۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۹
کد خبر: ۳۱۷۱۵۳
در سالروز سخنرانی امام موسی صدر در کلیسای بیروت؛

دختر امام موسی صدر خواستار ثبت روز 30 بهمن به عنوان روز ملی گفت‎وگو شد

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز فرهنگی ـ تحقیقاتی امام موسی صدر با اشاره به سخنرانی معروف این عالم لبنانی در عید روزه مسیحیان در کلیسای کبوشیین در بیروت در 30 بهمن سال 1353 شمسی، خواستار نامگذاری این روز به روز ملی گفت‏وگو شد.
امام موسي صدر

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حورا صدر، دختر و رییس مرکز فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر در همایش گفت وگو برای زندگی با موضوع «بررسی تجربه امام موسی صدر» که امروز در سالن همایش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار شد، گفت: هم اکنون باید امام موسی صدر در این مکان و در جوار حرم حضرت معصومه(س) و حوزه علمیه قم، جایی که هم مباحثه های آن دورانش به مرجعیت تقلید رسیده اند، حضور می یافت و سخنرانی می کرد.

 

وی افزود: قرعه سخنرانی در این مراسم به نام من افتاد اما امیدوارم که شاهد سخنرانی ایشان در این مکان باشیم.

 

صدر درباره علت برگزاری این همایش تصریح کرد: پدران کلیسای کبوشیین در بیروت، در تاریخ 30 بهمن 1353 از امام موسی صدر برای سخنرانی در خطبه عید روزه مسیحیان دعوت بعمل آوردند. برای نخستین بار بود که یک مجتهد مسلمان به ادای مناسک دینی مسیحیان می پردازد.

 

رییس مرکز فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر با اشاره به تأکید این عالم لبنانی به توطئه دشمنان برای از بین بردن همزیستی مسالمت آمیز در این کشور، اظهار داشت: امام موسی صدر می گفت که هیچ کس در لبنان به اندازه من به نماد وحدت تبدیل نشده است زیرا علاه بر تماس های فرهنگی و اجتماعی و سیاسی با گروه های مختلف، خطبه عید روزه را در کلیسا خوانده ام، کاری که هیچ کس دیگری انجام نداده است.

 

وی ادامه داد: قرائت خطبه عید روزه مسیحیان همانند این است که یک کشیش مسیحی به اقامه نماز جمعه مسلمانان بپردازد. دعوت از امام موسی صدر برای قرائت این خطبه افتخاری برای مسلمانان به شمار می آید.

 

صدر بر لزوم تمسک مسلمانان به گفت وگو برای حل بحران های کنونی جهان اسلام و تلاش نخبگان برای نهادینه ساختن گفت وگو تأکید کرد و پیشنهاد داد که روز 30 بهمن هر سال به عنوان روز ملی گفت وگو ثبت شود.

 

دختر امام موسی صدر خواستار تجزیه و تحلیل گفت وگو در منظومه این عالم لبنانی شد و گفت: ایشان تلاش های فراوانی برای کاهش تفرقه میان مسلمانان داشتند و این مساله در رفتار و کردارشان نمایان بود. امام موسی صدر از گفت وگو با مخالفان نمی هراسید و شجاعانه به سراغ آنان می رفت تا از حجم اختلافات بکاهد.

 

وی افزود: امام موسی صدر صرف آشنایی مسلمانان با یکدیگر را بهترین وسیله برای ایجاد باور کامل جهت محبت میان آنان توصیف می کرد و اعتقاد داشت که عدم آشنایی مذاهب عامل بدگمانی و تردید است و فرصتی را برای فرصت طلبان و بدخواهان اسلام فراهم می سازد.

 

رییس مرکز فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر تأکید کرد که اگر ایشان هشدارهای این عالم ربوده شده مورد توجه قرار می گرفت دشمنان فرصتی برای اختلاف افکنی میان مسلمانان پیدا نمی کردند ولی هم اکنون شاهد هستیم که فقدان این رهبر بزرگ عواقب سنگینی برای جهان اسلام و منطقه داشته است./980/ب202/د

ارسال نظرات