۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۰
کد خبر: ۴۳۳۱۳۴
جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت به روایت بین الملل رسا؛

عدم برپایی نماز در مساجد بحرین/ بازتاب حق‌السکوت سعودی به سازمان ملل

بستن آب به روی کودکان و روزه داران فلسطینی از سوی رژیم اشغالگر قدس، تعطیلی نماز جماعت در مساجد بحرین، تاکید مصر بر لزوم مبارزه با تروریسم برخی از مهمترین اخبار هفته گذشته جهان اسلام بود.
جهان اسلام در هفته ای که گذشت

 

تاکید مرجعیت عراق بر لزوم حفظ وحدت و ناکام گذاشتن نقشه دشمنان در تجزیه عراق، تعطیلی نماز جماعت و جمعه در مساجد بحرین از سوی علما به دنبال افزایش ناامنی و تعدی به شیعیان، بازتاب گسترده سخنان رهبری پیرامون اهانت به زوجات پیامبر اکرم (ص) در شبکه‌های عربی، تکذیب همکاری الازهر مصر با هیات کبار علمای عربستان و ... تنها بخشی از مهمترین حوادث هفته اخیر در جهان بود که در  بسته خبری «جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت» سرخط مهمترین حوادث جهان اسلام تقدیم خوانندگان می‌شود:

 

عراق؛ واکنش شدید الحن علما به طرح تجزیه این کشور

عراق در هفته اخیر شاهد تحولات بسیار زیادی بود. حضرت آیت الله سیستانی در دیدار با جمعی از دانشگاهیان عراق از جمله پزشکان و اساتید دانشکده‌های علوم پزشکی نجف همگان را به حفظ وحدت عراق دعوت کرده و نسبت به تلاش دشمن در ایجاد تفرقه میان عراقی‌ها هشدار داد.

به مناسب فرا رسیدن ماه مبارک رمضان حضرت آیت الله نجفی از مراجع تقلید نجف با تاکید بر بهره وری هرچه بیشتر از این ماه پربرکت خاطر نشان کرد که ماه مبارک رمضان باید موجب افزایش ارتباط و همدلی بین مسلمانان و مردم یک کشور شود. این مرجع تقلید با اشاره به شرایط آوارگان جنگی افزودند که مردم عراق باید به آورگان شهرهای موصل، رمادی، صلاح الدین و دیگر شهرها با هر مذهب و عقیده‌ای اعم از شیعه، سنی و یا حتی غیر مسلمان کمک کرده و به آن‌ها سرپناه و غذا بدهند.

مساله تجزیه عراق که به تازگی در برخی رسانه‌ها از سوی سیاست مداران و تئوریسین‌های خارجی مطرح شد، واکنش شدید علما را در بر داشت. آیت الله سید محمد تقی مدرسی، از علمای عراق در پیامی با اشاره به تلاش برخی کشورها برای از بین بردن حکومت دموکراسی در عراق گفت: ما از رهبران و سران اهل سنت می خواهیم که بیشتر با مردم این کشور همراه و اتحاد داشته باشند. وی همچنین ابراز امیدواری کرد که عراق به یک کشور نمونه در منطقه تبدیل شود تا سایر کشورها از تجربههای خوب آن در زمینه آزادی، توسعه و پیشرفت بهره ببرند.

حجت الاسلام سید صدر الدین قبانچی، امام جمعه نجف اشرف، دیگر شخصیتی بود که واکنش شدیدی به مساله تجزیه عراق نشان داد. وی در خطبههای نماز جمعه سخن از تقسیم عراق در مرحله پس از داعش را به منزله خودکشی دانست و تصریح کرد که ملت عراق باید با حفظ وحدت و همدلی خود مشکلات کشور را از میان بردارند.

