۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۱
کد خبر: ۳۱۲۸۸۹

نشست «فرهنگ و هنر از نگاه قرآن» در نمایشگاه کتاب اهواز برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست «فرهنگ و هنر از نگاه قرآن» در بخش جنبی دهمین نمایشگاه بزرگ کتاب استان خوزستان برگزار شد.
 نشست «فرهنگ و هنر از نگاه قرآن»

 

به گزارش خبرگزاری رسا، در پنجمین روز از دهمین نمایشگاه کتاب استان خوزستان نشست «فرهنگ و هنر از نگاه قرآن» برگزار شد. در این نشست عباس سلیمی، قاری بین‌المللی و مدرس تلاوت قرآن کریم، اظهار کرد: فرهنگ و هنر مجموعه پیچیده‌ای از قوانین، مقررات، مذهب، عادات، ادبیات، شعر، رمان و آداب و رسوم جامعه است. هنر یکی از عناوین زیرمجموعه فرهنگ است. از زمانی که آفرینش آغاز شد و خداوند به فرشتگان امر کردند که برای حضرت آدم  سجود کنند حسادت ابلیس آشکار شد و به تعبیر سوره اعراف سوگند یاد کرد که من نافع و خیرخواه شما هستم.

 

وی افزود: بعد از این‌که گرفتار هبوط شدیم آرزوی بشر بازگشت به بهشت و فردوس برین است که از آن رانده شده بود و قرآن نردبانی است که می‌تواند ما را به آن برساند. خداوند در قرآن می‌فرماید: «اقراء باسم ربک الذی خلق». اگر به دنبال سعادت باشیم باید در این مسیر قدم برداریم. ادبیات ابلیس از خدعه و نیرنگ نبود بلکه با گستاخی تمام بوده است. به تعبیر آیت‌الله جوادی آملی مراد از دشمن قسم خورده ابلیس است که ما را از قرآن دور می‌کند.

 

سلیمی اظهار کرد: با وجود همه قربانیانی که شیطان در این مسیر از مردم می‌گیرد می‌گوید مرا ملامت نکنید و خودتان را سرزنش کنید. قرآن توانایی و خاصیت مصونیت ما را از همه این تهدیدات در برابر شیطان دارد. خداوند می‌فرماید: «شیطان مانند خون در رگ‌های آدم جریان دارد.» اگر این تهدید باشد راه برون‌رفت ما از این تهدید چیست؟ امام صادق علیه السلام می‌فرماید: «هر کسی که جوان باشد و اهل فرهنگ قرآن و قرآن خواندن باشد قرآن با پوست و گوشت او عجین می‌شود.» به قرآن می‌توان به عنوان کتاب هنر و ادبیات و کتاب نجات‌بخش و مصونیت‌ساز نگاه کرد. ادبیات یکی از اعجاز قرآن است. اعراب آن زمان در اوج ادبیات بودند و قرآن با این ادبیات به زمین آمد. در این 1440 سال که از نزول قرآن می‌گذرد در باب تحدی احدی نتوانسته در برابر آن عرض اندام کند.

 

او با اشاره به این‌که قرآن تنها کتابی است که دیباچه آن بر اساس علم و دانش است اظهار کرد: نخستین آیاتی که بر پیامبر نازل شد در نخستین سوره «اقرا باسم ربک الذی خلق» بود که در آن واژگان اساسی مانند تعلیم، تعلم و خواندن که المان‌های علم و دانش هستند دیده می‌شود. قرآن را هم می‌توان از منظر قرآن، هم از منظر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و ائمه علیهم السلام و هم از منظر بیگانگان و دشمنان نگاه کرد. خیلی از مستبدان در برابر قرآن سر تعظیم فرود آوردند.

 

این قاری بین‌المللی و مدرس تلاوت قرآن کریم با بیان این‌که هر چه خواستند قرآن را کم‌رنگ کنند نتوانستند، گفت: ادبیات قرآن جاودانه است و جاودانه خواهد ماند. در آثار سعدی و دیگر شاعران و بخشی از اشعار مولوی از این ادبیات فاخر قرآن استفاده شده است و مفاهیم زندگی بخش را به ما آموخته‌اند.

 

وی درباره تبدیل قصص قرآنی به فیلم و داستان بیان کرد: از منظر دانشمندان برای هنر تعاریف متعددی صورت گرفته اما تعریف جامعی از هنر نداریم. هنر یک زبان بین‌المللی است و پیام را با سرعت به نسل‌های بعد منتقل می‌کند. نه تنها قرآن با هنر مخالف نیست بلکه بزرگترین خالق هنر خداوند است. زمانی که به آیات قرآن نگاه می‌کنیم و مراحل خلقت را بر می‌شمارد به این کار هنرمندانه خود می‌گوید: «فتبارک الله احسن الخالقین».

 

نه تنها در بحث فیلم و سینما بلکه قرآن کتاب زندگی است و در تمام مراحل زندگی حرفی برای گفتن دارد. به تصویر کشیدن قصص قرآن برای عبرت روایت شده‌اند. در این دوران فضای مجازی، توطئه دشمن و تلاش هالیوود این است که چهره اسلام را چه در فیلم‌ها و چه در بازی‌های کامپیوتری خراب کند و جامعه جهانی را از اسلام بترساند و طرف مقابل اسطوره‌های خود در فیلم‌ها که همان دزدان و راهزنان هستند را با لباس روحانیت نشان می‌دهند.

 

سلیمی با اشاره به این‌که در این دوره فیلم و سایر هنرها در ارتباط بین ملت‌ها و در وقوع جنگ موثر است افزود: کاری که در سینمای ایران انجام می‌شود خوب است اما عاری از عیب نیست و قابل نقد است. کاری که فرج‌الله سلحشور که از قاریان قبل از انقلاب است و امیدواریم خداوند او را شفا دهد کار خوبی است و در فیلم حضرت یوسف این مفهوم را به زیبایی منتقل کرده است چراکه با جرات و جسارت زیاد هنری به این زیبایی را نشان داده است. در آخر داستان این فیلم همه آن را یک داستان عاشقانه می‌دانند در حالی که آخر آن عفاف و پاکدامنی است. نکته دیگر این فیلم این است که زلیخا عاشق جمال حضرت یوسف شد اما حضرت یوسف در پایان جمال را دید و ابتدا به جلال توجه کرد.

 

این قاری بین‌المللی و مدرس تلاوت قرآن کریم بیان کرد: قبل از انقلاب تعداد حافظان قرآن از انگشتان دو دست تجاوز نمی‌کرد اما امروزه با عنایت مقام معظم رهبری 10 میلیون حافظ قرآن داریم. خوزستان هم حافظان زیادی دارد./998/د102/ق 

منبع: مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران

ارسال نظرات