۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۶
کد خبر: ۴۳۳۵۶۳
آیت الله موسوی جزایری مطرح کرد؛

ضرورت کمک به دولت و دوری از مناقشه برای تحقق اقتصاد مقاومتی

آیت الله موسوی جزایری با اشاره به اهمیت تولید در کاهش آمار بیکاری و ضرورت کمک به دولت در تحقق شعارسال، قاچاق را تیرظهرآلود به قلب کارگران ایرانی برشمرد.
آیت الله موسوی جزایری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، آیت الله سید محمدعلی موسوی جزایری، نماینده ولی فقیه در خوزستان و امام جمعه اهواز در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات که شامگاه گذشته در بیت ایشان برگزار شد، با اشاره به اینکه در دولت امام زمان(عج) اسلام و مسلمانان عزتمند و منافقان خوار و ذلیل خواهند شد، افزود: ان شاء الله در این دولت کریمانه از مبلغانی باشیم که به طاعت الهی عمل و مردم را به آن سوق می دهیم.

 

نماینده ولی فقیه در خوزستان با بیان اینکه هدایت جامعه وظیفه ای عمومی که در سطوح مختلف صورت می گیرد، افزود: ان شاء الله در این سلک ورود و کرامت دنیا و آخرت نصیب ما گردد و از باب رسیدن به حکومت امام زمان(ع)، می خواهیم حکومت اسلامی تشکیل دهیم تا همه طبقات جامعه آمادگی خود را برای چنین حکومتی داشته باشند.

 

نماینده ولی فقیه در خوزستان با اشاره به اینکه در درس آموزی از اهل بیت(ع) به ویژه امیرمؤمنان(ع) خود به خود باید کلاس اقتصاد مقاومتی را پیدا کنیم، اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی در راستای شناخت ائمه اطهار و عمل به دستورات ایشان قرار دارد.

 

آیت الله موسوی جزایری با اشاره به اهمیت و مسؤولیت خاص اصحاب رسانه در بحث اقتصاد مقاومتی و فرهنگ سازی در این زمینه، ابراز داشت: عبادت از دید ما نماز، روزه، قرائت قرآن و دعا است، در حالی که امام علی(ع) با خداوند عهد بسته بود تا عبادت را در همه اسالیب و فنون اجرا و خداوند را در انواع عبادت ها، عبادت کند.

 

این مقام مسؤول عبادت کسب حلال را براساس روایات مهم ترین و والاترین عبادت ها برشمرد و تصریح کرد: کسب حلال همان کشاورزی، دامداری، پرورش آبزیان، مرغداری، باغداری و سنگر تولید است.

 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: امام علی(ع) در کنار هدایت جامعه زمین های بیرون شهر مدینه را در دوران 25 ساله خانه نشینی به نخلستان تبدیل و به همگان ثابت کرد که کار و تولید عبادت است و شیعه علی بودن در ورود به میدان کار خواهد بود که متأسفانه جوانان ما سعادت را در لباس های زیبا و دستور دادن و عدم ادامه دادن راه امام علی(ع) در زمینه تولید می بینند.

 

زعیم حوزه های علمیه خوزستان گفت: امام علی(ع) در ایجاد کار برای جامعه از خود آغاز کردند و ایجاد تولید و اشتغال زایی برای جوانان بیکار عبادت است.

 

اقتصاد مقاومتی عبادت و پیروی از امیرمؤمنان است

این مقام مسؤول با بیان تلاش ها، فعالیت ها و نیت پاک امام علی(ع) در آبادسازی نخلستان ها و حفر چاه و اینکه اقتصاد مقاومتی عبادت و پیروی از امیرمؤمنان است، افزود: ملت شریف ایران که بالاترین افتخارشان شیعه علی بودن است آیا آمادگی شیعه واقعی علی بودن را دارند؟

 

رییس شورای فرهنگ عمومی خوزستان با بیان اینکه کارهایمان باید تفسیر و توجیه دینی داشته باشد، اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی یعنی شیوه هایی همچون تولید، اشتغال زایی، سوق مردم به کارهای تولیدی، تأمین امنبت غذایی مسلمانان که امام علی(ع) آنها را عبادت بیان کردند، است.