مساله مبارزه با تروریسم از دیگر موضوعاتی است که دامن گیر عراق شده است. حجت الاسلام سید مصدق حیدر تقوی، نماینده حضرت آیت الله شیخ بشیر نجفی، با شرکت در همایش بین المللی «مبارزه با جریانهای تروریستی از دیدگاه مذهب تشیع» نروژ خاطر نشان کرد که  تعالیم اسلامی توانایی حل هر نوع مشکلی مانند تروریسم را دارد.

احمد الکبیسی از علمای اهل سنت عراق نیز تاکید کرد که جنگ با داعش، بر هر مسلمانی که توانایی دارد، واجب عینی است و هر کس در جنگ با این گروه کشته شود، شهید است و هر کس توانایی جنگ با داعش را داشته و در جبهه‌های جنگ حضور نیابد، گناه نابخشودنی را مرتکب شده است.

دخالت عربستان سعودی در مسائل داخلی عراق و حمایت این کشور از تروریست‌های تکفیری موضوع جدیدی نیست. حجت الاسلام اکرم الکعبی، دبیرکل جنبش النجباء عراق، در همین راستا ثامر السبهان، سفیر عربستان را عنصر نامطلوب توصیف و از این که تاکنون اخراج نشده، ابراز تعجب کرد و گفت دولت سعودی همچنان مواضع منفی خود را نسبت به عراق تغییر نداده است.

حجت الاسلام شیخ همام حمودی عضو ارشد پارلمان عراق که میزبان معاون نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد بود بر این مساله تاکید کرد که نبرد با تروریسم موجب وحدت ملی و حفظ مصالح حقیقی ملت عراق شده است.

 

لبنان؛ تاکید دبیرکل حزب الله لبنان بر راهبرد مقاومت

ترویج شایعه در شرایط بحران سیاست جدید نیست. موفقیت چشمگیر حزب الله در جبهه مبارزه با تروریسم تا آنجا برای کشورهای حامی تروریسم گران آمد که آنان را وادار به نشر اخبار کاذب مبنی بر ایجاد اختلاف میان حزب الله و ارتش سوریه کرد. سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در جمع شماری از رزمندگان مقاومت دو جبهه جنوب لبنان و حلب سوریه، راهبرد مقاومت را ترسیم و اعلام کرد که این سخنان عملیات روانی دشمن بوده و مقاومت برای هر احتمالی آماده است.

شیخ نبیل قاووق نایب رییس شورای اجرایی حزب الله لبنان نیز در واکنش به اقدام عربستان سعودی در پرداخت حق السکوت به سازمان ملل تاکید کرد: سعودی شاید بتواند تصمیم های مجامع بین المللی و کشورهای بزرگ را با پول بخرد اما هرگز نمی تواند با باجگیری مقاومت را تسلیم کند.

از سوی دیگر اما شیخ محمد الموعد سخنگوي شوراي علمای فلسطين در لبنان با مهر باطل زدن به برخی سخنان در متهم ساختن ایران به دخالت در امور کشورهای منطقه گفت: درحالي كه برخي كشورهاي عربي فلسطين را فروخته و ملت آن را در مقابل دشمن صهيونيستي تنها گذاشته اند، جمهوري اسلامي ايران به كمك هاي همه جانبه خود از ملت و مقاومت فلسطين ادامه داده است.

آیت الله عفیف نابلسی امام جمعه صیدای لبنان نیز در پیامی، تعلیق فعالیت جمعیت الوفاق اسلامی بحرین را به شدت محکوم کرد و افزود: اقدامات ظالمانه نظام پادشاهی بحرین علیه جمعیت الوفاق اسلامی و فشار علیه علما و بازداشت معارضان سیاسی و تظاهرکنندگان مشروع ادامه دارد.

