۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۶
کد خبر: ۳۱۷۶۷۳
مترجم قرآن کریم به زبان روسی:

بسیاری از ترجمه‌های قرآن کریم به زبان روسی از سوی خاورشناسان انجام گرفته است

خبرگزاری رسا ـ مترجم قرآن کریم به زبان روسی گفت: متأسفانه بسیاری ترجمه‌های قرآن کریم به زبان روسی از سوی خاورشناسانی انجام گرفته است که مهارت دینی ندارند و بخش دیگر ترجمه‌ها از سوی اهل سنت بوده که تحصیلات حوزوی ندارند.
ترجمه قرآن به زيان روسي

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ناظم زینال اف، مترجم قرآن کریم به زبان روسی، امروز، در مراسم تجلیل از مترجم قرآن کریم به زبان روسی و رونمایی از کتاب آموزش قرائت قرآن به زبان اسپانیولی، به ارائه توضیحاتی درباره ترجمه خود پرداخت و گفت: این ترجمه از شاخصه‌های مهمی بهره‌مند است و  نخستین ترجمه قرآن کریم از منظر مکتب اهل بیت علیهم السلام به زبان روسی به شمار می‌آید.

 

زینال اف افزود: نخستین ترجمه قرآن کریم به زبان روسی به 300 سال پیش بر می‌گردد که در تألیف آن از یک ترجمه فرانسوی استفاده شد، تا کنون ترجمه‌های مختلفی به زبان روسی نگاشته شده و این ترجمه‌ها بر افکار عمومی روسیه تأثیر به سزایی داشته است.

 

مترجم قرآن به زبان روسی بیان کرد: متأسفانه بسیاری از ترجمه‌های قرآن کریم به زبان روسی از سوی خاورشناسانی انجام گرفته است که مهارت دینی ندارند و  تنها با استفاده از آشنایی به زبان عربی  قرآن را ترجمه کرده‌اند و بخش دیگر ترجمه‌ها از سوی اهل سنت بوده که از تحصیلات حوزوی ندارند.

 

وی به منابع این ترجمه به زبان روسی اشاره و ابراز کرد: در ترجمه قرآن به زبان روسی از ترجمه‌های فارسی به ویژه ترجمه هایی همچون ترجمه حضرت آیت الله مکارم شیرازی، آیت الله مشکینی، مجتبوی و فولادوند، استفاده شده است و همچنین از تفسیر نور الایمان، تفسیر المیزان و تفسیر نمونه بهره برده شده است.

 

زینال اف با بیان این که فعالیت ترجمه قرآن کریم به زبان روسی از سال 89، با همکاری مرکز ترجمان وحی، آغاز شده است، گفت: این ترجمه پس از 9 بار ویرایش شامل 3 ویرایش علمی، 3 ویرایش محتوایی و 3 ویرایش ادبی از سوی انتشارات شرق‌شناسی سنت پیترزبورگ در روسیه و در ایران منتشر شده است.

 

مترجم قرآن به زبان روسی با بیان این که از لغات اصیل روسی در این ترجمه استفاده شده است، گفت: در این ترجمه، از روش جمع بین ترجمه تحت اللفظی و ترجمه به معنا، استفاده شده است تا همان برداشتی که یک عرب زبان از خواندن قرآن کریم دارد، یک روس زبان با خواندن ترجمه روسی تجربه کند.

 

شایان ذکر است، کتاب خودآموز قرآن کریم، چهل داستان قرآن کریم درباره اهل بیت علیهم السلام از دیگر آثار این مترجم روسی به شمار می‌آید.

 

گفتنی است در این جلسه، حجت الاسلام علیزاده، رییس دفتر ریاست جامعةالمصطفی صلی الله علیه و آله و سلم، از سوی آیت الله اعرافی از خدمات صورت گرفته در زمینه ترجمه قرآن کریم به زبان روسی تقدیر به عمل آورد./998/پ202/ق

ارسال نظرات