 

این مقام مسؤول با اشاره به دستورات و سفارش های مکرر رهبر معظم انقلاب درباره پشت سرگذاشتن تهدیدهای استکبار جهانی و عدم آسیب پذیری از آن و تلاش شبانه روزی برای ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی، تصریح کرد: استکبار به صورت علنی وارد جنگ اقتصادی شده است و رهبر معظم انقلاب برای مقابله با این جنگ راه حل بیان کرده اند.

 

شیعه ای که از تولید خجالت بکشد، شیعه نیست

آیت الله موسوی جزایری در بخش دیگری از سخنان خود با دعوت از ملت ایران برای شیعه علی بودن و عدم اکتفا به حرف در تحقق اقتصاد مقاومتی، گفت: امام علی(ع) مرد میدان اقتصاد مقاومتی بودند و علوی بودن و دوری از حکام منحرف و قرار گرفتن در صف یاوران امیرمؤمنان با حرف محقق نمی شود و شیعه ای که از تولید خجالت بکشد، شیعه نیست.

 

نماینده ولی فقیه در خوزستان با اشاره به اینکه می خواهیم فراخوانی دیگر برای از نو مسلمان و شیعه بودن به دلیل شرم از کار تولیدی و جسمانی بیان کنیم، اظهار داشت: سایر اهل بیت(ع) همچون امام علی(ع) در زمینه کار و اشتغال فعالیت دارند از جمله اینکه امام باقر(ع) ملاقات با خداوند در حین زحمت کشیدن برای تولید و تأمین نیازهای مردم را بهترین لحظه عمرشان برشمردند و کار را بهترین و برترین عبادت بیان کردند.

 

وی گفت: امروز ملت ایران را دعوت می‌کنم که به حقیقت شیعه علی باشند، امروز سینه‌زنی و عزاداری علی(ع) کافی نیست، ملتی که از کار و تولیدات داخلی واهمه داشته باشند باید از نو شیعه شوند.

 

امام جمعه اهواز در ادامه خاطرنشان کرد: سخنان رهبر معظم انقلاب درباره اقتصاد مقاومتی و وجود جوانان بیکار ما را به تفکر واداشت که اگر نتوانیم اقدامی کنیم، معذور هستیم اما در صورت توانایی همه ما به ویژه مسؤولان باید در زمینه اشتغال زایی فعال باشند و در پیشگاه خداوند باید جواب پس دهند.

 

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به عدم لبیک گویی درست به سفارش های رهبر معظم انقلاب درباره اقتصاد مقاومتی و ضرورت اشتغال زایی با طرح های کم هزینه اما پربازده، افزود: امروز به لبیک ایشان پاسخ می دهیم و در این باره باید با توجه به وضعیت نامناسب مالی کشور و دولت برنامه ریزی کرد.

 

وی خاطرنشان کرد: با توجه به کمبود مالی از شاخص طرح های ما در اقتصاد مقاومتی کم خرج و درآمد زا و عدم بیهوده بودن و ضرورت وجود آن برای جامعه است و در این باره با توجه به جامعه روستایی و شهری به برنامه ریزی و ارائه طرح اقدام کردیم.

 

زعیم حوزه های علمیه خوزستان تصریح کرد: در سفرهای صورت گرفته به روستاهای استان با درخواست های کار فراوان مواجه شدیم و اکنون وقت فرارسیدن احساس مسؤولیت و چاره اندیشیدن است و در بخش روستایی دو تجربه موفق اجرا شده از سوی کمیته امداد و سپاه درباره اشتغال زایی کم هزینه را شاهد هستیم.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی خوزستان اظهار داشت: طرح کمیته امداد مختص خانواده های زیرپوشش خود با هزینه کم و با حمایت از کارهای تولیدی و درآمد زا در سطحی وسیع اجرا که موفقیت آمیز بود و همچنین فعالیت های موفقیت آمیز سپاه در این زمینه که بصورت آزمایشی در حال اجرا است.

