۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۰۱:۲۲
کد خبر: ۴۳۳۵۴۴
آیت الله مکارم شیرازی:

منافع عده ای در دنیا در حمایت از داعش است

حضرت آ‌یت الله مکارم شیرازی با بیان این که خداوند و اصول اخلاقی متکی به خداوند تغییر پیدا نمی کند از این رو انسان همیشه می تواند دنبال کارهای خوبی همانند صداقت و عدالت باشد، گفت: اگر پشتوانه الهی نباشد اخلاق قابل اعتماد نیست؛ امروز در دنیا تمام مبانی اخلاقی متزلزل و تبدیل به ضد شده است.
آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید دوشنبه شب در برنامه سخنرانی ماه مبارک رمضان که از شبکه دوم سیما پخش شد، با تبریک ولادت امام حسن مجتبی(ع) گفت: پشتوانه های متعددی برای مسائل اخلاقی ذکر شده است.

 

وی افزود: پشتوانه اول سودجویی است، کسانی که مادی گرا هستند می گویند پشتوانه اخلاق سودجویی است، می گویند اگر به مردم راست بگوییم و امانت را رعایت کنیم، احترام و محبت کنیم کارمان بالا می گیرد اما اگر دروغ بگوییم اوضاع به گونه ای دیگر می شود؛ بنابراین سودجویی ایجاب می کند که اخلاق را رعایت کنیم.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که گاهی این مکتب به ضد تبدیل می شود چون پشتوانه واقعی ندارد، اظهار داشت: گاهی ممکن است که انسان بگوید سود در احتکار کردن است تا به قیمت بالاتری بفروشد ولو این که مردم در عذاب باشند.

 

وی ادامه داد: به عنوان مثال از طریق مواد مخدر سودهای کلانی برای انسان حاصل می شود در اینجا بر اساس چنین مکتبی اخلاق وارونه شده و سودجویی مقدم می شود، از طریق مواد قاچاق نیز سودهای فراوانی حاصل می شود؛ بنابراین اگر انگیزه و پشتوانه سود جویی باشد گاهی در ضد اخلاق بود و چنین اخلاقی قابل اعتماد نیست.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که پشتوانه دومی که می گویند شخصیت است، ابراز داشت: گاهی مسأله منافع نیست و انسان می بیند که آدم پرمحبت و کمک کار شخصیت دارد از این رو از طریق اخلاق به دنبال شخصیت می روند.

 

وی عنوان کرد: این مکتب نیز قابل تبدیل به ضد است، گاهی اخلاق ایجاب می کند که انسان سراغ افراد ضعیف برود، اکثر دیکتاتورهایی که بر سر کار می آیند اطرافیان خود را از افراد ضعیف استفاده می کنند تا گوش به فرمان باشند، اگر افراد قوی باشند گاهی ممکن است که به کارها خرده بگیرند.

 

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: بنابراین ضعیف بودن در این جا شخصیت می شود، یعنی انسان باید ضعیف و فرمانبردار باشد تا دیکتاتور از او استفاده کند، این مکتب نیز قابل اعتماد نمی شود؛ مکتب سوم در این زمنیه پشتوانه الهی است یعنی خداوند تمام کمالات را دارد و انسان باید به سوی منبع کمال حرکت کند که این پشتوانه او را به سوی اخلاق و علم می برد و همواره ثابت و پایدار است.

 

وی اضافه کرد: خداوند و اصول اخلاقی متکی به خداوند تغییر پیدا نمی کند از این رو انسان همیشه می تواند دنبال کارهای خوبی همانند صداقت و عدالت باشد، اگر پشتوانه الهی نباشد اخلاق قابل اعتماد نیست؛ امروز در دنیا تمام مبانی اخلاقی متزلزل و تبدیل به ضد شده است.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که برخی چون می بینند داعش به نفع آن ها است از آن حمایت می کنند، گفت: برای چنین افرادی مهم نیست این گروه چه جنایاتی انجام می دهند و فقط می گویند فعلا سود ما در این است اما اگر پشتوانه الهی باشد این چنین نمی شود./1323/پ202/ج

ارسال نظرات