۰۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۱
کد خبر: ۳۱۲۰۴۰
آیت الله سیدان:

مراقبت از زبان نقش مهمی در خودسازی دارد

خبرگزاری رسا ـ استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان با تأکید بر اهمیت مراقبت زبان در خودسازی، گفت: بسیاری از معاصی کبیره در ارتباط با زبان است از این رو انسان باید مراقبت و توجه جدی در این زمینه داشته باشد.
آيت الله سيدان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید جعفر سیدان، استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان، صبح امروز در ادامه سلسله مباحث اخلاق در نهج البلاغه در جمع طلاب مدرسه علمیه مرحوم آیت الله خویی در بیان اهمیت تزکیه نفس، اظهار کرد: اهمیت تزکیه نفس و رسیدگی به خُلق از نظر عقل و وحی مشخص و در مکاتب الهی راه رسیدن به این مهم بیان شده است.

 

وی با بیان این که بجاست انسان در ارتباط با تهذیب و تربیت خود پیگیر باشد، افزود: آن چه که در وحی داریم بسیار آموزنده و بی نیاز کننده از هر سخن و مکتبی است که به گونه های مختلف این مسیر برای ما مشخص و بیانات هادیان حق و حقیقت و خاندان رسالت(ع) شگفت انگیز است.

 

آیت الله سیدان به فرمایش امیرمؤمنان(ع) در مورد یکی از ویژگی‌های افراد شایسته و وارسته اشاره و تأکید کرد: افراد شایسته کسانی اند که به خود رسیده و در مسیر کمال و قرب الهی حرکت می کنند و از فضائلشان گفتار حق است.

 

وی با تأکید بر این که زبان غیر از بقیه اعضای بدن انسان است، تصریح کرد: زبان از نظر کار فوق العاده است، چشم فقط درباره اشکال و الوان و گوش در ارتباط با اصوات کار می کند اما زبان در ارتباط با همه چیز دخالت می کند و از گذشته، آینده، معقولات، محسوسات و مصنوعات می گوید.

 

استاد حوزه علمیه با بیان این‌که بسیاری از معاصی کبیره در ارتباط با زبان است ابراز کرد: میدان کار زبان بسیار گسترده و به همین علت زمینه خطرش هم زیاد است که مراقب زیاد و توجه جدی را می طلبد.

 

وی به معراج پیامبر(ص) اشاره و تشریح کرد: پیامبر(ص) در سفر معراج به قصری برخورد کردند که بسیار فوق العاده و غیر قابل توصیف بود. جبرئیل گفت: یا رسول الله در این قصر کسانی سکونت می کنند که وقتی بهشتی ها در ارتباط با لذائذ بهشتی هستند اینها غرق در عنایات خاص پروردگار و تجلیات خاص الهی شده اند، آن طوری که به زحمت به یاد بقیه نعمت ها می افتند. پیامبر(ص) علت را جویا شدند جبرئیل گفت: علت برتری آنان در کسب خوراک حلال و مراقبت در سخن است.

 

آیت الله سیدان به فرمایش حضرت علی(ع) پرداخت و بیان کرد: امیرمؤمنان(ع) می فرمایند سوگند به خدا نمی بینم بنده ای تقوایی داشته باشد مگر این که زبانش را حفظ کند، انسان مؤمن زبانش پشت قلبش است، اگر حرف خوبی باشد بیان کرده وگرنه سکوت می کند.

 

وی یکی از تفاوت های مؤمن و منافق را در گفتار دانست و تأکید کرد: مؤمن اول فکر می کند که آیا حرف برایش خیر واقعی دارد ولی منافق برعکس عمل کرده اول حرف می زند بعد به آن فکر می کند؛ نمی داند که حرف به نفع یا به ضررش است.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه با تأکید بر این که ایمان کسی درست نخواهد شد مگر این که زبانش درست شود، تصریح کرد: خداوند متعال به همه انسان ها توانایی داده تا بتوانند به خود رسیدگی کنند برای چیزی که خلق شده اند و هدف خلق انسان جز کمال نیست.

 

وی در مورد حق زبان بر انسان، گفت: حق زبان بر انسان این است که گرامی داشته شود به این که فحاشی و بدگویی نکند. انسان باید زبان را به خوبی عادت داده و زیادی ها را کنار بگذارد.

 

آیت الله سیدان در پایان اظهار کرد: اگر انسان تصمیم بگیرد متوجه خواهد شد کار مشکل ولی چقدر خوب و مفید است. باید به یاد داشت بعد از مرگ هیچ کس جز خدا پاسخ گوی ما نیست./861/202/ب1

ارسال نظرات