۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۸
کد خبر: ۴۲۸۴۴۸
حجت الاسلام و المسلمین فرحزاد:

بی‌تدبیری اقتصادی از فقر خطرناک‌تر است

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص)، بی‌‌تدبیری اقتصادی را برای مردم از فقر خطرناک‌تر دانست و از مسؤولان و ثروتمندان خواست با جلوگیری از ریخت و پاش‌های بیهوده، سبب اشتغال زایی در جامعه شده و گره مشکلات مردم را باز کنند.
حجت الاسلام فرحزاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین حبیب الله فرحزاد، استاد حوزه علمیه قم، بعد از ظهر امروز در برنامه سمت خدا از شبکه سه سیما با اشاره به اینکه حسابرسی آسان از مهم‌ترین برکات قناعت در زندگی است، گفت: انسانی که حرص و طمع او را احاطه کرده به هیچ وجه از زندگی لذت نبرده و تمام وقت خود را صرف مال اندوزی می‌کند بدون اینکه فرصت کند از این اموال و نعمات بهره ببرد.

 

وی افزود: حرص خصلتی است که نشان می‌دهد انسان ضعف ایمان داشته و به خداوند بزرگ توکل ندارد زیرا انسانی که توکل دارد نگران روزی فردا نبوده و سعی می‌کند به اندازه گذران زندگی جمع آوری کرده و با قناعت از چیزهایی که دارد لذت ببرد.

 

استاد حوزه علمیه قم دلیل اخراج حضرت آدم و حوا(ع) را از بهشت حرص و طمع عنوان و تصریح کرد: پدر بزرگوار ما به خاطر حرص یعنی همان گندم زمینه اخراج خود و فرزندانشان را از بهشت فراهم کرد و بهای این حرص به اندازه‌ای زیاد بود که خداوند ۱۲۴ هزار پیامبر را برانگیخت تا دو مرتبه فرزندان آدم(ع) را به بهشت بازگرداند.

 

حجت الاسلام و المسلمین فرحزاد با اشاره به اینکه انسان‌های قانع در دنیا و آخرت از مواهب زندگی بهره مند می شوند، گفت: سپر انسان در برابر مشکلات اقتصادی و فقر قناعت است.

 

وی افزود: انسانی که قانع نیست خود را برای خرید کالاهای مختلف به دام قرض و وام گرفتار می‌کند و زمانی که قرض های فرد زیاد شد فرد حتی اگر هم راست‌گو باشد به خاطر فشار طلبکاران و بانک ها مجبور به دروغگویی و سرانجام افتادن به زندان می شود.

 

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه قناعت تنها مخصوص فقرا و قشر متوسط نیست، اظهار کرد: مسؤولان و ثروتمندان هم می‌توانند با جلوگیری از ریخت و پاش هایی که بهره دنیوی و اخروی ندارد در جامعه اشتغال زایی کرده و گره بسیاری از مشکلات مردم را باز کنند زیرا تبذیر و اسراف مسؤولان موجب می‌شود که تمامی مردم در تنگناهای اقتصادی گرفتار شوند.

 

حجت الاسلام و المسلمین فرحزاد تصریح کرد: در روایت ها بیان شده که انسان‌هایی که اسراف و تبذیر کرده و هزینه‌هایی که انجام می‌دهند از نظر دنیوی و اخروی بهره چندانی ندارد براداران شیطان هستند.

 

وی با بیان اینکه پیامبر اکرم (ص) می فرمایند که «من از فقر برای شما نگران نیستیم بلکه نگرانی من برای شما از بی‌تدبیری و نداشتن حس تدبیر است»، گفت: بر همین اساس انسانی که بی‌تدبیری بوده و حسن تدبیر ندارد خود را به دام فقر گرفتار می کند.

 

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: انسانی که اهل تدبیر نیست اگر از پدرش کارخانه یا یک کارگاه تولیدی ارث ببرد که روزی خودش و روزی دیگران را تأمین می‌کند در اثر بی تدبیری این کارگاه یا کارخانه را فروخته و یک ماشین گران قیمت خریداری می‌کند که تنها موجب افزایش ثروت او نمی‌شود بلکه محل تأمین رزق و معاش خودش و سایرین را هم از بین می‌برد و چنین فردی در بلند مدت به خاطر بی تدبیری دچار فقر می‌شود به همین علت نداشتن حسن تدبیر از فقر هم برای یک کشور و مردم بدتر است./۹۶۸/پ202/ی

 

ارسال نظرات