۲۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۰
کد خبر: ۴۳۲۹۲۲
استاد دانشگاه:

دلیلی ندارد آمریکا از هزینه های سیاسی لغو برجام بترسد/ اقتصاد مقاومتی صرفا مربوط به شرایط تحریم نیست

عبدالملکی با اشاره به این که همه تحریم ها برگشت پذیر است و دلیلی ندارد آمریکا از لغو برجام هراس داشته باشد، راه حل پیروزی در جنگ اقتصادی را تحقق اقتصاد مقاومتی عنوان کرد.
اقتصاد مقاومتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الله عبدالملکی، عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) شامگاه گذشته در کارگاه آموزش تخصصی مفاهیم و ملزومات اقتصاد مقاومتی که در حسینیه قرآن وعترت برگزار شد، گفت: در جنگ اقتصادی که در آن قرار داریم، راه حل اقتصاد مقاومتی است نه اقتصاد مذاکراتی به معنای مذاکره برای رفع مشکلات اقتصادی.

 

وی تصریح کرد: برخی می گویند راه حل این است که بداخلاقی با مستکبران را کنار بگذاریم و مذاکره کنیم تا تحریم ها را بردارند بر این اساس هر چند ظاهرا دم از پیگیری تحقق اقتصاد مقاومتی می زنند اما در عمل نیازی به آن نمی بینند.

 

دلایل اشتباه بودن اقتصاد مذاکراتی

عبدالملکی با بیان این که اقتصاد مذاکراتی ناشی از دو دیدگاه اشتباه است، افزود: نخستین اشتباه این است که همه مشکلات را ناشی از تحریم بدانیم و دیگر اینکه تصور کنیم با مذاکرات، تحریم ها رفع می شود؛ دولت در برجام به دنبال رفع تحریم ها بود اما اکنون که این اتفاق نیفتاده انکار می کند که چنین هدفی داشته است.

 

همه تحریم ها برگشت پذیر است

استاد دانشگاه با اشاره به اینکه وضعیت لغو تحریم ها در برجام غیرقابل اعتماد است، ادامه داد: بیش از 50 درصد تحریم ها در برجام مدنظر قرار نگرفته و رفع 50 درصد دیگر هم منوط به گزارش آژانس از اقدامات ایران است.

 

وی اظهار کرد: در برجام، امریکا تعهدی به لغو تحریم ها ندارد و صرفا تعلیق مطرح است( به جز چند مورد جزئی) بنابراین نه تنها تحریم های کنگره امریکا باقی است بلکه کنگره می تواند اجازه تعلیق تحریم ها را هم از رییس جمهور امریکا بگیرد از این رو ما نه با امریکا که با دولت امریکا مذاکره کرده ایم.

 

عبدالملکی اضافه کرد: برجام از نظر حقوقی الزام آور نیست، زیرا ابتدای آن قید شده است اقدام داوطلبانه؛ یعنی هر گاه یکی از طرفین خواست آن را نقض می کند اما آنچه آن را الزام آور کرده، قطعنامه 2231 شورای امنیت است که از ایران خواسته موشک هایی را که طراحی شده اند به منظور قابلیت حمل کلاهک مطالعه و آزمایش نکند و به این ترتیب برجام2 را پیش می کشد.

 

استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: دلیلی ندارد امریکایی که سالانه 180 میلیارد دلار(معادل نیمی از اقتصاد ایران) برای حفظ تحریم های ایران هزینه می کند و به شرکت های مشارکت کننده در تحریم ایران یارانه می دهد، از هزینه های سیاسی لغو برجام بترسد.

 

وی یادآور شد: با وجود اینکه تیم مذاکره کننده ایرانی به واقع همه تلاش خود را انجام داد تا به بهترین نتیجه برسد اما همین بهترین اصلا قابل اعتماد نیست چرا که نظام تحریم ها علیه ایران، نظام محکمی است و با امثال برجام شکسته نمی شود.

 

اقتصاد مقاومتی صرفا مربوط به شرایط تحریم نیست

عبدالملکی درباره نتایج و فواید اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: برخی اقتصاد مقاومتی را صرفا مربوط به شرایط تحریم می دانند و می گویند چون با اجرای برجام، تحریم ها لغو می شود، نیازی به اجرای اقتصاد مقاومتی نیست در پاسخ باید گفت اولا برجام از تیرماه سال گذشته تصویب شده اما تحریم ها نه تنها لغو نشده بلکه 54 طرح ضد ایرانی نیز از آن زمان تاکنون در کنگره امریکا مطرح شده است در حالی که پیش از برجام، این رقم 30 طرح بود.

 

وی افزود: از سوی دیگر همان که امریکایی ها از اول مطرح کردند، برنامه هسته ای تنها یکی از مشکلات آن ها با ایران است و پس از آن، نوبت به برنامه موشکی، تروریسم(دفاع از مقاومت اسلامی) و حقوق بشر(احکام اسلام و قرآن) می رسد.

 

در صورت تحقق اقتصاد مقاومتی، ایران در آینده دومین قدرت اقتصادی جهان خواهد بود

تأکید کرد: هدف اقتصاد مقاومتی، به جای مدیریت اقتصاد در شرایط تحریم، رساندن ما به قله های اقتصادی است و اگر اجرایی شود، بخش های مختلف تولیدی به فعلیت می رسند و طی 35 سال آینده ایران تا جایگاه قدرت دوم اقتصادی جهان پس از چین پیش می رود در حالی که اکنون در رده 19 جهان قرار دارد.

 

یادآور شد: اقتصاد مقاومتی یک امر نسبی است و اینگونه نیست که نتیجه آن فقط بعد از 35 سال باشد بلکه آثار و برکات آن طی این مدت نیز به وضوح ملموس خواهد بود.

 

اصل دشمنی امریکا با ایران برای ممانعت از شکل گیری تمدن اسلامی است

خاطرنشان کرد: به فرموده رهبر معظم انقلاب، اصل دشمنی امریکا با ایران، مشکل تمدنی است نه برنامه هسته ای ما و مواردی از این دست؛ خودشان اعتراف می کنند که ایران پس از فرهنگ(معارف اهل بیت و قرآن) و علم(چهارمین قدرت علمی جهان در آینده)، دارد اقتصاد را نیز به عنوان سومین رکن تمدنی خود کامل می کند که نابودی تمدن غرب را در پی خواهد داشت از این رو به هر طریقی درصدد مهار ایران به عنوان پیشرو تمدن اسلامی هستند./930/202/ب2

ارسال نظرات