 

بحرین؛ ممنوعیت علما از انجام فعالیت‌های مذهبی و تعطیلی نماز جمعه و جماعت

کشور انقلابی بحرین در هفته گذشته شاهد حوادث پر فراز و نشیبی بود. موضوع از آنجا آغاز شد که حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین با تصویب یک بند جدید در قانون اساسی این کشور فعالان سیاسی را از عضویت در گروه‌های مذهبی منع کرده است. طبق این قانون فعالان گروه‌های سیاسی حق ندارند به سخنرانی مذهبی بپردازند یا در گروه‌ها و انجمن‌های مذهبی عضو شوند. تصویب این قانون با مخالفت شدید علما و برگزاری تظاهرات گسترده مردم مواجه شد. به دنبال تشدید سرکوب معترضان بحرینی از سوی رژیم منامه، علمای این کشور از توقف برگزاری نماز جماعت در بحرین خبر داده‌ و بیانیه‌ای در این زمینه منتشر کردند. علمای بحرین با تشریح شرایط ناگوار شیعیان و تشدید ستم‌های هدفمند رژیم علیه شیعیان در ماه مبارک رمضان اعلام کردند که شهروندان شیعه برای ادای بزرگ‌ترین فریضه اسلامی که همان نماز جمعه و جماعت است، احساس ناامنی می‌کنند. افزایش این نا امنی‌ها علما را بر آن داشت تا دست از برگزاری نماز جماعت کشیده و نماز جمعه را نیز محدود کنند. علما و طلاب بحرینی ساکن قم نیز با صدور پیامی از تعطیلی نماز جماعت از سوی علمای شیعه بحرین به دلیل ناامنی رخ داده از سوی آل خلیفه علیه علما و ائمه جمعه حمایت کردند. آنان در این پیام ضمن حمایت کامل و قاطع از تصمیم علمای بحرین مبنی بر تعطیلی نماز جماعت شب و روز جمعه در اعتراض به دخالت نظام در امور دینی و فشار و فراخوان علما از شهروندان بحرینی در خواست کردند تا در کنار علمای خود مقاومت کنند.

اما این پایان فشار علیه شیعیان نبود. نظام آل خلیفه که فشار علیه علمای شیعه بحرین را به شدت افزایش داده است، پس از ممنوعیت اقامه نماز جمعه از سوی حجت الاسلام شیخ محمد صنقور در مسجد امام صادق(ع) منطقه الدراز، 8 تن از علما و روحانیان شیعه را بدون ذکر دلیل به دادگاه فراخواند.

در همین راستا نیز یک دادگاه، هشت شهروند این کشور را به ادعای تأسیس "یک گروه تروریستی" به 15 سال زندان و سلب تابعیت محکوم کرد. محکومیت هشت شهروند بحرینی یک هفته پس از بازداشت نبیل رجب فعال حقوق بشری بحرینی و بسته شدن کلیه دفاتر جمعیت الوفاق بزرگترین گروه مخالف این کشور انجام پذیرفت.

حجت الاسلام حسین الدیهی معاون دبیرکل جمعیت الوفاق اسلامی بحرین تأکید کرد که توقیف این جمعیت سبب کاهش اراده و عزم آن در راستای تحقق خواسته های مشروع ملت نخواهد شد.

حجت الاسلام شیخ جاسم الخیاط امام جمعه مسجد الخیف منطقه دیر بحرین در جمع روزه داران این شهر از گفت وگو و مذاکره به عنوان تنها راه رسیدن به راه حل پایان بحران بر اساس خواسته مردم یاد کرده و تصریح کرد: مجوز تأسیس جمعیت و حزب سیاسی بدین معناست که معارضان حق نقد و بیان آزادانه دیدگاه های خود را دارند و قانون نیز بر این مساله تأکید می کند.

نماینده جامعه روحانیت بحرین شکست عربستان سعودی در عراق، سوریه و یمن را علت اصلی افزایش فشارها و سرکوب‌ها علیه علمای بحرین توصیف کرد. حجت الاسلام شیخ عبدالله دقاق در گفت و گو با رسا افزود که نظام آل خلیفه برای دور نگه داشتن علمای دین از عرصه سیاست و صحنه سیاسی کشور برنامه ریزی‌های فراوانی را انجام داده است. و در همین راستا نیز چندین اقدام صورت گرفته است که یکی از آنها صدور قانون ممنوعیت علمای دین از پیوستن به گروه‌های سیاسی و انجام فعالیت‌های سیاسی است. 

