۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۵
کد خبر: ۳۱۱۵۴۲

انتشار هفدهمین شماره فصلنامه «سراج منیر؛ پژوهش‌نامه نقد سلفیه»

خبرگزاری رسا ـ هفدهمین شماره فصلنامه «سراج منیر؛ پژوهش‌نامه نقد سلفیه» ویژه بهار 94 از سوی مؤسسه دارالإعلام لمدرسة اهل‌بیت علیهم السلام راهی بازار نشر شد.
هفدهمين شماره فصلنامه «سراج منير؛ پژوهش‌نامه نقد سلفيه»

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، هفدهمین شماره فصلنامه «سراج منیر؛ پژوهش‌نامه نقد سلفیه» ویژه بهار 94 به مدیر مسؤولی مهدی مکارم از سوی مؤسسه دارالإعلام لمدرسة اهل‌البیت علیهم السلام منتشر شد.

 

این فصلنامه از چهاربخش سرمقاله، گفت‌وگو، مقالات و گزارش‌ها تشکیل شده است.

 

عنوان «رابطه آل سعود و استعمار پیر انگلیس» را در بخش سرمقاله، «مصاحبه با شیخ عماد قندیل مصری» در بخش گفت وگو و «سلسله گزارش‌ها از آثار اهل سنت در نقد افکار وهابیت (13)؛ گزارشی از کتاب «الإغاثة بادلة الاستغاثة» در بخش گزارش‌ها مطالعه می‌کنیم.

 

عناوین مقالات این فصلنامه عبارت است از:

 

ادله داعش بر خلافت اسلام و نقد آن از سوی سلفیان جهادی

منهج دیوبندیه و وهابیت در صفات خبری

شیوه‌های وهابیت در مخالفت با اهل سنت

جاهلیت در نگاه سلفیه جهادی و اثرات سوء آن بر جهان اسلام

اقسام توحید از دیدگاه وهابیت و نقد آن

نقد برخی از افترائات محمد بن عبد الوهاب به شیعه

  

ادله داعش بر خلافت اسلام و نقد آن از سوی سلفیان جهادی

سعید غلام زاده

 

چکیده: در رمضان 1343 گروهی افراطی وابسته به جریان سلفی جهادی پس از تسلط بر بخش‌هایی از جهان اسلام، اعلام خلافت اسلامی کردند و رهبر خود ابراهیم بن عواد بغدادی را خلیفه مسلمانان و امیرالمؤمنین نامیدند. این گروه که مخالفانشان آنها را داعش می‌نامند، مشروعیت خلافت بغدادی را به انتخاب وی از سوی اهل حل و عقد می‌دانند. همچنین، غلبه و سلطه بغدادی بر بخشی از عراق و سوریه از سوی این گروه دلیل دیگری بر صحت خلافت وی قلمداد شده است و در مقابل، دیگر گروه‌های سلفی تکفیری، که خود مشی افراطی دارند و از این جهت نزدیک‌ترین جریان‌ها به داعش‌اند، در مقابل این ادعا بزرگ به مخالفت برخاسته، آن را به شدت انکار می‌کنند. مخالفان ابوبکر بغدادی، که مخالفشان را با عناوینی همچون خوارج کلاب اهل النار خطاب می‌کنند؛ علاوه بر رد ادله داعش، شواهد و قراینی بر بطلان خلافت ادعایی این گروه می‌آورند و مسلمانان را از پیوستن بر آنها بر حذر می‌دارند.

  

منهج دیوبندیه و وهابیت در صفات خبری

مصطفی غفوری

  

چکیده: این مقاله به بررسی و مقایسه منهج بین دو فرقه وهابیت و دیوبندیه در صفات خبری خدا می‌پردازد و در این بررسی مشخص می‌شود که وهابیت در خیلی از مناهج با دیوبندیه اختلاف دارند و این مناهج عبارت‌اند از: «ظاهرگرایی»، که با دو بعد «رد تأویل‌گرایی» و «انکار مجاز» بررسی شده، و نیز حجیت فهم سلف؛ نقل‌گرایی و طرد مخالفان از دایره اهل سنت.

  

شیوه‌های وهابیت در مخالفت با اهل سنت

سید شفیع هاشمی

  

چکیده: در طول تاریخ، دشمنی وهابیت با اهل سنت به خوبی روشن و واضح است. وهابیان به طور آشکار و پنهان درصدد ضربه زدن به مذاهب اسلامی هستند. باید موارد خصومت این فرقه ضاله با مذاهب اسلامی به خوبی نمایان کرد تا به عوام‌فریبی تبلیغات گسترده آنان را نخورند. در این نوشتار می‌کوشیم با برجسته کردن مصادیق عناد و دشمنی وهابیان با اهل سنت؛ چهره واقعی آنها ر آ به نمایش بگذاریم.

