۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۴
کد خبر: ۴۳۳۵۸۵
نگاهی گذرا بر سرگذشت مبارزاتی رهبر شیعیان بحرین؛

رهبر معظم انقلاب: به وجود شیخ عیسی قاسم افتخار می‌کنم

رژیم آل خلیفه تابعیت شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین را لغو کرد.
آیت الله شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین

به گزارش خبرگزاری رسا، آیت الله شیخ عیسی قاسم از برجسته ‌ترین علما و رهبران سیاسی بحرین در سال 1938 در روستای "الدراز" دیده به جهان گشود، وی تحصیلات مقدماتی خود را در همین روستا که از روستاهای اطراف "منامه" پایتخت بحرین است به پایان رساند.

 

آیت الله شیخ عیسی قاسم تدریس خود  را در مدارس دولتی در ابتدای دهه 60 آغاز کرد و همزمان به تحصیل علوم دینی نیز اشتغال داشت.

 

در سال 1964 برای ادامه تحصیل علوم اسلامی به شهر نجف اشرف هجرت کرد و تحصیلات دانشگاهی را در دانشکده فقه و اصول شهر نجف اشرف ادامه داد، در عین حال از محضر اساتید بزرگ حوزه علمیه بهره جست.

 

در سال 1972 از او خواسته شد، به بحرین بازگردد و در مجلسی که برای نوشتن قانون اساسی و تشکیل پارلمان مردمی و تاسیس سه قوه مهم در کشور بحرین - که قرار بود، این قوا منتخب مردم باشد - شرکت کند. وی به دستور "آیت الله شهید سید محمد باقر صدر" و "شیخ محمد امین زین الدین" به بحرین مراجعت کرد و در این شورا حضور یافت.

 

در همان سال وی در تاسیس جمعیت التوعیه الاسلامیه شرکت کرد، هدف از ایجاد این جمعیت در آن سال، جلوگیری از نشر و اشاعیه افکار "مارکسیستی" در میان جوانان بحرینی بود، تا این که حاکمان بحرین فعالیت این جمعیت را در سال 1984 ممنوع اعلام کردند.

 

در سال 1972 نامزد نمایندگی در مجلس ملی بحرین شد و با به دست آوردن آرای لازم به این مجلس راه یافت و تا زمان انحلال مجلس با اخلاص و وفاداری در خدمت به مردم بحرین تلاش کرد.

 

همواره به تدریس و تبلیغ و نشر آگاهی‌های دینی از طریق امامت نماز جمعه و جماعت در مساجد بحرین و شرکت در مجالس دینی و مذهبی و سیاسی و احیای مناسبت‌های اسلامی پرداخت، تا این که در بحرین به نماد روحانیت مبارز و مرشد و مربی فاضل قشر نخبه شیعی لقب گرفت.

 

همواره سعی می‌کرد، افکار دینی را به سبک و سیاق روز و بسیار جذاب مطرح کند، به خصوص قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و بعد از پیروزی انقلاب مواضع ایشان در جهت تایید و الهام گرفتن از انقلاب و پیروی از بیانات بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران امام خمینی(ره) بود.

 

در سال 1992 برای تکمیل تحصیلات حوزوی به حوزه علمیه شهر قم مقدس هجرت کرد، و در حوزه علمیه نزد مراجع عالی قدری همچون حضرات آیات سید کاظم حائری و فاضل لنکرانی و سید محمود هاشمی شاهرودی تلمذ کرد.

 

در سال 1994 آن زمان که در بحرین مردم برای دفاع از مطالبات مشروع و آزادی‌های مدنی تحرکات مسالمت آمیز خود را آغاز کردند، رهنمودهای لازم را به مردم منعکس می‌کرد، به طوری که سخنان و بیانات وی در سخت‌ترین و بحرانی‌ترین شرایط تاثیر بسزایی بر انگیزه جوانان انقلابی می‌گذارد.

 

پس از بهتر شدن نسبی شرایط سیاسی در سال 2001 وی به بحرین بازگشت، و به خواست مرجعیت زمام هدایت ملت بحرین را به عهده گرفت.

 

شیخ عیسی قاسم در سال 2004 اقدام به تاسیس مجلس علمایی اسلامی بحرین کرد، این مجلس مسائل زیادی را دنبال می‌کرد، که می‌توان گفت در جو فساد و انحراف حاکم در بحرین به هدایت صحیح شیعیان از نظر فکری، عقیدتی، دینی و تربیتی می‌پرداخت.

 

حضرت آیت الله سید علی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، آیت الله شیخ عیسی قاسم را «ستاره‌‌ای در آسمان تشیع» توصیف کرده و فرمودند: "اینجانب به وجود شیخ افتخار می‌کنم"./980/ب101/د

منبع: تسنیم

ارسال نظرات