 

مصر؛ تکذیب تبعیت الازهر از هیأت کبار علمای عربستان

ارتباط میان مصر و عربستان سعودی و دیدارههای متعدد مقامات لشکری و کشوری دو طرف را بارها شاهد بودیم. این بار اما دیدار سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان از مصر گمانه زنی‌هایی را به دنبال داشت که از مهمترین آنها می‌توان به مساله لزوم تبعیت الازهر مصر از هیأت کبار عمای عربستان اشاره کرد. با انتشار این خبر در سطح رسانه‌های داخلی و خارجی، دانشگاه الازهر مصر طی پیامی شایعه های منتشر شده این سخنان را شایعاتی بی اساس دانسته و طرح چنین پیشنهادی از سوی عربستان را به کلی تکذیب کرد. این گمانه زنی‌ها زمانی افزایش یافت که سلمان بن عبدالعزیز در این سفر ضمن بازدید از دانشگاه الازهر فعالیتهای این دانشگاه را بسیار مثبت و تاثیر گذار ارزیابی کرد.

شیخ احمد کریمه از علمای الازهر مصر و رییس دانشکده فقه مقارن در هفته‌های اخیر مورد توجه بسیاری از رسانه‌ها قرار گرفت. طرح تاسیس مرکز تقریب مذاهب اسلامی که با مخالفت الازهر مواجه شد، نام این عالم اهل تسنن را بار دیگر بر سر زبان‌ها انداخت. موضوع به همینجا ختم نشد. پس از مخالفت الازهر با این طرح، بستر مناسب برای سوء استفاده جریان‌های سلفی مصر برای مخالفت با تقریب هرچه بیشتر میان شیعیان و اهل سنت شکل گرفت. مخالفت الازهر جرأت لازم برای مخالفت شدید اللحن حزب سلفی «خیر الامه» را فراهم کرد. ناصر رضوان، مسؤول هماهنگی ائتلاف سلفی «خیر أمة» در مصاحبه با خبرنگاران، نه تنها با طرح شیخ احمد کریمه مخالفت کرد بلکه پا را فراتر گذاشته و وی را به تشیع و وابستگی به ایران متهم کرد.

ماه مبارک رمضان در مصر اما حال و هوای دیگری دارد. مراسم قرائت قرآن و برگزاری نماز جماعت همانند سال‌های گذشته با استقبال خوب مردم مواجه شده است. در همین راستا وزارت اوقاف مصر امروز آمادگی بیش از 2 هزار و سیصد مسجد برای برگزاری اعتکاف در دهه آخر ماه مبارک رمضان در این کشور خبر داد.

 محمد مختار جمعه، وزیر اوقاف مصر، نیز با حضور در برنامه «صباح الخير يا مصر» که در طول ماه مبارک رمضان هر شب از شبکههای تلویزیونی مصر پخش می شود، بر ضرورت ایفا نقش موثر موسسههای دینی در تبلیغ دین مبین اسلام در سطح جهانی تاکید کرد. وی مبارزه با تروریسم را واجب ملی و شرعی بر شمرد.

 

فلسطین: بستن آب به روی کودکان در ماه رمضان

وزارت امور خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین با بیان اینکه رژیم صهیونیستی در ماه مبارک رمضان موانعی را بر سر حضور نمازگزاران فلسطینی به مسجد الاقصی ایجاد کرده، از جامعه جهانی خواست تا با فشار بر رژیم صهیونیستی به تسهیل حضور نمازگزاران در مسجد الاقصی کمک کنند. رژیم صهیونیستی با آغاز ماه مبارک رمضان اقدام های سرکوب گرانه خود را علیه نمازگزاران فلسطینی افزایش داده و مانع از حضور آزادانه آن ها در مسجد الاقصی می شود.

