۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۴
کد خبر: ۳۲۲۱۸۲
یکی از علمای الازهر:

گفتمان افراط‌گرایی با حمایت‌های مالی در جهان گسترش یافته است

خبرگزاری رسا ـ مشاور علمی مفتی مصر تاکید کرد که علت گسترش گفتمان تکفیری و افراطی در جهان صرف هزینه‌های کلان از سوی حامیان خشونت طلبی است.
مجدي عاشور

 

به گزارش خبرگزاری رسا، مجدی عاشور مشاور علمی مفتی مصر با اشاره به خطر جریان‌های تکفیری، چهار راهکار را برای مبارزه با این گروهک‌ها و جلوگیری از نشر خشونت در جهان ارائه داد.


وی گفت: حل مشکل ارتباط میان مردم، سخن گفتن با مردم مطابق با درک و فهم مخاطب، چگونگی استفاده از شبکه‌های اجتماعی جدید و مدیریت اختلاف‌ها در جامعه اسلامی چهار راهکار اصلی مبارزه با اندیشه افراطی است.


عاشور هدف از پناه بردن افراط‌گرایان به خشونت در دین را ایجاد شکاف و تمایز میان جامعه اسلامی و مردم برشمرد و افزود: افراد خشونت و تندرو در ابتدا همانند سایر ملت‌های مسلمان بودند اما برای آنکه با دیگران متفاوت و متمایر باشند به خشونت روی آوردند.


مشاور مفتی مصر در مصاحبه با یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای خاطر نشان کرد: تندروها علوم خود را از کتاب‌های دینی کسب می‌کنند به گونه‌ای که با خرید یک کتاب و مطالعه آن خود را صاحب نظر پنداشته و با این اندیشه که با خواندن تنها چند کتاب دینی محدود، عالم‌ترین فرد روی زمین است به صدور فتوا در عرصه‌های گوناگون می‌پردازد.


مجدی عاشور در بخش دیگری از سخنان خود با تبیین نقش الازهر مصر در نشر اسلام معتدل تصریح کرد: شیوه و گفتمان خشونت طلبی با صرف هزینه‌های هنگفت و تاسیس شبکه‌های گوناگون ماهواره‌ای در جهان منتشر شده است درحالیکه اندیشه اسلام میانه‌رو و معتدل بدون هزینه‌کرد در میان جهانیان گسترش یافته است.


وی در پایان علما و مبلغان دینی را به رعایت درک و سطح مخاطبان و استفاده از ادبیات ساده، شفاف و بدور از تفسیر و تاویل دعوت کرد تا از این طریق ارتباط بهتری میان مردم و علمای دین برقرار شود./981/ب904/د

ارسال نظرات