۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۹
کد خبر: ۴۲۴۳۸۸

سوئیس به دنبال بهره‌برداری از بازار حلال

شرکت‌های غذایی، دارویی و آرایشی و بهداشتی سوئیس و اروپا به دنبال آن هستند که از بازار جهانی حلال با ارزشی بالغ بر ۱ تریلیون دلار بهره‌برداری کنند؛ بازاری که محصولات آن باید کاملاً مطابق با قوانین اسلامی تهیه شده باشد.
حلال

به گزارش خبرگزاری رسا، بازار جهانی حلال به سرعت در حال توسعه است و تخمین زده می‌شود که سود محصولات حلال تا سال ۲۰۳۰ به ۲۰ تا ۲۵ برابر مقدار کنونی تنها در اروپا برسد.

 

از این رو، شرکت‌های بزرگ اروپایی و سوئیسی از هم اکنون دست به کار شده‌اند تا از این بازار پرسود استفاده کنند. آن‌ها در حال افزایش سرمایه‌ها و تخصص خود هستند زیرا پیش‌بینی شده که جمعیت رو به رشد مسلمانان تا سال ۲۰۵۰ یک میلیارد نفر افزایش یابد و سطح تحصیلات و درآمد آن‌ها نیز بیشتر خواهد شد.

 

برای جذب مشتریان مسلمان، بسیاری از شرکت‌های سوئیسی و بین‌المللی به دنبال اخذ گواهی حلال برای محصولات خود هستند. البته اخذ گواهی حلال یک پروسه پیچیده است زیرا مقررات زیاد و ارزیابی‌های دقیقی را شامل می‌شود.

 

کمبود قراردادها و استانداردهای مشترک میان سازمان‌های صدور گواهی حلال نیز مسئله را پیچیده‌تر می‌کند.

 

اعطا یا عدم اعطای گواهی حلال یک قضاوت دینی ساده نیست و بر اساس استانداردها و معیارهای مختلف به‌ویژه در مورد کیفیت انجام می‌شود.

 

عبدالحق منصوری، متخصص تغذیه در مؤسسه تکنولوژی فدرال زوریخ، یکی از دانشگاه‌های مهم سوئیس، می‌گوید: صدور گواهی حلال برای محصولات فقط در صورت بالا بودن کیفیت آن‌ها و عدم هرگونه خطری برای سلامت مشتریان انجام می‌شود.

 

خدمات گواهی حلال سازمانی در سوئیس است که به ارزیابی محصولات و ارائه گواهی حلال می‌پردازد. این سازمان از سال ۱۹۸۷ تاکنون برای محصولات بیش از ۲۰۰ شرکت در سراسر جهان گواهی حلال صادر کرده است که بیشتر این شرکت‌ها در سوئیس و پس از آن در آلمان، یونان، ترکیه، فرانسه، اسپانیا، امارات، پاکستان و عربستان هستند.

 

این سازمان با بازرسی‌های دقیق و نیز سرکشی‌های اعلام نشده، همه چیز را مورد بررسی قرار می‌دهد و در صورت توانایی شرکت برای اجرای قوانین حلال در متدها و روش‌های علمی تولید و نیز کیفیت بالای خدمات، گواهی حلال را صادر می‌کنند.

 

بسیاری از هتل‌های سوئیس نیز طیف وسیعی از خدمات را به گردشگران مسلمان ارائه می‌دهند. از به‌کارگیری نیروهای عرب‌زبان برای ارتباط با مشتریان تا قرار دادن قرآن و جانماز در اتاق‌ها و ارائه غذای حلال به‌ویژه در ماه رمضان، اقداماتی است که این هتل‌ها برای جلب نظر مشتریان مسلمان خود انجام می‌دهند.

 

این نتیجه تلاش بلندمدت سوئیس برای جذب مشتریان از کشورهای حاشیه خلیج فارس است و در نتیجه آن تعداد سفرهای گردشگران این کشورها به سوئیس در سال‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته است./982/ب102/د

منبع: ايكنا

ارسال نظرات