۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۰
کد خبر: ۳۲۲۰۵۲

کتاب «نهضت میهن‌پرستان ارسباران» روانه بازار نشر شد

خبرگزاری رسا ـ کتاب «نهضت میهن پرستان ارسباران» با مطالعه‌ای در تحولات مهم تاریخی و سیاسی دوران معاصر در منطقه ارسباران از سوی موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران منتشر شد.
کتاب «نهضت ميهن‌پرستان ارسباران»

 

به گزارش خبرگزاری رسا، کتاب «نهضت میهن پرستان ارسباران» با مطالعه ای در تحولات مهم تاریخی و سیاسی دوران معاصر در منطقه ارسباران به قلم بهزاد محمدخانی و از سوی موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران منتشر شد.

 

این کتاب به جنگ‌های اول و دوم ایران و روس می‌پردازد و بخشی از مجاهدت‌های مجاهدان ارسبارانی در ستاد فرماندهی عباس میرزا درخداآفرین را به تصویر می‌کشد.

 

مجاهدت‌های مرزی حاج صفقلی خان محمدخانی موجب می‌شود تا وی از مظفرالدین‌شاه، نشان سرتیپی دریافت کند. جنگ جهانی دوم و آثار حملات روس‌ها در ارسباران، اقدامات و فعالیت‌های فرهنگی و عوام‌فریبی دولت روسیه بخش‌های دیگری است که در «نهضت میهن پرستان ارسباران» به آن پرداخته شده است.

 

مجاهدت‌های مرزی شهیدان رضاقلی خان محمدخانی، عالیشان محمدخانی، طالب قره باغی، عبدالله قره باغی، موسی خان معروف به همای، عبدالله‌خان محمدخانی، میرصمدخان احمدی، میرحسن خان احمدی، علی عباس خمارلو، امامعلی خمارلو و... علیه قوای رتش سرخ و فرقه دموکرات آذربایجان و انعکاس گسترده مجاهدت‌های مرزی مجاهدان در روزنامه‌های آذربایجان و آزاد نشان از اهمیت قیام نهضت میهن‌پرستان ارسباران دارد.

 

همچنین این کتاب اسنادی از این مجاهدت‌ها را برای اولین بار منتشر کرده است. فهرست و زندگینامه شهدای آذربایجان علیه فرقه دموکرات که در سال 1327 توسط وزارت جنگ تحت عنوان «شرح حال شهدای نظامی و غیر نظامی لشگر 3 آذربایجان» برای اولین بار در این کتاب انتشار یافته است./998/د102/ق

منبع: موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران

ارسال نظرات