۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۳
کد خبر: ۳۱۱۵۴۶
با عنوان منشور معنویت منتشر شد؛

پیام‌های آیت‌الله جوادی آملی به حجاج بیت‌الله الحرام

خبرگزاری رسا ـ منشور معنویت حاوی پیام‌های حضرت آیت‌الله جوادی آملی به حجاج بیت‌الله الحرام از سال 1389 تا 1393 هجری شمسی از سوی پژوهشکده حج و زیارت منتشر شد.
پيام‌هاي حضرت آيت‌الله جوادي آملي به حجاج بيت‌الله الحرام

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت کتاب منشور معنویت حاوی پیام‌های حضرت آیت‌الله جوادی آملی از سال 1389 تا 1393 هجری شمسی به کنگره حج را با تحقیق و پژوهش حسن اردشیری لاجیمی و تدوین پژوهشکده حج و زیارت منتشر کرد.

 

در دیباچه این اثر می‌خوانیم: حج در فرهنگ اسلام و معارف اهل بیت علیهم‌السلام، به معنای هجرت به سوی خدا و فرار از خلق به سوی حق بیان شده است. حج، حاضر شدن در سرزمین وحی و بندگی خداوند سبحان و تجدید عهد با پروردگار عالمیان است.

 

این عبادت عرفانی، اجتماعی و سیاسی، راز و رمزهای فراوانی دارد که در طول تاریخ، پیامبران و اولیای الهی، همواره اهل معرفت را به سوی این اسرار و راز و رمزها دعوت و گوشه‌هایی از معارف ملکوتی آن را بیان کرده‌اند و دانشوران و عالمان ربانی نیز با بهره‌گیری از همان آموزه‌ها، کوشیده‌اند در تبیین این عبادت بزرگ، قدم‌هایی بردارند.

 

از جمله کارهای صورت گرفته در این عرصه، پیام‌های حضرت آیت‌الله جوادی آملی به کنگره جهانی حج و حج‌گزاران است که با نگاهی ژرف و لطیف، به دقایق این عبادت می‌پردازد و دل‌های تشنه اسرار حج را سیراب می‌سازند.

 

در مقدمه این اثر، خاطره‌ای از سفر حج به نقل از علامه جوادی آملی به رشته تحریر در آمده است که در بخشی از آن می‌خوانیم:

 

از مکه مکرمه خاطره خوبی دارم؛ در سفری که سال 50 و 51 مشرف شدیم، در آن سفر دستمان به «حجر» نرسید و نتوانستیم استلامی کنیم، ولی در کنار مقام، بالاخره فرصت مختصری دست داد، مقام ابراهیم، سنگی است که در قفسه‌ای قرار دارد و اثر دو قدم بر آن است، اما اثر انگشت به نظر نمی‌آید؛ چند سانتی ضخامت دارد و معروف است که اثر دو پای ابراهیم علیه‌السلام است و حضرت، روی این سنگ پا می‌گذاشتند و بنای کعبه را می‌چیده‌اند.

 

این به ذهن نمی‌آید که این، اثر دو تا پا باشد؛ برای این‌که هیچ اثر انگشتی نیست، مگر این‌که کفش باشد که باز ممکن است قابل توجیه باشد. بالاخره مثل این‌که باور کردنش تعبّد بیشتری می‌طلبد و همان‌طور که من نگاه می‌کردم به این حجر مبارک، خوب که نگاه کردم، دیدم که سمت چپ آن سنگ - اگر کسی پشت به کعبه بایستد - روی آن نوار با خط خیلی عالی نوشته «ولا یؤده حفظهما» این جمله مبارک «آیةالکرسی» را که خدای سبحان می‌فرماید: حفظ آسمان و زمین برای ما دشوار نیست و ما را خسته نمی‌کند، حفظ این هم ما را خسته نمی‌کند. ما اگر بخواهیم اثر این دو پا را حفظ کنیم، برای ما خیلی خستگی ندارد، «ولا یؤده حفظهما».

 

وقتی من این جمله مبارکه را در نوار این سنگ دیدم، خیلی خوشحال شدم و برای دوستان نقل کردم. آقایان و دوستانی که در سنوات بعد به مکه مشرف شدند، برای این‌که این خط را با این خصوصیت ببینند، هرچه گشتند آن را نیافتند و من خودم اخیرا که باز مشرف شدم، رفتم ببینم؛ هرچه گشتم نبود. آن کسی که مسئول آن قسمت است گفت: دنبال چه می‌گردی؟ گفتم: یک چنین چیزی. گفت: مگر این‌که در کتاب خوانده باشی، اینجا نیست. آنجا واقعا آیات بینات است.

 

کعبه عامل قیام همگانی، بهترین ره توشه، آثار فروع اسلام، عدم اجتماع ایمان و کفر، فیض ضیافت و فیض اضافه، جمع سالم بین فیض مهمانی و فوز میزبانی خدا، قلب شکسته جامع مهمانی خدا و میزبانی خدا، ثمره ضیافت صائمان ماه مبارک رمضان، عنصر محوری جریان حج و عمره، معرفت ملکوت و آثار یاد آخرت برخی از محورهای اصلی پیام‌های آیت‌الله جوادی آملی به کنگره حج است.

 

از دیگر محورهای این پیام‌ها می‌توان به معرفت‌شناسی درست و جهت‌گیری معتبر، ادراک حج اکبر، مراتب بندگی، آهنگ توحید، کعبه مثار کوثر، رونمایی از بیت معمور و عرش الهی، انسان کامل میزبان اسمای الهی، امکان فرقی انسان‌، عقلانیت توحیدی، راز تأسیس بیت توحید، اهمیت قلب انسان، حقیقت وحدت و کثرت در اجتماع و اوصاف بهشتیان اشاره کرد.

 

همچنین حج معرض نفحات موسمی پروردگار، اهل بیت علیهم‌السلام اساس دین و عماد یقین، عدل معقول و روش مقبول محور انسجام، حج عاشقانه، مائده ضیافت خاص، حج با تبرّی و تولّی هویت می‌یابد، ویژگی مخاطبان ندای رسولان الهی، ویژگی ره‌توشه حاجی سالک، مراتب حج و عمره، طهارت بیت‌الله و زائران و آثار اقامه حج از دیگر محورهای این پیام‌های ارزشمند به شمار می‌رود.

 

مؤسسه فرهنگی هنری مشعر کتاب منشور معنویت شامل پیام‌های حضرت آیت‌الله جوادی آملی به حجاج بیت‌الله الحرام از سال 1389 تا 1393 هجری شمسی را در قطع پالتویی، 144 صفحه، شمارگان 1500نسخه و به قیمت 2500 تومان منتشر کرده است./920/پ202/ق

ارسال نظرات