۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۵
کد خبر: ۳۲۵۲۶۵
پاپ فرانسیس:

جهان به وضعیت مصیبت بار پناهجویان گوش دهد

خبرگزاری رسا ـ رهبر کاتولیک های جهان در سخنانی در جمع پناهجویان آواره در جزیره 'لسبوس' یونان که اکثر آنها از سوریه و عراق هستند، گفت: باید جهان را از این بحران جدی انسانی آگاه کنیم تا به این وضعیت مصیبت بار گوش فرا دهد.
پاپ

 

به گزارش خبرگزاری رسا، شبکه تلویزیونی سی. ان. ان با پخش زنده سخنرانی پاپ اعلام کرد که رهبر کاتولیک های جهان که امروز برای دیداری پنج ساعته وارد جزیره لسبوس یونان شد، با جمعی از پناهجویانی دیدار کرد که قرار است بنابر توافق بین آنکارا و اتحادیه اروپا به ترکیه باز پس فرستاده شوند.


پاپ فرانسیس در سخنان خود که رهبر کلیسای ارتدوکس یونان و اسقف اعظم آتن نیز حضور داشتند، خطاب به پناهجویان گفت: 'می خواهم امروز با شما باشم، می خواهم به شما بگویم که تنها نیستید.'


رهبر کاتولیک های جهان افزود: 'طی هفته ها و ماه های اخیر شما در جستجوی زندگی بهتر، رنج فراوانی کشیده اید؛ بسیاری از شما ناگزیر به فرار از وضعیت درگیری (که در آن به سر می بردید) برای کودکانتان شدید؛ شما فداکاری بزرگی برای خانواده تان انجام داده اید.'


پاپ فرانسیس گفت: 'شما از رنج و مرارتی که همه چیزتان را پشت سرگذاشته اید، آگاهید، و دشوارتر از همه اینکه، نمی دانید آینده چه برای شما پیش خواهد آورد؟ بسیاری دیگر همانند شما در شهرها و (دیگر) اردوگاه ها در انتظار و امیدوار برای ساختن آینده ای تازه دراین قاره هستند.'


وی تصریح کرد: «ما اینجا هستیم تا جهان را از این 'بحران جدی انسانی' و یافتن راه حلی برای آن آگاه کنیم، و به جای شما سخن بگوییم و امیدواریم جهان به این وضعیت 'مصیبت بار' گوش فرا دهد .»


رهبر کاتولیک های جهان در بخشی از سخنان خود از افرادی که به سادگی رنج دیگران را نادیده می انگارند و از آن مزیت طلبی می کنند، انتقاد کرد.


پاپ فرانسیس ساعاتی پیش برای دیدن از پناهجویان واقع در اردوگاه 'موریا'، وارد جزیره لسبوس یونان شد و مورد استقبال'الکسیس چیپراس' نخست وزیر یونان و رهبر کلیسای ارتدوکس یونان و نیز اسقف اعظم آتن قرار گرفت.


به گفته مقامات واتیکان، سفر پاپ به جزیره لسبوس و دیدار با پناهجویان پنج ساعت طول خواهد کشید و تلاش می شود هرچه بیشتر بحران پناهجویان (آواره که از منطقه خاورمیانه) به اروپا روی آورده اند، برجسته تر شود؛ واتیکان همچنین تاکید کرده است که بازدید پاپ از اردوگاه موریا، کاملا جنبه بشردوستانه و مذهبی دارد.


قرار است حدود دو هزار و 300 پناهجو اسکان داده شده در اردوگاه موریا، بنابر توافق بین آنکارا و اتحادیه اروپا که با اتنقادهای بین المللی همراه است، به ترکیه بازگردانده شوند.


در پی توافق انجام شده بین ترکیه و اتحادیه اروپا؛ پناهجویان آواره ای که اکثر آنها از منطقه خاورمیانه هستند، از بیستم ماه مارس برابر با اول فروردین که بطورغیرقانونی از ترکیه به یونان آمده اند و درخواست پناهندگی نکرده یا تقاضای پناهندگی آنها رد شده است، به ترکیه بازگردانده می شوند.


نخستین گروه از پناهجویان 16فروردین ماه، از جزیره 'لسبوس' یونان به ترکیه پس فرستاده شدند.


این طرح به دنبال توافق جدید اتحادیه اروپا و آنکارا برای بازگرداندن همه مهاجران غیرعادی جدیدی اجرا می شود که از ترکیه وارد جزایر یونان می شوند و ترکیه به ازای چنین اقدامی 6 میلیارد یورو کمک مالی دریافت خواهد کرد و مذاکرات پیوستن آنکارا به اتحادیه اروپا نیز جدی تر دنبال خواهد شد.


این توافق با واکنش و انتقادهای های بین المللی مواجه شد. 'ونزل میشالسکی» (Wenzel Michalski) مدیر دیده بان حقوق بشر آلمان با انتقاد از بازگرداندن پناهجویان از یونان به ترکیه بنابر توافق بعمل آمده بین آنکارا و اتحادیه اروپا، گفت: اتحادیه اروپا پناهجویان را همچون «زباله» می نگرد.


از سویی دیگر، 'اندرو گاردنر' پژوهشگر سازمان عفو بین الملل در مورد پس فرستادن پناهجویانی که بیشتر آنها از منطقه خاورمیانه از مسیر ترکیه به یونان آمده اند، پیش از این و در انتقاد از این توافق به سی.ان.ان گفته بود: 'بازگرداندن به اجبار افراد به کشور مبدا شان از سوی اتحادیه اروپا مایه نگرانی ما است.'


گاردنر گفته بود: بازگردانده شدن این افراد به اجبار به کشورشان، یک 'روز سیاه' در تاریخ اتحادیه اروپا است که به دلیل بن بست سیاسی (درمیان اعضای آن) حقوق بشر هیچ انگاشته می شود./982/ب102/د

منبع: ایرنا

ارسال نظرات