم‌ها در خانواده را مورد توجه قرار داد.

 

فریده لمان، رییس مجمع الشعرای باکو نیز در سخنان خود در این همایش، به برنامه‌های قرآن برای زندگی و نگاه همه‌جانبه اسلام به زن نکاتی را بیان کرد.

 

وی با اشاره به اینکه دنیای امروز؛ دنیایی است که حقوق زنان در آن نقض می‌شود، به برخی از تفاوت‌های نگاه موجود اسلام و دنیای غرب به زن نیز پرداخت و گفت: چه خوب می‌شد که در جمهوری آذربایجان نیز به جای روز 8 مارس (روز جهانی زن)، روز ولادت حضرت زهرا (س) به عنوان روز زن شناخته می‌شد.

 

سوینچ محمدآوا، نایب‌رییس جمعیت زنان نرگس باکو هم در سخنانی کوتاه، به برخی از زوایای نقش حضرت زینب (س) در وقایع پس از عاشورا پرداخت.

 

یاسمین فاتح چویان از ترکیه، دیگر سخنران این همایش بود. وی با تشریح اینکه آیا زن مسلمان تنها فقط باید خانه‌نشین باشد یا اینکه علیرغم حفظ ارزش‌های خود باید در بطن جامعه حضور داشته باشد، سخنانی را اظهار کرد.

 

وی با بیان اینکه از سال 1981 حجاب را انتخاب کرده و به مبارزات خود علیه منع حجاب که در سال‌های قبل در کشور ترکیه به عنوان قانون حاکم بوده نیز سخن به میان آورد. یاسمین فاتح در ادامه به نگاه فداکارانه حضرت خدیجه (س) و نقش وی در رسالت عظیم اسلام و همچنین به سمیه، اولین زن شهیده اشاره کرد.

 

وی همچنین به ضرورت الگوبرداری جوانان امروز و دختران از اسوه احسن یعنی حضرت فاطمه (س) تأکید و از اشاعه فرهنگ غرب به عنوان ابزاری برای به انحطاط کشاندن جوانان جامعه اسلامی، یاد کرد.

 

سخنران پایانی همایش، رانیه از لبنان بود. وی با ترسیم این موضوع که یک زن مسلمان با دست راستش گهواره را در دست دارد و با دست دیگرش جهان را، راه اهل بیت (ع) و راه حضرت فاطمه (س) و حضرت زینب (س) را تنها راه نجات بشریت معرفی کرد و عشق به اهل بیت (ع) را ضامن رشد و تعالی علم و اخلاق در جامعه دانست.

 

بنا بر اعلام این خبر، در بخش پایانی این همایش، تعدادی از شاعره‌های مجمع الشعرای باکو و شاعران مدعو، به شعرسرایی پرداختند و دو تن از هنرمندان آیینی آذربایجان هم در وصف ایام صفر و اربعین، مرثیه‌سرایی کردند./982/ب101/ک

ارسال نظرات