۰۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۶
کد خبر: ۳۲۲۵۱۲
یکی از علمای بحرین:

تبعیض نژادی و افزایش بی‌اعتمادی از عوامل اصلی بحران در کشور است

خبرگزاری رسا ـ یکی از علمای بحرین با اشاره به علل افزایش بحران در کشور تاکید کرد که تبعیض نژادی، افزایش بی‌اعتمادی و نبود حکومت عادل علت اصلی بحران داخلی است.
حجت الاسلام شيخ عيسي مومن از علماي بحرين

 

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام شیخ عیسی مومن از علمای بحرین تاکید کرد که بحرین پس از آغاز انقلاب مردمی در 14 فوریه 2011 با بحران‌های جدی مواجه شده است که آثار آن بسیار مشخص بوده و هرکس در داخل و خارج از کشور به وضوح این مشکلات را درک می‌کند.


وی افزود: پیچیده شدن شرایط امنیتی کشور، پر شدن زندان‌ها از زندایان سیاسی و آزادی بیان، گسترش مانور نظامی ماموران امنیتی در سراسر کشور، افزایش بیکاری در میان شهروندان، بحران مسکن و وضع اقتصادی نامناسب و تحمیل انواع مالیات‌ها بر مردم به دلایل واهی نشان دهنده وجود بحران حقیقی در بحرین است.


شیخ مومن با با توصیف بحرین به «سرزمین امنیت و آسایش در گذشته و کشور بحران و مشکلات در امروز» به بررسی بحران زدگی کشور پرداخته و گفت: برخی‌ها معتقدند که علت تمامی مشکلات کشور تظاهرات و اعتصاب‌های مسالمت آمیزی است که مردم در مناطق مختلف بحرین خصوصا در پایتخت برگزار می‌کنند.


روحانی شیعی بحرین ادامه داد: برخی دیگر از تحلیلگران سیاسی حمله نیروهای امنیتی و پلیس به تظاهر کنندگان و متفرق ساختن آنان با استفاده از قدرت نظامی و نیز کشته و زخمی شدن شهروندان و بازداشت گسترده مردم از جمله رهبران دینی و شخصیت‌های سیاسی به دلیل برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز مردمی را علت پدیدار شدن مشکلات بحرین دانسته و حل این بحران را در عقب نشینی مردم از مطالبه‌های قانونی بر شمرده اند.


شیخ مومن با رد دیدگاه‌های غلط در بیان دلایل افزایش بحران در کشور، سه عنصر را عامل اصلی مشکلات کشور دانست و خاطرنشان کرد: فقدان حکومت دموکراسی عادلی که در آن مردم احساس مشارکت در تعیین سرنوشت کشور کرده و دارای نقش مثبتی در تصمیم گیری‌ها باشند اولین عامل اساسی بحران در کشور است زیرا مردم هیچ نماینده واقعی در سازمان‌ها، هیأت‌ها و دستگاه‌های دولتی و مردمی ندارند تا با ترسیم عقاید مردم به مطالبه‌گری بپردازند.


وی با اشاره به نبود اعتماد میان دولت و ملت به عنوان دومین عنصر در ایجاد بحران داخلی تصریح کرد: ارتباط میان مردم و مسؤولان در آستانه فروپاشی است و جو بی اعتمادی شدیدی میان مردم نسبت به حکومت و مراکز تصمیم‌گیری ایجاد شده است از این روی مردم آخرین نفراتی هستند که دولت در تصمیم‌گیری آنان را مد نظر قرار داده و این خود منشاء ایجاد بسیاری از مشکلات اقتصادی، سیاسی، دینی و شهروندی شده است.


این روحانی شیعی اظهار داشت: تبعیض نژادی علیه گروه یا فرقه و مذهب خاص به عنوان راهکاری برای اختلاف افکنی میان مردم و ایجاد چند دستگی با تکیه بر افزایش اختلاف‌ها سومین عنصر در پدیدار شدن مشکلات کشور است.


شیخ مومن در پایان راهکار حل مشکلات را علاج عناصر سه‌گانه مطرح شده دانست و ابراز امیدواری کرد که بحرین به عنوان کشوری اسلامی بار دیگر جایگاه خود را در جامعه جهانی باز پس گیرد./981/ب902/د

ارسال نظرات