 شرکت ملی آب رژیم صهیونیستی موسوم به Mekorot نیز از آغاز ماه مبارک رمضان دریچه های اصلی انتقال آب به بخش شمالی کرانه باختری را بسته و مسلمانان روزه دار ساکن در این مناطق را با مشکلات جدی مواجه ساخته است. این شرکت صهیونیستی آبرسانی به شهرک های صهیونیست نشین را در اولویت قرار داده و به این ترتیب شهرهای فلسطینی ساکن در بخش شمالی کرانه باختری از ابتدای آغاز ماه مبارک رمضان با قطعی یا کمبود شدید آب دست به گریبان هستند.

 

سایر کشورهای اسلامی؛ بازتاب گسترده سخنان مقام معظم رهبری در رسانه‌های خارجی

 خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری عرب زبان به صورت گسترده حکم قاطع رهبر انقلاب علیه اهانت به زوجات پیامبر را بازتاب دادند. حضرت آیت الله سید علی خامنه ای  هفته گذشته در دیدار با دست اندرکاران همایش صدف کوثر -تکریم حضرت خدیجه گفتند: تعریض به سایر زوجات مطهرات پیغمبر نبایستی باشد. بالاخره زوجات پیغمبر محترمند؛ هر کسی به اینها اهانت کند - هر کدامشان باشد- به پیغمبر اهانت کرده؛ این را من قاطعا عرض میکنم.

کرواسی: حافظ الیلی، امام مرکز اسلامی کرواسی در سخنانی، ضمن تقبیح و محکومیت اقدام حکام سعودی در عدم پذیرش حجاج ایرانی، از این رفتار غیرمسؤولانه دولت عربستان سعودی اظهار تاسف کرد.

نیجریه: اتحادیه‌های اسلامی ایالت «اوسون» در نیجریه از بخش دولتی سازمان مسیحیت نیجریه خواست تا به حکم دادگاه عالی در مورد پوشش اسلامی دانش‌آموزان مسلمان احترام گذاشته و عادلانه قضاوت کند.

یمن: انصارالله یمن نیز با حضور در نشست کویت تاکید کرد که سلاح‌های خود را تحویل نمی‌دهد و تا آزادی کامل یمن دست از مبارزه نخواهد کشید. همچنین محمد عبدالسلام» سخنگوی انصارالله و رییس هیأت این جنبش در نشست صلح یمن در کویت اعلام کرد 57 اسیر در استان «عمران» به مناسبت ماه مبارک رمضان آزاد شده‌اند.

پاکستان: عطاءالله دیشانی، رییس اهل سنت و جماعت ایالت خیبر پاکستان با اشاره به سالروز شهادت امیر المومنین علی (ع) در 21 ماه مبارک رمضان تاکید کرد که دولت ایالتی این روز را تعطیل عمومی اعلام خواهد کرد.

گرجستان: شیخ رامین ایگیدوف، رییس اداره مسلمانان گرجستان، با اشاره به ممنوعیت پخش صدای اذان در این کشور به بهانه عدم رضایت شهروندان، گفت: مقامات گرجستانی به بهانه این که پخش صدای اذان موجب آزار و اذیت شهروندان می‌شود، از ما خواستند که صدای اذان تنها در داخل مساجد پخش شود. این در حالی است که مسیحیان به سادگی می‌توانند از ناقوس کلیسا استفاده کنند.

عربستان: شیخ عبدالله بن سلمان المنیع مشاور دیوان پادشاهی عربستان سعودی و عضو هیأت علمای این کشور، اعلام کرده است که این هیأت تلاش دارد با علمای شیعه گفت‌و‌گو و مناظره کند و به گفته‌ وی سخن حق را به آن‌ها ابراز دارد./981/ب501/ک

ارسال نظرات