۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۷
کد خبر: ۳۲۳۳۵۶
در سال 1394 صورت گرفت؛

انتشار حدود 100 عنوان کتاب و نشریه به همت پژوهشکده حج

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهشی پژوهشکده حج و زیارت از انتشار بیش از 100 عنوان کتاب و نشریه از سوی پژوهشکده حج و زیارت در سال 1394 خبر داد.
حجت الاسلام زادهوش

 

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین احمد زادهوش، معاون پژوهشی پژوهشکده حج و زیارت از انتشار حدود 100 عنوان کتاب و نشریه از سوی پژوهشکده حج و زیارت در سال 1394 خبر داد.

 

وی افزود: با تلاش و کوشش اعضای گروه‌های علمی و واحدهای دیگر پژوهشکده و نیز حمایت و برنامه ریزی مدیران پژوهشکده در سال 1394، حدود 100 عنوان کتاب ونشریه توسط پژوهشکده حج و زیارت منتشر شده که 22 اثر از این آمار در حال انتشار است.

 

حجت الاسلام زادهوش اظهار داشت: البته 34 اثر در بخش ترجمه تولید شده و برای انتشار آماده است که 20 اثر به زبان اردو، 6 اثر به انگلیسی، 1 اثر به چینی، 3 اثر به ترکی استانبولی و 4 اثر از عربی به فارسی ترجمه و انتشار خواهد یافت.

 

وی به سایر فعالیت‌های پژوهشکده حج وزیارت اشاره کرد و گفت: در سال گذشته 13 نشست علمی تخصصی گروهای علمی با عنوان جلوه‌های زیبا شناختی همایش جهانی اربعین، بررسی فقهی طواف از طبقات بالاتر از کعبه، ناگفته‌های بقیع در منابع فریقین، مبانی مدیریت معنوی روحانیون کاروان‌ها، تاریخچه اربعین و نقش آن در نهضت امام حسین (علیه السلام)، حج و محیط زیست، حج در ادبیات کهن، نقش حج در فرهنگ سازی جامعه، بررسی فقهی رفتارهای افراطی در عزاداری اهل بیت، عرصه‌های نوین در مطالعات سلفی پژوهی، نقد و بررسی مبانی نظری داعش (تلفیق سنت و مدرنیته)، بایسته‌های بین المللی طلاب و غدیر از دیدگاه اهل سنت از سوی این پژوهشکده برگزار شد.

 

معاون پژوهشی پژوهشکده حج وزیارت به انتشار نشریات و ویژه نامه‌های این مرکزپژوهشی اشاره کرد و اظهار داشت: در سال گذشته پژوهشنامه حج مجوز فعالیت گرفت که در قالب دو فصلنامه علمی ـ پژوهشی به زودی فعالیت رسمی خود را آغاز خواهد کرد.

 

وی افزود: همچنین دو شماره از دو فصلنامه میقات الحج به زبان عربی و 4 شماره از فصلنامه میقات حج فارسی در سال 94 انتشار یافت و مجوز علمی فصلنامه میقات حج فارسی نیز دریافت که از شماره 89 به بعد با ارتقای به رتبه علمی انتشار خواهد یافت.

 

حجت الاسلام زادهوش ادامه داد: همچنین فصلنامه فرهنگ زیارت شماره 22 تا 25 آن تدوین شده است و گاهنامه‌های بینش نیز دو شماره آن با عنوان ترور و خشونت و سلفیت و سلفیان نیز در سال گذشته منتشر شد.

 

وی به بخش کلان پروژه‌ها نیز اشاره کرد و گفت: در این بخش دانشنامه حج و حرمین شریفین که کار تولید آن از سال 1387 آغاز شده است در سال گذشته جلد ششم و هفتم آن تدوین شد که جلد ششم در حال چاپ است و جلد هفتم 95 درصد آن به پایان رسیده است.

 

وی همچنین تدوین موسوعه رد شبهات را از دیگر کلان پروژه‌های پژوهشکده حج برشمرد که 30 مدخل آن در سال گذشته تدوین شده است.

 

نرم افزار مقابله با وهابیت با مشارکت معاونت آموزش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه خراسان از دیگر موارد فعالیت‌های این پژوهشکده است که حجت الاسلام زادهوش از تولید و انتشار این نرم افزار جامع در خصوص نقد و مقابله با وهابیت، شامل کتب و دروس آموزشی، فیلم، تصویر خبر داد.

 

معاون پژوهشی پژوهشکده حج وزیارت به برگزاری کارگاه‌های آموزشی مهارت افزایی اشاره کرد و گفت: در این بخش کارگاه آموزشی نرم افزار فیش نگار، کارگاه آموزش اخلاق پژوهش، شیوه نامه نگارش مقالات علمی و پژوهشی، کارگاه آموزشی نرم افزار پژوهیار، کلاس آموزشی شیوه دانشنامه نویسی و کلاس آموزشی شناخت سامانه‌های مجلات علمی پژوهشی برگزار شد.

 

وی سایر فعالیت‌ها و خدمات پژوهشی این مرکز را چنین عنوان کرد: تهیه درسنامه نقد وهابیت دوره مقدماتی در سه جلد و دوره تکمیلی در 6 جلد، راه اندازی سایت و فعالیت‌های مجازی، اطلاع رسانی فعالیت‌های پژوهشی و علمی، بارگذاری بانک‌های مختلف از کتاب شناسی در زمینه‌های پژوهشی، افزودن زبان عربی به سایت پژوهشکده و کتابخانه تخصصی حج وزیارت از دیگر اقدامات این پژوهشکده در سال گذشته است.

 

حجت الاسلام زادهوش، همچنین به فاجعه منا اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر زنده نگهداشتن این فاجعه بزرگ، از این رو پژوهشکده حج نیز براساس وظیفه علمی و پژوهشی خود در این راستا اقدامی انجام داد که تدوین و انتشار ویژه نامه منا در نود و سومین شماره میقات حج به صورت ضمیمه منتشر شده و در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است./998/د102/ق 

منبع: پژوهشکده حج وزیارت

ارسال نظرات