۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۹
کد خبر: ۴۳۳۵۶۵
قائم مقام تبليغات اسلامي هرمزگان:

موازی کاری در فعالیت های فرهنگی رفع شود

قائم مقام تبليغات اسلامي هرمزگان بر رفع چالش فعالیت های موازی کاری از طریق شورای عالی فرهنگ عمومی و انقلاب کشور تاکید کرد.
نشست خبری قائم مقام تبلیغات اسلامی هرمزگان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در هرمزگان، حجت الاسلام علي اكبر انصاري راد قائم مقام تبلیغات اسلامی هرمزگان امروز در نشست خبري به مناسبت گراميداشت سالروز تاسيس سازمان تبليغات اسلامي به فرمان امام خميني(ره) گفت: به منظور رشد و توسعه فرهنگ ديني به عنوان يكي از شاخصه هاي انقلاب اسلامي، اين ضرورت را ايجاب كرد تا نهادي مردمي با هدف ساماندهي و انسجام فعاليت ها و ماموريت هاي ديني تشكيل شود.

 

وي در ادامه، انجام صحيح وظايف ديني را از ديگر اهداف تشكيل سازمان تبليغات اسلامي عنوان كرد و افزود: اسلامي بودن ماهيت انقلاب سبب شد تا در كنار ديگر دستگاه هاي فرهنگي و اجرايي، يك نهاد ديني تشكيل شود.

 

قائم مقام تبليغات اسلامي هرمزگان ضمن تشريح ماموريت ها و وظايف اين نهاد ديني و مردمي گفت: ساماندهي فعاليت هاي ديني و فرهنگي در مناسبت هاي مختلف ملي مذهبي، ساماندهي و هدايت و راهبري فعاليت هاي قرآني، ساماندهي و انسجام شبكه تبليغ و هدايت و حمايت از هيئات مذهبي از جمله اين ماموريت هاست.

 

حجت الاسلام انصاري راد در ادامه، هدايت و ساماندهي كانون هاي فرهنگي و ديگر تشكل هاي فعال در عرصه دين و برگزاري دوره هاي آموزشي مختلف وي‍‍‍ژه مسؤولان هيئات مذهبي، كانون هاي فرهنگي تبليغي و مساجد را از ديگر ماموريت هاي و وظايف سازمان تبليغات اسلامي نام برد.

 

وي تصريح كرد: ‌سازمان تبليغات اسلامي عليرغم فراز و نشيب ها، در زمينه نيروي انساني، محتوا و عملكرد نسبت به دو دهه گذشته ترقي و پيشرفت خوبي داشته است.

 

معاون فرهنگي، آموزشي و پژوهشي تبليغات اسلامي هرمزگان ادامه داد:‌ فعاليت هاي اين نهاد مذهبي در راستاي تحقق خواسته ها و مطالبات امام راحل و مطالبات مقام معظم رهبري بوده و تا كنون توانسته به اهداف و خواسته هاي مزبور جامعه عمل پوشاند.

 

وي تاكيد كرد: اگر چه وضعيت عملكرد سازمان تبلیغات اسلامي در حوزه هاي مختلف نسبت به 2 دهه گذشته بهبود يافته اما در برابر جبهه معارض انقلاب اسلامي وضعيت مطلوبي ندارد و جاي بسي تلاش و كوشش دارد تا در مقابل اين جبهه بتواند ايستادگي كند.

 

حجت الاسلام انصاری با اشار به مشكلات و تنگناهاي موجود، كمبود تامين امام جماعت مساجد در روستاها را از جمله مشكلات استان نام برد و گفت:‌ برخي از اين مشكلات و تنگناها بر عهده سازمان نيست، به عنوان مثال تامین امام جماعت يكي از وظايف و ماموريت هاي حوزه هاي علميه بوده كه به دليل وجود برخي مشكلات، آن طور كه بايد محقق نشده است.

 

قائم مقام تبليغات اسلامي هرمزگان با اشاره به حمايت هاي مالي اندك سازمان تبليغات اسلامي از هيئات مذهبي به دليل كمبود اعتبارات تصريح كرد: رفع تمامي مشكلات فرهنگي و ديني از عهده سازمان تبليغات اسلامي خارج بوده و ضروري است تا ديگر نهادها و دستگاه هاي فرهنگي در اين باره ورود كنند.

