۰۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۱
کد خبر: ۳۱۳۳۴۷

کتاب «شادی، اعتماد به نفس و موفقیت کودکان» در بازار نشر

خبرگزاری رسا ـ یافته‌های روانشناسی مثبت و اطلاعات ضروری از روانشناسی کودک در کتاب «شادی، اعتماد به نفس و موفقیت کودکان» ارائه شده تا راهنمایی گام به گام باشد برای آنچه کودک به شکل‌دهی و مدیریت زندگی و شکوفایی نیاز دارد.
کتاب «شادي، اعتماد به نفس و موفقيت کودکان»

 

به گزارش خبرگزاری رسا، کتاب «شادی، اعتماد به نفس و موفقیت کودکان» نوشته جنی هوپر با ترجمه علی اصغر کاکوجویباری و محدثه کاکوجویباری از سوی انتشارات دانژه منتشر شد.

 

در بخشی از مقدمه این کتاب می‌خوانیم: «آیا می‌خواهید اطمینان حاصل کنید که کودکتان زندگی خوبی دارد؟ پس باید عواملی را که تأثیرات مهمی بر کیفیت زندگی کودک،‌ چه در حال حاضر و چه آینده دارد،‌ بشناسید. چه چیزی کودک را شاد،‌ با اعتماد به نفس و موفق می‌سازد؟ هوش بالا؟ زندگی آرام و بدون استرس؟ یا شاید مدرسه و آموزش و یا محیطی که در آن زندگی می‌کنید؟ البته همه این عوامل مهم هستند، اما آنها تفاوت واقعی و پایدار را ایجاد نمی‌کنند. خبر خوب اینکه تفاوت واقعی در دستان شماست. این تفاوت،‌ بهزیستی روانی است. همه بزرگ‌ترها می‌توانند در زندگی کودک تغییراتی ایجاد کنند که او را به سمت یک زندگی شاد، با اعتماد به نفس و موفق سوق دهد.

 

اصطلاح بهزیستی روانی برای مهارت‌هایی به کار می‌رود که همه کودکان برای زندگی بهینه به آنها نیاز دارند و این مهارت‌ها کمک می‌کنند که کودک از مشکلات زندگی عبور کند. موضوع کیفیت زندگی از دوران باستان همیشه مورد بحث بوده است. در ده سال گذشته، شاخه جدیدی از روانشناسی ایجاد شده است که به دنبال شواهد علمی برای باورهای فلسفی و تفکرات نسل‌های قبل است. پیش از این، بهزیستی روانی موضوع کتاب‌های خودیاری و کلاس‌های مذهبی برای ایجاد احساس خوب بود و بررسی و مطالعه احساس خوب با توجه به دیدگاه‌هایی که ارائه می‌کردند،‌ کار دشواری بود. روانشناسی مثبت با استفاده از تفکرات باستانی مربوطه،‌ طرح‌هایی تحقیقاتی ارائه کرد که بتوان باورهای معمول افراد را مورد بررسی قرار داد. برخی از این دست تفکرات بعد از آزمون تأیید و بعضی دیگر منسوخ شدند.»

 

نگاهی اجمالی به برنامه شکوفایی

در این کتاب یافته‌های روانشناسی مثبت و اطلاعات ضروری از روانشناسی کودک در کنار هم ارائه شده تا راهنمایی گام به گام باشد برای آنچه کودک به شکل‌دهی و مدیریت زندگی و شکوفایی نیاز دارد.

 

در این کتاب برنامه شکوفایی تشریح شده است. این برنامه به کودک کمک می‌کند به توانایی شخصی خود در همه زمینه‌های زندگی دست یابد. اگرچه اکثر کودکان با فرصت‌هایی که زندگی در اختیار آنها قرار می‌دهد به کامیابی می‌رسند، اما بسیاری از آنها نیاز به حمایت دارند. در این کتاب برنامه شکوفایی تشریح شده تا بدون کوشش و خطا بتوان به کودک کمک کرد تا به بهترین نحو پیشرفت کند.

 

این برنامه برای چه کسانی مفید است؟

 تعداد قابل توجهی از کودکان،‌ آن‌گونه که لازم است از دوران کودکی خود استفاده نمی‌کنند. تعداد کودکانی که با مسائل مربوط به سلامت روان مواجه می‌شوند، رو به افزایش است و میزان ابتلا به اضطراب و افسردگی بیش از گذشته است. حتی کودکانی که ظاهراً در حال پیشرفت هستند، ممکن است شاد نباشند و یا اعتماد به نفس پایینی داشته باشند. این برنامه در بهبود بهزیستی بسیار مؤثر است. برای استفاده از این برنامه، ضرورتی وجود ندارد که حتماً روانشناس باشید. این اطلاعات و فعالیت‌های عملی می‌توانند به والدین و افرادی که با کودکان کار می‌کنند کمک کنند تا در بهزیستی کودک نقش ایفا کنند.

 

برنامه شکوفایی بیشترین کارایی را در 3 تا 11 سالگی دارد،‌ زیرا بدون شک مداخله زودهنگام به مداخله در بحران ارجحیت دارد. البته مطالعات موردی بر چندین نوجوان،‌ منافع استفاده از این برنامه را در نوجوانی آشکار ساخته است.

 

 کتاب حاضر که مبحث روانشناسی مثبت و برنامه شکوفایی را مورد توجه قرار داده است، ضمن بررسی نیازهای کودکان برای شادی،‌ با اعتماد به نفس و موفق بودن، برنامه‌ریزی برای تغییر را سرلوحه کار خود قرار می‌دهد و به اهمیت بهزیستی در دوران کودکی و کمک به کودکان برای شکوفایی اشاره می‌کند.

 

در برنامه شکوفایی پنج عامل مهم توانمندهای فردی،‌ بهزیستی عاطفی، ارتباطات مثبت همراه با درک متقابل، تفاهم و اعتماد، توانمندی‌ها و ایجاد اشتیاق برای یادگیری و در نهایت انعطاف‌پذیری را در یک برنامه هفت مرحله‌ای به همراه رشد استقلال کودکان مورد بحث قرار می‌دهد.

 

کتاب «شادی، اعتماد به نفس و موفقیت کودکان» نوشته جنی هوپر با ترجمه علی اصغر کاکوجویباری و محدثه کاکوجویباری با شمارگان هزار و 100نسخه در 224 صفحه به بهای 12 هزارتومان از سوی انتشارات دانژه روانه بازار نشر شده است./907/د102/ق

منبع: انتشارات دانژه

ارسال نظرات