۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۳۱۴۳۶۴

کتاب «فلسفه حکمت صدرایی» راهی بازار نشر شد

خبرگزاری رسا ـ کتاب «فلسفه حکمت صدرایی» از سوی پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.
کتاب «فلسفه حکمت صدرايي»

 

به گزارش خبرگزاری رسا، کتاب «فلسفه حکمت صدرایی» اثر حسن پناهی آزاد، محقق گروه فلسفه پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه منتشر شد.

 

پژوهش حاضر، نتیجه تلاش علمی محقق ارجمند جناب آقای حسن پناهی آزاد است که در گروه فلسفه پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی سامان یافته است.

 

کتاب "فلسفه حکمت صدرایی" از هفت بخش مجزا تشکیل شده است و دارای چهارده فصل می باشد. فهرست تفصیلی این اثر ارزشمند به شرح زیر است:

 

بخش اول:عصر حیات و شخصیت صدرا

 

فصل اول: عصر صفویه

 

فصل دوم: شخصیت صدرا

 

بخش دوم:حکمت صدرایی

 

فصل اول: فلسفه و حکمت

 

فصل دوم: حکمت متعالیه

 

بخش سوم:موضوع حکمت صدرایی

 

فصل اول: موضوع فلسفه،‌پیش از صدرا

 

فصل دوم: موضوع فلسفه در حکمت صدرایی

 

بخش چهارم: اسلامیت حکمت صدرایی

 

فصل اول: فلسفه اسلامی

 

فصل دوم: اسلام و حکمت صدرایی

 

بخش پنجم:خاستگاه حکمت صدرایی

 

فصل اول: فقر تاریخ نگاری

 

فصل دوم: عوامل تأسیس حکمت متعالیه

 

بخش ششم:منابع حکمت صدرایی

 

فصل اول: منابع پژوهشی حکمت صدرایی

 

فصل دوم: منابع فکری حکمت صدرایی

 

بخش هفتم:روش شناسی حکمت صدرایی

 

فصل اول: نفی استقلال و اصالت از حکمت صدرایی

 

فصل دوم: استقلال و اصالت حکمت صدرایی

نویسنده در بخشی از مقدمه کتاب خود، در تبیین اشتراک کلام و فلسفه چنینمی نویسد:

 

فلسفه اسلامی در خصوص حکمت متعالیه صدرایى عمیق‏تر و فراگیرتر است؛ زیرا به‌ نظر می‌رسد اگر متکلم نسبت به مباحثى مانند اصالت وجود، تشکیک در وجود، وجود رابط و مستقل، ویژگى ‏هاى هستى ممکن و واجب، وحدت و اقسام آن، علت و معلول، امتناع دور و تسلسل، ویژگى‏ هاى هستى مادى و مجرد، اقسام سبق و لحوق و... آگاهى کافى نداشته باشد، از عهده تحقیق دربارۀ مسائل خداشناسى و توحید بر نخواهد آمد.

 

با توجه به آنچه بیان شد، به ‌نظر می‌رسد میان کلام شیعه و حکمت صدرایی وجوه مشترکی در مباحث وجود و صفات خداوند و مباحث مربوط به معاد می‌توان یافت و سایر مباحث کلامی مانند نبوت و امامت در حقیقت به خداشناسى بازمى‏گردند؛ زیرا همگى مصادیق و مظاهر صفات الهى چون عدل، حکمت، رحمت و لطف هستند. به ‌همین جهت، مباحث یاد‌شده همان‌گونه که در متون کلامى مورد بحث قرار گرفته ‏اند در متون فلسفى نیز مطرح شده‏ اند و با توجه به اینکه فلاسفه بر پایه مبادى یقینى و اصول برهانى موضوعات دینى را بررسى مى‏کنند، در ایفاى این رسالت کلامى (کسب معرفت تفصیلى و تحقیقى در زمینه عقاید دینى) از متکلمان موفق ‏تر بوده‏اند.

 

به‌ عبارت دیگر، اگر فلسفه اسلامی را به‌ معنای سازگاری آموزه‌ های فلسفی با معارف دینی بدانیم، دراین صورت فلسفة اسلامی قابلیت دفاع از آموزه‌ های وحیانی و نبوی را دارد و می‌تواند مبادی دینی و معارف عقیدتی اسلام را اثبات کند و مستدل سازد. هرچند فلسفه در مرحلة اثبات صدق و کذب این گزاره‌ ها از وحی و آموزه‌ های وحیانی کمک نمی‌گیرد اما قابلیت اثبات بخش مهمی از اصول اعتقادی را از طریق برهان عقلی دارد. برای نمونه، مسائل خداشناسی، توحید، ضرورت بعثت انبیا و اثبات کلیات معاد، که در کلام از طریق براهین عقلی و نقلی اثبات شده است، به نحوی عمیق ‌تر و دقیق ‌تر در فلسفة اسلامی با قیاس ‌های برهانی تبیین و اثبات می‌شود؛ به‌ ویژه اینکه بسیاری از مسائل کلام اسلامی رابطة تنگاتنگی با عقل دارد و با برهان عقلی قابل اثبات و تبیین است. براین اساس، فلسفه به‌ لحاظ ماهیت عقلی و برهانی ‌اش، در‌این موارد نقش اثباتی دارد و در واقع، بخشی از وظایف علم کلام را برعهده می‌گیرد. این همان نقطة تلاقی و اشتراک فلسفه و کلام است.

 

گفتنی است کتاب "فلسفه حکمت صدرایی" اثر حسن پناهی آزاد، با قیمت 30000 تومان در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.

 

علاقمندان جهت کسب اطلاعات تکمیلی و تهیه کتاب میتوانند به نشانی www.poiict.org مراجعه کنند./998/د102/ق 

منبع: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

ارسال نظرات