۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۹
کد خبر: ۴۲۶۷۰۹

برگزاری دوره‌های تخصصی «تدبر در قرآن» در قطر

انجمن جهانی تدبر در قرآن، هفته جاری دو دوره تخصصی با موضوع «تدبر در قرآن کریم» و سمینار‌های مختلف آموزشی در مدارس و مراکز آموزش حفظ قرآن قطر برگزار می‌کند.
قران

به گزارش خبرگزاری رسا، انجمن جهانی تدبر در قرآن، دوره‌های آموزشی ـ تخصصی را با هدف تربیت مبلغان و گسترش فرهنگ تدبر در قرآن در میان اقشار مختلف جامعه برگزار می‌کند.

 

نخستین دوره تخصصی تدبر در قرآن، امروز، ۲۵ اردیبهشت‌ماه، با عنوان «دوره آموزشی برای مطالعه قرآن» برگزار می‌شود و دوره تخصصی دوم نیز فردا، ۲۶ اردیبهشت‌ماه با عنوان «چگونه سوره‌های سبع طوال و مفصل را قرائت کنیم» در هتل «رتاج ریان» شهر «دوحه» پایتخت قطر برگزار خواهد شد.

 

همچنین، انجمن جهانی تدبر در قرآن، سمینارهای دینی ـ آموزشی در برخی مدارس و مراکز آموزش حفظ قرآن طی هفته جاری تحت عنوان «چگونه با قرآن در ماه رمضان زندگی می‌کنیم» در چارچوب برنامه «تربیت مربیان تدبر در قرآن» برگزار می‌کند.

 

هدف از برگزاری این سمینارها و دوره‌های تخصصی، تربیت ۱۳ مبلغ و ارتقای توانمندی‌های آن‌ها و آموزش علوم تخصصی مربوط به تدبر در قرآن به آن‌ها است. همچنین، گسترش فرهنگ تدبر در قرآن در میان اقشار مختلف جامعه به‌ویژه دانش‌آموزان و قرآن‌آموزان از دیگر اهداف برگزاری این دوره‌ها و سمینارها به شمار می‌آید.

 

مقر انجمن جهانی تدبر در قرآن کریم در کشور قطر قرار داد و یک انجمن تبلیغاتی، علمی، آموزشی و بین‌المللی است که تلاش می‌کند فرهنگ تدبر در قرآن را با یک روشی که جمع‌کننده اصالت و معاصر باشد، در میان امت اسلامی نهادینه کند و این انجمن برای تعمیق فرهنگ تدبر در قرآن به صورت علمی و عملی در میان مردم تلاش می‌کند.

 

تبیین عظمت قرآن و تأثیر آن در سعادتمندی مردم و هدایت‌ آنان، آسا‌ن‌سازی فهم قرآن برای امت اسلام و مرتبط‌کردن آن با جنبه‌های مختلف زندگی، تربیت، تزکیه و پرورش امت صالح و حل مشکلات مردم بر اساس روش قرآن از دیگر اهداف این انجمن است.

 

«سبع طوال»، نام هفت سوره طولانی قرآن است که عبارتند از : «بقره، آل عمران، نساء، مائده، انعام، اعراف، انفال همراه با توبه» که وجه تسمیه این سوره‌ها به «طوال» برای آن است که به ترتیب طولانی‌ترین سوره‌های قرآن را تشکیل می‌دهند. 

همچنین، سوره‌های کوتاه آخر قرآن را مفصلات گویند که در این باره گروهی گفته‌اند: از سوره محمد تا به آخر قرآن «مفصل» است و عبدالله ابن عباس(از مورخان و مفسران صدراسلام) معتقد است که از«والضحی» تا آخر قرآن «مفصل» است.

 

علت نامگذاری این سوره‌ها به مفصل این است که به علت کوتاهی این سور «بسمله‌های زیادی میان آیات آن‌ها فاصله و جدایی انداخته است./982/ب102/د

منبع: ايكنا

ارسال نظرات