 

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان کمبود منابع مالی و ارائه راهکار با توجه به این اوضاع در شرایط کنونی و استفاده از نیروی انسانی برای کارهای تولیدی خاطرنشان کرد: بند هفتم اصل اقتصاد مقاومتی درباره تأمین امنیت غذایی و دارو بدون باغداری، کشاورزی، دامداری و پرورش آبزیان عملی نخواهد شد و بازار ما به این دو نیاز دارد.

 

روستاهای خوزستان یکی از مخاطبان رهبر انقلاب در بحث تأمین امنیت غذایی و دارویی

آیت الله موسوی جزایری روستاهای خوزستان را یکی از مخاطبان رهبرمعظم انقلاب در بحث تأمین امنیت غذایی و دارویی دانست و تصریح کرد: وجود دارو های اعلا با کیفبت بالا در برخی شهرها و روستاهای استان که مشابه آنها تنها در نیشابور یافت می شود از ویژگی های منحصر به فرد استان که قابلیت صادرات را دارا هستند و این استان بزرگترین منبع تولید داروهای گیاهی است.

 

این مقام مسؤول در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره طرح های تولیدی کم هزینه کمیته امداد و سپاه، گفت: با هزینه 10 تا 30 میلیونی تومان می توان در روستاها پرورش حیوانات اهلی و تکثیر آنها همچون گاو را انجام داد که این اقدامات در اداره کردن خانواده مؤثر و در اشتغال شبانه روزی بیکاران نقش دارد.

 

نماینده ولی فقیه در خوزستان به سود بالای گاومیش به ویژه برای ساکنان مناطق نزدیک به آب اشاره کرد و گفت: با توجه به مضر بودن مرغ های خانگی، پرورش مرغ های خانگی سرشار از پروتئن با توجه به هزینه بسیار کم انجام شدنی است.

 

این مقام مسؤول به نگهداری صد مرغ خانگی با هزینه مالی کم 3 تا 4 میلیون تومانی و لزوم مراقبت از آنها در روستاها اشاره و خاطرنشان کرد: گوشت مفید، تخم مرغ سالم، تکثیر نسل و پرورش مرغ در افزایش تولید داخلی و ایجاد فرصت های شغلی مؤثر است.

 

وی به لزوم استعدادیابی از سوی جهاد کشاورزی برای تشخیص اماکن مستعد برای پرورش نوع خاصی از محصولات و حیوانات اهلی اشاره کرد و افزود: پرورش قارچ، بوقلمون و بلدرچین از دیگر طرح های کم هزینه با درآمد بسیار بالا هستند.

 

نماینده ولی فقیه کشت های گلخانه ای با توجه به وضعیت آب و هوایی و زمین های حاصلخیز استان، تهیه روغن کنجد، صنایع تبدیلی همچون کمپوت سازی و صنایع بسته بندی را از دیگر طرح های پیشنهادی در روستاها برشمرد و افزود: یافتن بازار مصرف تولیدات روستایی و صادرات آنها با توجه تولید انبوه ضروری است که خود این اقدام زمینه های فعالیت های بازاریابی، نیاز به راننده و وسایل نقلیه به ویژه ماشین ها خنک کننده را فراهم می کند.

 

امام جمعه اهواز نگهداری پرندگان و حیوانات و لزوم مراقبت بهداشتی از آنها را ایجاد کننده فرصت های شغلی برای دامپزشکان برشمرد و اظهار داشت: صادرات به روسیه با توجه به تولید کم محصولات در اثر سرمای شدید فرصت های شغلی فراوانی را در زمینه حمل و نقل و تولیدات کشاورزی ایجاد خواهد کرد.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی خوزستان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه راهکارهای ارائه شده با توجه به توان مالی دولت و با هزینه 10 تا 20 میلیون تومانی تهیه شده اند، ابراز داشت: بانک ها باید به متقاضیان وام های قرض الحسنه داده و پس از کسب درآمد و سود متقاضیان طلب خود را بازخواست کنند و گرنه ارئه وام با بهره بالا ورشکستگی متقاضیان را در پی خواهد داشت.