  

جاهلیت در نگاه سلفیه جهادی و اثرات سوء آن بر جهان اسلام

وحید خورشیدی

  

چکیده: واژه جاهلیت یکی از مهم‌ترین مبانی به کار گرفته شده در سلفیه جهادی است. اوج بار معنایی این واژه در دوره زمانی پس از سید قطب است که بر آن، اثراتی همچون گسترش گروه‌ها تکفیری، جنگ‌های مذهبی؛ اسلام هراسی در غرب ـ که باعث تنزل اسلام در چشم مردم جهان و نشان دادن اسلام به عنوان دین خشونت است ـ یاد شده است.

 

از جمله مهم‌ترین این گروه‌ها، گروه تروریستی جماعة المسلمین، جماعة الجهاد، القاعده و داعش است که هر یک از مفهوم جاهلیت برای رسیدن به اهداف خود استفاده؛ و احکام خاص خود از جمله تکفیر بر آن مترتب کرده‌اند. جاهلیتی را که گروه سلفیه جهادی مطرح و در نتیجه احکامی بر آن مترتب کرد باعث لطمات جبران‌ناپذیری؛ همچون کشتار مسلمانان بی‌گناه؛ ویرانی و عقب‌افتادگی جوامع اسلامی، جنگ‌ها داخلی، اسلام هراسی؛ برجهان اسلام شد که باید سالیان متمادی بگذرد تا بتوان گوشه‌ای از آن ترمیم کرد.

  

اقسام توحید از دیدگاه وهابیت و نقد آن

محمد جواد امید

  

چکیده: این پژوهش به منظور درک بهتر از اقسام توحید و دلایل انحصاران از دیدگاه وهابیت انجام گرفته است. وهابیت با انحصار تقسیم‌بندی در دوگونه؛ یکی تقسیم دوگانه و دیگری تقسیم سه‌گانه، دیگر مسلمانان را در این معرفت دچار خطا می‌بیند؛ اما بررسی دلایل انحصار اقسام توحید در این دو گونه، افزون بر اینکه نادرست است، اشکالاتی دارد، از جمله نادرست بودن این انحصار با مبنای سلف‌گرایی وهابیت و تعارض آن با روش‌شناسی آنها.

  

نقد برخی از افترائات محمد بن عبد الوهاب به شیعه

وحید خورشیدی

 

چکیده: محمد بن عبدالوهاب از جمله افرادی است که با افترا بستن به شیعیان؛ کوشیده است سایر مسلمانان را به شیعه بدبین کند و یکی از افتراها مؤسسه وهابیت این است که می‌گوید شیعیان معتقدند امام حسن مجتبی علیه اسلام نسلی ندارد تا با این روش مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف را از فرزندان امام حسین علیه السلام بدانند؛ در حالی که شیعه متعقد است امامت با نص الهی است. او همچنین به شیعه نسبت می‌دهد که آنها منتظرند تا امامشان از سرداب ظهور کند.

 

محمد بن عبدالوهاب نه تنها شیعیان را خاز ح از دین می‌داند بلکه به شیعه نسبت می‌دهد که آنها به عایشه نسبت فحشا می‌دهند، این در حالی است که شیعیان بر پاک‌دامنی زنان پیامبر صلی الله علیه آله و سلم اجماع دارند. وی شیعیان را به تحریف قرآن متهم می‌کند، حال آن که چنین چیزی واقعیت خارجی ندارد. در این نوشتار، این اتهامات را که بیشتر در کتاب «الرد علی الرافضة» مطرح شده، بررسی و نقد می‌کنیم تا اتهامات محمد بن عبدالوهاب بر شیعه آشکار شود.

  

گزارشی از کتاب الاغاثة بأدلة الاستغاثة

پیام عبدالملکی

  

چکیده: یکی از مسائل وهابیان و برخی از سلفی‌ها در آن خدشه کرده‌اند، بحث استغاثه است. واژه «استغاثه» مصدر باب استفعال از «غ و ث» به معنای طلب و نصرت و فریادخواهی و استمداد در حال شدت و محنت است.

  

در این که به طور استقلالی فقط از خداوند متعال می‌توان استمداد کرد تمام مسلمانان اجماع دارند و اختلاف در این است که وهابیت، استغاثه به غیر خداوند را نفی می‌کند؛ اما بیشتر مسلمانان استغاثه به اولیای الهی را بعد از ممات نیز جایز می‌دانند و استدلال مجوزین استغاثه به اولیای الهی این است که انسان‌های کامل با توجه به مقام خلافت الهی خویش؛ در حکم «مستخلف عنه» بوده؛ می‌تواند محل استغاثه واقع شوند. از این رو در منابع دینی فریقین روایت دال بر این مطلب وجود دارد و پس شرک پنداشتن استغاثه به ارواح مقدس نادرست بوده، از نداشتن فهم صحیح از توحید افعالی ناشی می‌شود.

 

گفتنی است، هفدهمین شماره فصلنامه «سراج منیر؛ پژوهش‌نامه نقد سلفیه» در 171 صفحه به قیمت 7 هزار تومان از سوی مؤسسه دارالإعلام لمدرسة اهل‌البیت علیهم السلام منتشر شده است./998/ن601/ق 

ارسال نظرات