۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۳۲۳۴۸۳
روزنامه الوطن عربستان:

تاسیس مرکز مطالعات ایران می تواند در بهبود روابط موثر باشد

خبرگزاری رسا ـ روزنامه سعودی 'الوطن' بر ضرورت تشکیل مراکزی در کشورهای عربی برای مطالعات ایران تاکید کرد و نوشت که تشکیل چنین مراکزی می تواند در بهبود روابط میان کشورها و حل مسائل مورد اختلاف، نقش‌آفرین باشد.
ايران

 

به گزارش خبرگزاری رسا،'محمد السلمی' روزنامه نگار و کارشناس سعودی امور ایران در مطلبی در الوطن نوشت: ایران کشوری است همسایه، و ما نه می‌توانیم جغرافیا را تغییر دهیم و نه همسایگانمان را انتخاب کنیم. من از چند سال پیش از راه تریبون‌های رسانه‌های مختلف، خواستار تاسیس یک مرکز عربی برای مطالعات ایرانی شده ام.


وی افزود: تایید می‌کنم که انگیزه تاسیس چنین مرکزی، روابط سیاسی سابق یا پرتنش کنونی نیست، بلکه این نیاز وجود دارد که حقیقت این همسایه در همه زمینه‌ها روشن شود تا با توجه به آن، تعامل با این کشور صورت گیرد. به عبارت دیگر، تاسیس یک مرکز به دلیل مواضع سیاسی مشخص، امری حکیمانه نیست. روابط سیاسی میان کشورها، امری متغیر است و ثباتی ندارد. از این رو، چگونه می‌توان برپایه عوامل متغیر، طرح‌های بزرگی بنا کرد؟


السلمی اضافه کرد: باید درک کنیم که فعالیت مراکز مطالعاتی و پژوهشی، محکوم به قواعد و چارچوب‌هایی است که بر پایه فعالیت تحقیقاتی و عملی بنا شده است. هنگامی که درباره مرکزی تخصصی در زمینه مطالعات ایرانی سخن می‌گوییم، باید به این مسائل توجه کنیم: تشکیل این مرکز نباید به روابط سیاسی میان این کشور و کشورهای عربی همسایه مرتبط باشد. همانگونه که پیشتر گفتم، ایران همسایه ماست و این حقیقت را نمی‌توانیم تغییر دهیم، از این رو باید آن را بفهمیم. این فهم هم جز از راه فعالیتهای پژوهشی و سازمان یافته در زمینه‌های مختلف، حاصل نمی‌شود. مبالغه نمی‌کنم اگر بگویم چنین مرکز تخصصی می‌تواند در بهبود روابط میان کشورها و رسیدن به راه حلی در زمینه برخی از مسائل مورد اختلاف، نقش‌آفرین باشد.


به نوشته الوطن، می‌دانیم که بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان، در ترسیم سیاست‌های داخلی و خارجی خود، از پژوهش‌ها و توصیه‌های ارائه شده از سوی مراکز پژوهشی تخصصی استفاده می‌کنند که به آنها در تصمیم‌گیری یاری می‌رساند.


شاید برخی گمان کنند که مراکز و موسسه‌های مطالعاتی راهبردی غربی، ما را از تاسیس چنین مرکزی بی‌نیاز می‌کند. اما اتکا به مراکز مطالعات غربی راه حل نیست بلکه شبیه یک قرص مسکن است که به سرعت اثرش از میان می‌رود.


سه سال پیش، درخواست تاسیس چنین مرکزی را مطرح و تاکید کردم که باید بپذیریم همه مطالبی که از داخل ایران در اختیار رسانه‌ها و مجله‌های پژوهشی در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و جهان عرب قرار می گیرد ، از طرف واسطه یعنی رسانه‌های جهانی و غربی است. طبیعتا در این صورت خود ما نمی‌توانیم در جریان تحولات تازه باشیم. از یک سو باید بپذیریم که رسانه‌های غربی، بر موضوعاتی تمرکز می‌کنند که برای آن‌ها اهمیت دارد یا به یک تحول بین‌المللی مشخصی همچون برنامه هسته‌ای یا پرونده حقوق بشر مرتبط باشد.


به طور مثال، رسانه‌های غربی به انعکاس مسائل عربی در رسانه‌های ایرانی توجهی نمی‌کنند. همچنین پژوهشی درباره بسیاری از مسائل مهم برای خلیج فارس و جهان عرب هنگام سخن گفتن درباره ایران، ارائه نمی‌دهند.


از همین رو، تاسیس چنین مرکزی برای پر کردن خلأ در زمینه مطالعات ایرانی متمرکز و ژرف در همه بخش‌ها، مساله‌ای ضروری است./982/ب103/د

منبع: ایرنا

ارسال نظرات