 

70 درصد بیکاران استان خوزستان در شهرها وجود دارند

زعیم حوزه های علمیه خوزستان با اشاره به اینکه 70 درصد بیکاران استان در شهرها وجود دارند، تصریح کرد: وادار ساختن و اجبار شرعی و قانونی شرکت ها و کارخانه های استان مبنی بر خرید نیازها، مواد اولیه و قطعات خود در داخل استان نسخه دیگر کاهش بیکاری در میان جوانان شهرهای استان خواهد بود.

 

امام جمعه اهواز در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه از سال گذشته تاکنون بیش از 50 هزار قطعه شرکت رامین خوزستان از سوی قطعه سازان استان تهیه شده است، گفت: در صورتی که سایر شرکت ها و کارخانه های استان قطعات خود را در استان تهیه کنند، قطعه سازان استان جوابگوی این تقاضاها نبوده و باید با آموزش، بیکاران بیشتری را وارد بازار کار کنیم.

 

نماینده ولی فقیه در خوزستان در ادامه به نیاز دانش آموزان، کارگران، بیمارستان ها و شرکت های استان به لباس فرم و لزوم خیاطی آنها در استان و راه اندازی کارگاه های خیاطی اشاره کرد و ابراز داشت: در این رابطه  شرکت رامین تهیه لباس کارگران خود را به کارگاه خیاطی در خرمشهر محول کرد، در حالی که ورود چنین کالاهای موجود در داخل خیانت به کشور است.

 

وی تعمیر و نگهداری وسایل قابل استفاده با توجه به عمر طولانی آنها را از خصلت های فرهنگ کشورهای غربی برشمرد و خاطرنشان کرد: توانمندسازی تعمیر و نگهداری وسایل برقی، خانگی به ویژه نقلیه از راهکارهای کاهش بیکاری و نسخه دیگر ما برای جوانان شهری در استان است.

 

این مقام مسؤول با اشاره به راه اندازی تعمیرگاه ماشین در کوی علوی برای آموزش که در اختیار فنی و حرفه ای قرار گرفته و در آن به کارجویان آموزش داده می شود، گفت: آموزشگاه های فنی و حرفه ای کار پرتقاضا و درآمدزا را به جوانان آموزش دهند.

 

آیت الله موسوی جزایری تأمین نیازهای اداره، کارخانه ها، شرکت ها، دانشگاه ها، بیمارستان ها در همه زمینه ها و تأمین نیازهای مردمی همچون تعمیر وسایل خانگی در درون استان را نسخه های کاهش دهنده بیکاری در میان جوانان شهری استان برشمرد و تصریح کرد: چنین اقدماتی را از وزارت کار و تعاون استان خواهانیم هر چند که در این باره تلاش هایی انجام داده اند.

 

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری به واگذاری 6 هزار متر زمین برای فنی و حرفه ای استان در راستای آموزش شغل های درآمدزا به جوانان استان اشاره و تصریح کرد: در بخش صنعت، دانشگاه ها به هیچ وجه کاربردی نیستند و در آنها تئوری با واقعیت منطبق نمی شود.

 

تحقق اقتصاد مقاومتی و کاهش بیکاری در گرو مبارزه با قاچاق

نماینده ولی فقیه در خوزستان مبارزه با قاچاق را از دیگر طرح های ارائه شده برای تحقق اقتصاد مقاومتی و کاهش بیکاری در استان برشمرد و افزود: قاچاق همچون مواد مخدر برای کشور خطرناک و تیری زهرآلود به قلب کارگر ایرانی است که مبارزه با آن شرط تحقق اقتصاد مقاومتی و راهکارهای ارائه شده است.

 

امام جمعه اهواز به راه اندازی کارخانه های نیمه کاره و ورشکست از سوی دولت و اختصاص 16 هزار میلیارد تومان برای این طرح که معاون اول رییس جمهوری متصدی آن هستند، اشاره و گفت: به زودی با معاون اول رییس جمهوری جلسه ای برگزار و مطالبی را بیان خواهیم کرد و تلاش می کنیم تا با رییس جمهور نیز دیداری داشته باشیم.

