۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۲
کد خبر: ۴۳۳۵۸۴
معاون حوزه علمیه مازندران:

تقویت همبستگی اجتماعی و ایجاد روحیه وحدت از اثرات مهم ماه رمضان است

معاون حوزه علمیه مازندران با بیان این که یکی از مهم ترین فواید و مزایای ماه مبارک رمضان، تمرین داشتن اجتماعی سالم و انسانی است، گفت: باید تلاش کنیم تا ثمرات اجتماعی روزه داری هرچه بیشتر در جامعه ما آشکار شود.
ماه رمضان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام سید ابوالحسن میرعمادی، معاون امور طلاب و دانش آموختگان حوزه علمیه مازندران امروز در سلسله نشست های ماه مبارک رمضان در مسجد محمد رسول الله ساری با اشاره به این که روزه گرفتن آثار و برکات معنوی فراوان به همراه دارد، گفت: روزه داری یک کلاس تربیتی برای داشتن یک زندگی بهتر است.

 

وی با بیان این که یکی از مهم ترین فواید و مزایای ماه مبارک رمضان، تمرین داشتن اجتماعی سالم و انسانی است، افزود: باید تلاش کنیم تا ثمرات اجتماعی روزه داری هرچه بیشتر در جامعه ما آشکار شود.

 

استاد حوزه علمیه مازندران با برشمردن فواید و برکات اجتماعی روزه، تصریح کرد: یکی از فواید روزه در زمینه اجتماعی، بیداری عواطف انسانی است، چراکه روزه دار با تحمل تشنگی و گرسنگی متوجه می شود که بر فقیران جامعه چه می گذرد و با روزه گرفتن با دردنیازمندان و مستمندان آشنا می شود و عواطف انسانی او را به کمک به فقیران تشویق می کند.

 

حجت الاسلام میرعمادی با اشاره به این‌که یکی دیگر از فواید اجتماعی روزه، تقویت همبستگی اجتماعی و ایجاد روحیه جمع گرایی در میان مسلمانان است، ادامه داد: به نظر اسلام، عبادت و تقرب به خدا در نماز و روزه خلاصه نمی شود، بلکه انجام دادن مسئولیت های اجتماعی، خدمت به بندگان خدا و تلاش برای رفع نیازهای آنان می تواند وسیله ای برای تقرب به خدا باشد.

 

وی با بیان این‌که تقویت اراده اجتماعی و غلبه بر هواهای نفسانی از دیگر فواید و برکات اجتماعی روزه است، خاطرنشان کرد: اگر کسی بتواند ساعت هایی از روز، لذت غذا خوردن را از خود دور کند و رنج تشنگی و گرسنگی را تحمل کند، می تواند به خاطر مصالح بزرگ اجتماعی و حفظ شرف و آبروی خود و جامعه نیز شکیبایی بورزد.

 

معاون حوزه علمیه مازندران با اشاره به این‌که یگانه عاملی که سبب پیروزی ملت ها بر مشکلات است، قوت اراده و عزم آهنین اجتماعی است، تصریح کرد: این امر در پرتو تحمل سختی ها از جمله روزه داری به دست می آید.

 

حجت الاسلام میرعمادی از ماه مبارک رمضان به عنوان ماه برکت‌، بندگی‌‌های خالصانه و عاشقانه یاد کرد و گفت: باید با بهره‌مندی از آموزه های جانبخش دینی و تأسی از سیره پیامبر اعظم‌‌‌(ص) و ائمه اطهار‌(ع) بتوانیم غبار تن را در زلال چشمه‌های پر برکت این ماه بیاراییم و از حضور لحظه‌های ناب نیایش و سجاده‌هایمان لذت میهمانی پروردگار را درک ‌کنیم.

 

وی با بیان این که با روزه داری در ماه تهذیب و تزکیه نفس و با یاری از درگاه مهر بی‌نهایتش می توانیم به آرامش معنوی دست یابیم، ادامه داد: باید با تفکر و تأمل در این ماه پرفیض الهی به ارزش والای انسانی نزدیک‌تر شده و ره‌توشه‌ای ارزشمند برای خدمت خالصانه و بی‌دریغ به خلق خدا را کسب کنیم.

 

استاد حوزه علمیه مازندران گفت: تا می توانید از فرصت ماه رمضان برای طلب مغفرت و بخشیده شدن استفاده کنید، زیرا خداوند تبارک و تعالى در این ماه مردم بسیارى را به جهت احترام ماه مبارک رمضان از آتش آزاد می کند.

 

وی با اشاره به این که باید تلاش کنیم که حق الناسی بر گردنمان نماند، تصریح کرد: هر چیزی که حیثیت، آبرو، مال و جان یک انسان را تهدید می کند حق الناس محسوب می شود و اگر مایلید که خداوند شما را ببخشد و به سلامتی، آرامش، امنیت، برکت و روزی دست یابید سعی کنید تا دیگران را ببخشید، حق الناس بر گردن نگیرید و اگر حق الناسی برگردن دارید آن را ادا کنید.

 

معاون حوزه علمیه مازندران با بیان این که ماه مبارک رمضان تجلی عبادت و معنویت است، گفت: برنامه‌هاي اسلام، براي رسيدن انسان به خوشبختي، کمال و سعادت جاودانه تدوين شده است و در اين ميان، روزه عبادتي است كه در ره‌پويي بشر به سوي كمال و تعالي نقش بسزايي دارد و در واقع ماه مبارک رمضان تجلی عبادت و معنویت است. 

 

وی اظهارداشت: با بررسي آيات روشن قرآن در مي‌يابيم كه روزه، براي رستگاري انسان و رهايي او از قيد تن و توجه او به افق‌هاي تعالي واجب گرديده است و انسان در ماه مبارک رمضان در يك اردوي معنوي يك ماهه، رهايي از بند تن و زنگارزدايي از دل را با هم تجربه مي‌كند، غلبه بر خواهش‌هاي دل را تمرين مي‌كند و لذت آسماني شدن را مي‌چشد. 

 

استاد حوزه علمیه مازندران، روزه را عبادتی واجب از سوی خداوند سبحان بیان کرد و گفت: روزه عبادتى است بس با فضیلت، كه به نوبه خود تجلى راستين ايده ها و عقيده هاى راستين و تجلاى احساس حضور را در پی دارد.

 

وی با بیان این‌که روزه داراى فرهنگ مخصوص به خود بوده و روزه داران در ماه مبارك رمضان، بيشتر با واژه هاى مربوط به اين فرهنگ، سروكار پيدا مى كنند ادامه داد: طبق تحقيقات، در ماه مبارك رمضان صدها واژه همگام با فرهنگ روزه چندین برابر بيشتر از ساير ماه ها به كار مى روند واژه هاى چون تلاوت، صدقه، انفاق، خيرات، احسان، نماز، روزه و دستگيرى از فقرا از بهار خاصى برخوردار است./950/202/ب2

ارسال نظرات