۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۴
کد خبر: ۳۰۸۰۹۴
در سرای اهل قلم؛

نشست نقد و بررسی چاپ عکسی صحیفه سجادیه برگزار شد

خبرگزاری رسا - نشست نقد و بررسی چاپ عکسی صحیفه سجادیه به خط ابراهیم بن علی کفعمی در سرای اهل قلم برگزار شد.
صحيفه سجاديه

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدرضا نورالهیان محقق و پژوهشگر حوزه دین در نشست نقد و بررسی چاپ عکسی صحیفه سجادیه به خط ابراهیم بن علی کفعمی که بعد از ظهر امروز چهارشنبه 25 آذر ماه در سرای اهل قلم برگزار شد، گفت: نسخه خطی کتاب کفعمی به صورت نایاب است که با چاپ آن مورد استفاده سایر محققان قرار می گیرد.

 

محقق و پژوهشگر دینی خاطرنشان کرد: این صحیفه مصحف ترین نسخه صحیفه سجادیه است و می تواند در اختیار محققان قرا بگیرد، با توجه به مقدمه اثر می توان دریافت که این صحیفه در طول 12 کاملترین صحیفه سجادیه بوده است.

 

وی با بیان اینکه تنها کتابی که منشی و نسخه نویس آن امام معصوم علیهما السلام بودند، صحیفه سجادیه است، عنوان کرد: این کتاب از قرن اول هجری تنها کتابی است که باقی مانده است، صحیفه سجادیه در سال 61 هجری تا شهادت امام سجاد علیه السلام نوشته شد، کتاب های دیگر صحیفه سجادیه را دیده بودم اما وقتی با صحیفه کفعمی آشنا شدم کتاب جامع و کاملی به مقدمه محمد حسین حکیم را مشاهده کردم که قابلیت تکمیل شدن را دارد.

 

حجت الاسلام نورالهیان با اشاره به دیگر نسخه ای از صحیفه به خط امام باقرو زید ابن علی علیهم السلام ، خاطرنشان کرد: نسخه زید ابن علی بن الحسین علیهم السلام در واتیکان در موزه بخش خصوصی محبوس است، یحی ابن زید نسخه پدر را که میراث او بوده است انتشار می دهد، در مقدمه کتاب هم اشاره شده است که امام صادق علیه السلام با دیدن نسخه آن را می بوسند بعد می گویند این خط پدرم است ترس از این بود نسخه دست بنی امیه بیفتد که به نام خود منتشر و یا نسخه را از بین ببرند.

 

محقق و پژوهشگر دینی صحیفه با اینکه عالمان بزرگ در احیای این نسخه خطی نقش داشتند، بیان کرد: ماجراهای این نسخه خطی از قرن دوازدهم به بعد باید در دستور کار قرار بگیرد بسیاری شهرها از قرن 12 به بعد در بعضی خانه ها در اصفهان دو نسخه در خانه ها بوده است.

 

وی در ادامه صحبت های خود با انتقاد از اینکه در پایان نامه بسیاری مسائل صحیفه سجادیه را نمی بینیم، تصریح کرد: در حوزه علمیه درسی درباره صحیفه نیست و به صورت محدود تنها تاریخچه صحیفه سجادیه می خوانند در حالی که صحیفه سجادیه منشور کربلا است و باید به صورت کتاب نوشته شود، صحیفه سجادیه از منظر نگاه به بحران های اخلاقی باید مورد توجه قرار گیرد.

 

در ادامه این نشست محمد کاظم رحمتی محقق و پژوهشگر حوزه دین با اشاره به مقدمه کتاب و تاریخ تشیع گفت: نسخه های کهنی از صحیفه سجادیه به دلیل مشکلات شیعه و کبود امکانات ناشناخته ماند، این نسخه در سال 903 در کربلا فروخته شده است و برجسته ترین عالمان شیعی که در نجف سکونت داشته اند به آن گواهی داده اند.

 

سید محمد حکیم در ادامه این نشست با بیان اینکه عالمان به دنبال دعاهای دیگر صحیفه سجادیه بوده اند، گفت: در این نسخه دعاهایی که در سایر کتاب های صحیفه نیست وجود دارد، این کتاب مثل گنجی بوده که گم شده بوده است، این نسخه به هند رفته است و نسخه های بسیاری در هند از روی کتاب با واسطه و بی واسطه کتابت شده است.

 

محقق و پژوهشگر علوم دینی با بیان چگونگی انتقال این نسخه به ایران گفت: این نسخه به صورت عکس منتشر و در اختیار همه قرار گرفت چند بخش دارد بخش اول آن تاریخچه صحیفه سجادیه است در انتهای کتاب متن عکسی صحیفه سجادیه و راویان آن ذکر شده است این کتاب جزء مهم ترین و دقیق ترین منابع است که به همت کتابخانه ملی چاپ شد.

 

حکیم در ادامه گفت: مهم ترین بخش این کتاب از لحاظ شناخت کفعمی، زندگی نامه خود نوشت او است این زندگی نامه حاوی مطالب مهم و تازه ای در شناخت کفعمی است از تاریخ تولد دقیق او تا خط سیر مسافرت ها و نیز فهرست مفصل تألیفاتش که از بعضی از آنها اطلاعی نبود.

 

وی یادآور شد: شیخ بهایی و محمد تقی مجلسی از وجود صحیفه سجادیه به خط کفعمی آگاه بودند و سالیان درازی در جستجوی آن گذراندند اما هیچ کدام موفق به رویتش نشدند./818/پ202/ق

ارسال نظرات