 

زعیم حوزه های علمیه خوزستان با توصیه استاندار جدید در دوری از مناقشه ها و اینکه با وجود گرفتاری های بسیار در استان اکنون زمان منازعه و درگیری وجود ندارد، خاطرنشان کرد: باید از توان و نیروی یکدیگر استفاده و قول دهیم در خط رهبری و مطیع اوامر ایشان باشیم.

 

 این مقام مسؤول ریاست طرح های بیان شده را بر عهده استاندار دانست و خاطرنشان کرد: سایر نهادها در این زمینه اعلام همکاری کردند و با توجه مقوله اجرایی بودن این طرح ها این اقدمات از سوی آنها صورت می گیرد اما این سخن به معنای شانه خالی کردن ما نخواهد بود.

 

آیت الله موسوی جزایری در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره تسلیم زمین های کشاورزی گران و آماده به کشاورزان مستعد و بی بضاعت، گفت: پس از بهره برداری علمی از زمین های حاصلخیز برای تهیه و تأمین اینگونه زمین ها ان شاءالله شورایی تشکیل خواهد شد و در این باره دبیر و اعضا برای پیگیری مشخص و اکنون با وجود استاندار این گونه مسائل را بصوت مجانی، نیمه مجانی و یا با ارائه تسهیلات حل خواهیم کرد.

 

نقش زنان در تحقق اقتصاد مقاومتی

نماینده ولی فقیه در خوزستان در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره نقش زنان در اقتصاد مقاومتی، اظهار داشت: پیامبراکرم(ص) شغل بافندگی را برای زنان پیشنهاد و برای چنین زنی ثواب جهاد در راه خدا را مطرح کردند و افزون برآن با تشویق شوهر بر انجام کارهای تولیدی در تحقق اقتصاد مقاومتی مؤثر هستند.

 

امام جمعه اهواز در ادامه به نقش شبکه الاهواز با توجه به استقبال فراوان به ویژه در کشور عراق در راستای توسعه بازار صادرات اشاره کرد و افزود: استفاده از نیروهای جوان و برخی تبعیض ها در دیدار با استاندار جدید مطرح خواهد شد.

 

این مقام مسؤول در پاسخ به سؤالی درباره طرح 550 هزار هکتاری، گفت: از دولت فعلی برای اهتمام به این طرح تشکر می کنم و در ابتدا مسأله تخصیص آب برای جزئی از طرح مطرح شد اما اخیرا مجوز آب برای کل آن صادر شد و از تلاش های عزیزان مسؤول تشکر می کنم.

 

وی در ادامه نسبت به حضور و رویکرد نیروهای غیربومی، گفت: ان شاءالله در این باره با شرکت ها و کارخانه ها صحبت هایی برای استفاده از ظرفیت های استان صورت خواهد گرفت اما با شرکت های پتروشیمی تاکنون ارتباطی حاصل نشده است، و ان شاء الله در این زمینه جدی خواهیم بود.

 

رسانه ها اقتصاد مقاومتی را در اولویت قرار دهند

زعیم حوزه های علمیه خوزستان تصریح کرد: ان شاءالله در ستاد پیگیری تحقق اقتصاد مقاومتی حضور رسانه ها در اولویت قرار خواهد گرفت و خود رسانه ها این مطلب را در اولویت قرار دهند.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی خوزستان در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره خریدهای داخلی استان و استخدام نیروی بومی برای کاهش آمار بیکاری، افزود: در این باره از استاندار سابق که شرکت ها و کارخانه ها را ملزم به خرید از داخل استان و استخدام نیروهای بومی کرده بودند، تشکر و قدردانی میکنم که تا حدی در این زمینه موفقیت هایی صورت گرفت.

 

وی در پایان درباره نقش مساجد در تحقق اقتصاد مقاومتی، خاطرنشان کرد: مساجد روستایی را به عنوان ستاد عملیاتی برای پیگری اهداف خواسته شده در روستاها انتخاب می کنیم و مساجد شهری بازوهای ما برای پیگیری فعالیت های گفته شده در شهر خواهند بود./9456/201/ب2

ارسال نظرات