۲۸ آذر ۱۳۸۶ - ۱۵:۲۲
کد خبر: ۳۴۷۷۷
امام جمعه مشهد:

وحدت حوزه و دانشگاه بازگشت به دوره علمي امام باقر است

رسا، سرويس شهرستان‌ها ـ همايش بزرگداشت وحدت حوزه و دانشگاه ،27 آذرماه در دانشکده الاهيات دانشگاه فردوسي مشهد برگزار شد.
وحدت حوزه و دانشگاه بازگشت به دوره علمي امام باقر است

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا، همايش وحدت حوزه و دانشگاه به همت سازمان بسيج دانشجويي و مرکز بسيج طلاب و روحانيون خراسان رضوي، 27 آذرماه با حضور آيت الله سيد احمد علم الهدي، امام جمعه مشهد، در دانشکده الاهيات دانشگاه فردوسي برگزار شد.
آيت الله علم الهدي در سخناني در اين مراسم، با اشاره به فرازهايي از سيره امام محمد باقر(ع) و نقش ايشان در رهبري ديني، سياسي و اقتصادي جامعه، اظهار داشت: تحقق وحدت حوزه و دانشگاه، در واقع بازگشت به نهضت فراگير امام محمدباقر(ع) به عنوان نماد عيني وحدت اين دو نهاد است.
وي افزود: در انقلاب اسلامي ايران نيز به تأسي از ائمه اطهار(ع)، شاهد حضور و مشارکت پرشور روحانيان در کنار ساير اقشار جامعه، براي پيشبرد و پيروزي انقلاب اسلامي بوديم.
امام جمعه مشهد با بيان اين‌كه وحدت در هر شکلي و بين هر ملت و جرياني بايستي مبتني بر يک سياست‌گذاري و هدف‌مندي باشد، اظهار داشت: در حال حاضر ما بيشتر به آثار مثبت اجتماعي وحدت حوزه و دانشگاه توجه داريم، در حالي که اين نگرش مربوط به پيوند روحاني و دانشجو به عنوان دو جريان نخبه جامعه است، نه مربوط به وحدت حوزه و دانشگاه.
وي در ادامه با اشاره به کاستي‌هاي موجود در دو نهاد حوزه و دانشگاه، تصريح كرد: مباني نظري اسلامي در دانشگاه‌ها براي کارشناسان و متخصصان علوم انساني و اجتماعي تبيين نشده است و اين کمبود سبب مي‌شود که علوم اجتماعي در جامعه کارکرد لازم را نداشته باشد.
امام جمعه مشهد ادامه داد: از سوي ديگر حوزه هم به ويژه در بخش کلام، فقه و اصول با مشکل موضوع شناسي رو به روست که اگر عرصه موضوع شناسي و توجه به افکار ديگران به عنوان شناخت تخصصي در حوزه کلام و فلسفه توسعه نيابد، حوزه‌ها نيز کارايي مطلوب را نخواهند داشت.
آيت الله علم الهدي با اذعان به اين‌که سيره معصومان(ع)، گسترش علم در بستر دين بود، تأکيد کرد: از ضرورت‌هاي حضور مؤثر و مفيد حوزه در جامعه، بهره مندي از فقه پوياست و اين مهم نيازمند شناخت موضوع است.
وي خاطرنشان كرد: توسعه موضوع شناسي نيز ورود دانشگاه به حوزه را مي‌طلبد، همچنان‌كه دانشگاه نيز نيازمند مباني نظري اسلام براي الگوسازي و برنامه ريزي‌ اقتصادي و اجتماعي است.
گفتني است، در پايان اين مراسم سازمان بسيج دانشجويي و بسج روحانيون خراسان رضوي، با صدور اطلاعيه‌اي و با اشاره به توجه ويژه حضرت امام خميني(ره) و رهبر معظم انقلاب به بسيج دانشجو و طلبه، بر لزوم همکاري و همفکري بيش ار پيش حوزه و دانشگاه در پيشبرد جنبش نرم افزاري، مهندسي فرهنگي و تحقق دانشگاه اسلامي و در نهايت، توسعه همه جانبه جامعه اسلامي، تأكيد كردند.

ارسال نظرات