۰۵ تير ۱۳۸۷ - ۱۲:۳۱
کد خبر: ۴۲۴۵۷

از فدائيان تا مؤتلفه در شماره جديد زمانه

رسا، سرويس فرهنگي ـ پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي شماره 66 ماه‌نامه زمانه، نشريه انديشه و تاريخ سياسي ايران معاصر را منتشر كرد.
از فدائيان تا مؤتلفه در شماره جديد زمانه

 به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا، شماره جديد ماه‌نامه زمانه به موضوع تحزب و سير تاريخي اين پديده در ايران پرداخته است.  

در شماره 66 ماهنامه زمانه ، مقاله‌هاي مختلفي از جمله تاريخچه مختصر تحزب در ايران به قلم سيد جلال‌الدين مدني، علل ناکار آمدي احزاب سياسي در ايران به قلم بهرام اخوان کاظمي، عفونت‌هاي يک حزب نوشته مسعود مطلبي و به نام مردم به کام شاه به قلم فاطمه فرهمند به چاپ رسيده است.

در سخن نخست اين نشريه با عنوان «راه نا پيموده تحزّب‌ها» به قلم سردبير آمده است: «از متغيرهاي مستقل و ساختاري در بررسي سير مشارکت سياسي در جمهوري اسلامي، احزاب و تشکل‌ها ي سياسي هستند که احزاب در جوامع مردم سالار و نظام هاي جمهوري سهم بسزايي در شکل گيري، حفظ ساختار سياسي و چگونگي تبادل و جابجايي قدرت دارند. احزاب ، کانال جذب، پرورش و هدايت خواستاران قدرت به سمت مناصب سياسي است و جستجو، گزينش، اولويت بندي، سازگاري و انطباق، بيان و تأليف منافع از وظايف مهم آنها محسوب مي شود.

 احزاب و تشکل هاي سياسي، به مثابه ابزارهاي سياسي، تمهيدي براي کم هزينه کردن تصميم گيري‌ها و تأثيرگذاري آنها، جابجايي قدرت و تبادل منافع وارزش‌ها، شکل بخشيدن به فرهنگ سياسي و موثر بر جامعه‌پذيري سياسي به شمار مي روند.»

از فدائيان تامؤتلفه به قلم رحيم روحبخش، کژاهه همدان نوشته ابوالفتح مؤمن، در مسيرتاريخ به قلم فرهاد کرامت، فضاي سياسي دهه اول انقلاب به قلم احمد معنوي، کنتراست سياسي و دولت مدرن نوشته محمدرضا معتضديان، دبستان توده اي به قلم فعله گري و مددي که آرزويش آزادي قدس بود ترجمه کريم جعفري از جمله مقالات ارائه شده در شماره جديد زمانه است.
ماه‌نامه زمانه، نشريه انديشه و تاريخ سياسي ايران معاصر به صاحب امتيازي مؤسسه فرهنگي دانش و انديشه معاصر، مدير مسؤولي رضا غلامي و سردبيري محمدرحيم عيوضي هرماه از سوي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي منتشر مي‌شود.
علاقه‌مندان مي‌توانند براي كسب آگاهي بيشتر و تهيه اين نشريه با شماره تلفن‌هاي 88503341 و  88730446 با پيش شماره 021 تماس بگيرند.

 

ارسال نظرات