۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۸
کد خبر: ۳۲۱۶۱۷

جدیدترین شماره ماهنامه فکه منتشر شد

خبرگزاری رسا ـ صد و پنجاه و چهارمین و صد و پنجاه و پنجمین شماره ماهنامه فکه از سوی مؤسسه فرهنگی جنات فکه راهی بازار نشر شد.
 صد و پنجاه و چهارمين و صد و پنجاه و پنجمين شماره ماهنامه فکه

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، صد و پنجاه و چهارمین و صد و پنجاه و پنجمین شماره ماهنامه فکه ویژه اسفند 94 و فروردین 95 به مدیر مسؤولی علی حسین‌پور از سوی مؤسسه فرهنگی جنات فکه منتشر شد.

 

این شماره از ماهنامه فکه از بخش‌های یادداشت، فردا، دیروز، امروز، رزمنده، پایداری و فکه+ تشکیل شده است.

 

در بخش «یادداشت» این عناوین را مطالعه می‌کنیم: گذشت آن زمانی که آن سان گذشت ...، پانورامایی از قطعه شهدا، قدر مردم و ما و شهیدان.

  

درخت تناور انقلاب عنوان مطالبی است که در بخش «فردا» می‌خوانیم.

 

در بخش «دیروز» مطالبی همچون بهار فتح، رفع تهمت و تکنوکرات آری، مرد سیاست خیر را مطالعه می‌کنیم.

  

عناوینی همچون راز ایستادگی و کسی که با دل‌های مردم سر و کار دارد در بخش «امروز» مطالعه می‌کنیم.

 

در بخش «رزمنده» این مطالب را می‌خوانیم: عاشقان را سر شوریده به پیکر عجب است، محمدحسین حاصل تربیت امام حسین علیه السلام بود، هر شب برای عمار صدقه می‌گذاشتم، و تاریخ دوباره می‌شود، پروانه شدن؛ خانه عنکبوت، راه پدر، پشتوانه فرماندهان، سهمی که از گازهای شیمیایی، حسین از خوبان بود، جهاد، آیا عشق‌آفرین است؟، سید پابرهنه، هنوز هم خروشان و تأسیس معراج شهدا.

 

مدل‌آوران خیبر عنوان مطالبی است که در بخش «پایداری» می‌خوانیم.

 

در بخش «فکه+» مطالبی همچون این کاروان عزم کرب و بلا دارد، پیشخوان، عکس نوشته، یار مهربان و از غربت راهمان کمی بنویسید پیش‌روی ما قرار گرفته است.

 

«رفع تهمت» عنوان یادداشتی از انوشه میرمرعشی است که پژوهشی درباره ادعای هلاکوخان برای حمله به بغداد است.

 

خواجه نصرالدین طوسی از علمای بزرگ شیعه است که در زمان حمله مغولان به ایران می‌زیست. از میان کتاب‌های چهارگانه حدیث شیعه یعنی اصول کافی، من لایحضر، التهذیب و الاستصبار، دو اثر مهم «التهذیب و الاستصبار» متعلق به این عالم بزرگ است.عالمی که در فقه، اصول حدیث، ریاضی و هندسه، زمین‌شناسی و نجوم، یگانه دوران بوده است.

 

 با این وصف، این عالم بزرگ در طول تاریخ مورد هجمه و دشمنی تعداد زیادی از نویسندگان قرار گرفته است. تهمت و گزارش دروغ تاریخی که در آن ادعا شود. خواجه نصیر به دلیل شیعه بودن، خواهان انتقام از خلفای عباسی سنی مذهب بود و برای همین هلاکوخان را تحریک کرد تا به بغداد، خون بسیاری از مسلمانان به زمین ریخت. در این مقاله سعی شده حقیقت ماجرا و سپس و چگونگی وارد شدن این تهمت را به خواجه مورد بررسی قرار دهیم.

 

ابوجعفر محمد بن حسن جهرودی معروف به خواجه نصرالدین طوسی در سال 597 ق در طوس به دنیا آمد. وی تحصیلات خود را در همان شهر آغاز کرد و بعد از طی مراحل اولیه کسب علوم دینی از محضر علمای شیعه و سنی، علوم طب و حکمت را در دانشگاه نیشابوریی گرفت. سال‌ها بعد در زمان شروع حمله مغولان به شمال خراسان به ویژه نیشابور، خواجه که تبدیل به روحانی بزرگی شده بود از این شهر خارج شد؛ اما کمی بعد به دستور هم مدرسه‌ای سابقش یعنی حسن صباح که به خاطر دنیاطلبی به سمت اسماعیلیان و رهبری این فرقه انحرافی رفته بود؛ به زور به همراه خانواده‌اش به قلعه الموت برده و در آنجا حبس شد.

 

حبس و حصری که 24 ساعت به طول انجامید و با حمله هلاکوخان به الموت و شکست اسماعیلیان پایان یافت.لبته خواجه در این مدت بیکار ننشست و با وجود حصر، با استفاده از کتاب‌های کتابخانه بزرگ اسماعیلیان در الموت، به تحقیق و پژوهش و نوشتن کتاب و رساله‌های بسیار اقدام کرد.

 

پس از شکست اسماعیلیان به دست خان مغول و آزادی خواجه زندان حسن صباح، وی به دلیل داشتن علم فراوان و به ویژه تسلط بر علم نجوم، مورد توجه هلاکوخان قرار گرفت. به همین دلیل خواجه نصیرالدین طوسی برای حفظ جان و مال مسلمانان حاضر به همکاری با هلاکوی بودایی شد و بر همین اساس، علاوه بر احداث رصدخانه مراغه، با استفاده از هوش و تدبیر، بارها از ریختن پیش‌تر خون مسلمانان توسط مغولان جلوگیری کرد و به ارائه خدمات بسیاری به مسلمانان پرداخت.

 

صد و پنجاه و چهارمین و صد و پنجاه و پنجمین شماره ماهنامه فکه به قیمت سه هزار تومان از سوی مؤسسه فرهنگی جنات فکه منتشر شده است./998/ن602/ق

ارسال نظرات