 

حجت الاسلام انصاري راد در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به فعاليت هاي انجام شده از سوی اداره كل تبليغات اسلامي هرمزگان، احداث ساختمان اداري فرهنگي در اكثر شهرستان هاي استان را از اهم اين فعاليت ها عنوان كرد و ابرازداشت: در چهار شهرستان فاقد ساختمان اداري فرهنگي هستيم كه احداث اين مراكر فرهنگي در شهرستان هاي بندرعباس، بندرخمير، سيريك و بشاگرد نيازمند تامين اعتبارات است.

 

وي در ادامه از احداث 176 باب خانه عالم در مناطق روستايي استان هرمزگان خبرداد و گفت: از اين تعداد، 122 باب خانه عالم در روستاها و 54 باب نيز در سطح شهرها احداث شده است. 

 

قائم مقام تبليغات اسلامي هرمزگان همچنين، احداث 7 باب كانون فرهنگي تبليغي در بندرعباس و قشم، احداث 4 باب كانون قرآن در بندرعباس، ابوموسي و جاسك از محل اعتبارات دهياري هاي استانداري، احداث 24 باب مسجد از محل اعتبارات دفتر مقام معظم رهبري و تعمير 103 باب مسجد در استان را احداث 5 باب دبيرستان علوم و معارف اسلامي از ديگر اقدامات اداره كل تبليغات اسلامي هرمزگان برشمرد.

 

حجت الاسلام انصاري راد، احداث و بهره برداري از اردوگاه هماگ در روستاي سياهو را یکی از ظرفیت های تبلیغات اسلامی هرمزگان نام برد که دیگر دستگاه های فرهنگی و اجرایی استان هنوز از این پتانسیل استفاده نکرده اند.

 

وی از راه اندازی بانک اطلاعات مبلغان، ائمه جماعات مساجد، ادارات و دانشگاه با عنوان «سجام» با هدف ساماندهی مبلغین در استان خبرداد و گفت: وضعیت تمامی روحانیان استان در این سامانه مشخص بوده و تا کنون ۲۸۱ ائمه جمعه در مساجد، ۸۷ نفر روحانی مستقر در روستاها، ۱۲۰ نفر روحانی طرح هجرت در استان شناسایی و ساماندهی شده اند. 

 

قائم مقام تبليغات اسلامي هرمزگان از فعالیت ۲۷۳ خانه قرآن در استان هرمزگان خبرداد و ابراز داشت: ۳۱ موسسه قرآنی زیر نظر سازمان تبلیغات اسلامی فعالیت می کنند.

 

وی در ادامه، ساماندهی ۱۴۰۰ هیأت مذهبی در استان از سوی شورای هیئت مذهبی و شناسایی ۱۹۴۸ مداح فعال زیر نظر سازمان تبلیغات اسلامی هرمزگان را از دیگر اقدامات این اداره کل عنوان کرد.

 

حجت الاسلام انصاری راد با اشاره به فعالیت های فضای مجازی در استان، سایت اطلاع رسانی تبیان، سایت خبری ido و خبرگزاری مهر را از جمله ظرفیت های سازمان تبلیغات اسلامی در استان هرمزگان نام برد.

 

وی بیان داشت: در سال ۹۴، ۴ هزار و ۳۰۰ نفر روحانی به شهرها و روستاها اعزام کرده ایم، ۲۵۲ گفتمان دینی در فضاهای دانشگاه ها برگزار شد. تعداد قرآن آموزان ۳ هزار و ۱۴۴ نفر سال گذشته در کلاس های روخوانی، حفظ، صحیح خوانی شرکت کرده اند.

 

معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی هرمزگان گفت: سال ۹۴، ۱۳ هزار و ۵۷۶ نفر در استان معتکف شدند، در سال جاری هم ۱۶ هزار و ۳۱۶ نفر معتکف شدند.

 

حجت الاسلام انصاری راد افزود: فعالیت های موازی کاری چالشی است که در کشور وجود دارد، باید از طریق شورای عالی فرهنگ عمومی و انقلاب کشور این مشکل حل شود.

 

وی در پایان بیان داشت: دو سینمای انقلاب و سینما شهرنمایش در آخرین سفر رهبری به استان به سازمان تبلیغات واگذار شد، برای سینما شهرنمایش تدابیری اندیشیده شده که تخریب شود و یک فضای اداری و سینما ساخته شود./202/851/ب1

ارسال نظرات