۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۱
کد خبر: ۴۲۶۰۱۷

مجموعه دو جلدی حافظ نامه به چاپ چهارم رسید

چاپ چهارم مجموعه دو جلدی حافظ نامه شرحی بر الفاظ، مفاهیم کلیدی و ابیات دشوار حافظ از سوی انتشارات سروش راهی بازار نشر شد.
مجموعه دو جلدی   حافظ نامه

به گزارش خبرگزاری رسا، چاپ چهارم مجموعه دو جلدی حافظ نامه تألیف بهاءالدین خرمشاهی که شرحی بر الفاظ، مفاهیم کلیدی و ابیات دشوار حافظ است، از سوی انتشارات سروش وارد بازار نشر شد.

 

مجموعه دو جلدی  حافظ نامه با نگاهی دقیق و موشکافانه شرح الفاظ، اعلام، مفاهیم کلیدی و ابیات دشوار حافظ را موضوع بحث خود قرار داده و سعی داشته با زبانی ساده آن را برای مخاطب خود بازگشایی کند.

 

حافظ نامه استاد بهاءالدین خرمشاهی مرجعی معتبر و شناخته شده برای معرفی شعر و جهان فکری حافظ به شمار می رود. نویسنده در این اثر با رعایت ایجاز، در حدود یک هزار مطلب مقاله گونه را، از یک- دو سطری تا ۱۰ الی ۱۵ صفحه ای، در معرفی الفاظ کلید، مفاهیم کلیدی و اعلام بر مبنای کهن ترین و اصیل ترین منابع دربردارد. مهم این است که این الفاظ ، اعلام و مفاهیم کلیدی را، نه از روی لغت نامه ها، بلکه آن گونه که در دیوان حافظ آمده شرح داده است، و از به نثر درآوردن اشعار، به دلیل کمال فصاحت و شیوایی و شفافیتی که سخن او دارد، مگر در موارد استثنا به حق پرهیز کرده است.

 

مبدا فکر نگارنده کتاب این بوده که اکثر غزل ها و ابیات حافظ نیاز به شرح ندارد و سهولت بیان حافظ بسی نزدیکتر به سعدی است. لذا هر شرحی بر شعر حافظ، مخصوصا، هر شرح کامل سراسری، با طناً گزینشی است یعنی بخش عمده آن توضیح واضحات است و به مسائلی می پردازد که مشکلی دربر ندارد. بنابراین یک راه چاره از نظر نگارنده این بود که فقط بر مشکلات حافظ شرح بنویسد. لذا طریقه بینابینی را در پیش گرفت و بر غزل های بهتر و دشوارتر حافظ شرح نوشت.

 

در این اثر ارزشمند نویسنده ۲۵۰ غزل بهتر حافظ را به سائقه انس خویش انتخاب کرده است و سپس ذیل غزل ها به شرح الفاظ، اعلام، مفاهیم کلیدی و ابیات دشوار هر یک پرداخته است. در پایان کتاب هم فهرست کاملی از همه الفاظ و اعلام و مفاهیم کلیدی و حتی اختلاف قرائت است که به شماره صفحه ارجاع می دهد و بسیار آسان و کاربردی است.

 

روشی را که نویسنده در این شرح پیش گرفته است دو پایه دارد. ابتدا شرح حافظ به حافظ یعنی استفاده از ابیات و تعابیر خود حافظ برای شرح مشکلات هر مورد که این روش در فرهنگ اسلامی سابقه ای کهن دارد. روش دوم به دست دادن پیشینه و پشتوانه برای هر لفظ و لغت و تعبیر از ادبیات فارسی پیش از حافظ یا معاصر با او است یعنی نویسنده هر جا که لازم بوده به شعر و ادب پیش از حافظ استناد جسته است.

 

استادان و ضاحب نظران ادبیات فارسی نقد و نظرهای چندی بر این اثر نوشته اند که نویسنده ۲۰ فقره از آن ها را پس از حذف تعریف و تعارف ها، در ۲۰۰ صفحه پایان جلد دوم کتاب آورده که بسیار قابل تأمل است.

 

چاپ چهارم مجموعه دو جلدی  حافظ نامه مجموعاً در ۱۵۴۰ صفحه و با قیمت ۸۰ هزار تومان از سوی انتشارات سروش منتشر و در اختیار علاقمندان به ادبیات قرار گرفته است.

 

علاقمندان برای تهیه کتاب به صورت تک جلدی و کلی به فروشگاه شهید مطهری سروش به نشانی خیابان شهید مطهری، نرسیده به خیابان شهید مفتح، جنب ساختمان سروش، تلفن ۸۸۳۱۰۶۱۰-۰۲۱ و یا به فروشگاه مرکزی سروش (ترنجستان سروش) به نشانی: خیابان انقلاب، بعد از تقاطع ابوریحان، بین خیابان وصال و فلسطین، فروشگاه ترنجستان سروش، تلفن ۶۶۴۹۳۶۲۰-۰۲۱ تماس حاصل نمایند.

 

فروش اینترنتی کتاب نیز از طریق سایت انتشارات سروش به نشانی: http://soroushpublishingco.ir  امکان پذیر است./998/د102/ق

 

منبع: انتشارات سروش

ارسال نظرات