۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۵
کد خبر: ۴۳۳۶۱۷
توکلی:

لزوم سرمایه‌گذاری خارجی، تامین منافع داخی است

نماینده مردم تهران در مجلس نهم گفت: سرمایه‌گذاری‌های خارجی که برای کشور مفید نیستند بهتر است که صورت نگیرند.
احمد توکلی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست بررسی آخرین تغییرات قراردادهای نفتی پیش از ظهر امروز سه‌شنبه اول تیرماه با حضور احمد توکلی، نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و جمعی از صاحبنظران در محل خبرگزاری فارس برگزار شد.

 

در این نشست توکلی با اشاره به سابقه چنین نشست‌هایی، گفت: یش از این برای نخستین بار اشکال‌های قراردادهای نفتی را در حالی بازگو کردیم که از آن موقع به درخواست معاون اول رئیس جمهور جلسات متعددی به ریاست آقامحمدی به منظور بررسی انتقادها و قراردادهای نفتی تشکیل و برپا شد.

 

وی افزود: اشکال‌های موجود در این زمینه به دو دسته قراردادهای IPC و همچنین رویکرد جدید اعطای دربست قراردادهای مشترک به شرکت‌های خارجی بود. در این زمینه پس از برگزاری 4 جلسه، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور درخواست صحبت و رایزنی جداگانه با منتقدان به منظور جمع‌بندی صحبت‌ها را داشت که در نهایت عنوان شد که قراردادهای IPC پس از انجام اصلاحات آن تنها برای 2 یا 3 میدان نفتی خاص قابل قبول است.

 

این اقتصاددان عنوان کرد:‌ بر اساس درخواست‌هایی که ارائه شد، باید قراردادهای نفتی در میدا‌ن‌های مشترک آبی و همچنین در میدان‌هایی که در عمق بالای آب‌ها قرار دارند و کشور برای اکتشاف و استخراج نفت از تکنولوژی لازم در این زمینه برخوردار نیست، از طریق مشارکت شرکت‌های خارجی صورت گیرد و معتقدیم که با فضایی که در پسابرجام ایجاد شده استقبال از سرمایه‌گذاری‌ها بیشتر خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه این نوع قراردادها اشکالات فنی و سیاسی دارد که منافع ملی را به خطر می‌اندازد، اظهار داشت: این قرارداد دارای اشکالات مالی، فنی و حقوقی است که راهکارهای حل آنها را بیش از این بارها ارائه کرده ایم.

 

وی افزود: در آخرین ملاقات با آقای آقامحمدی، اصلاحاتی اعلام شد که اگر موارد مطرح شده جزء آن اصلاحات باشد مصالح کشور را تامین نمی‌کند.

 

نماینده مردم تهران در مجلس نهم شورای اسلامی با بیان اینکه اگر سرمایه‌گذاری‌های خارجی‌ها برای کشور مفید نباشد همان بهتر که انجام نشود گفت: زمانی که منافع کشور تامین نباشد هیچ لزومی برای سرمایه‌گذاری خارجی وجود ندارد.
 


توکلی با بیان اینکه خرید خدمات شرایط مشخص است و شرکت خارجی بعد از انجام قرارداد و دریافت عایدی، استخراج و تولید نفت صورت می‌گیرد، گفت: اما وقتی دوره قرارداد به 25 سال تمدید شود، با توجه به توضیحاتی که آقای ابراهیمی اصل دادند، خطرات جدی به وجود می‌آید.

 

وی افزود: اگر توتال که سابقه بسیار بدی در ایران دارد به یک شرکت ایرانی ترجیح داده شود، به مدت 25 سال باید در میادین نفتی ایران حضور داشته باشد در حالی که این شرکت هم در فرانسه و هم در آمریکا محکوم شده است و ورود این شرکت به ایران نیز با پرداخت رشوه بوده است که انساد آن را در اختیار داریم.

 

نماینده مجلس نهم با بیان اینکه الگوی قراردادهای نفتی شفاف نیست و بیم برخی خطرات برای کشور وجود دارد، گفت: حفظ حاکمیت کشور بر نفت یکی از دلایل اصرار ما بر خرید خدمات به جای واگذاری همه فرایند‌ها در حوزه نفت است.

 

این کارشناس اقتصادی درخصوص ادعای برخی مدیران صنعت نفت مبنی بر اینکه جمع‌بندی جلسات هیات تطبیق و جلساتی که در حضور آقامحمدی بوده، نظرات شخصی وی بوده و نظر اعضای حاضر در جلسه نبوده است، اظهارداشت: جمع‌بندی که در اختیار دارم، 13 بند است که در یکی از بندها به صراحت تاکید شده این الگو برای همه قراردادهای نفتی نمی‌تواند اجرایی شود.

 

گفتنی است در بخش پرسش و پاسخ این نشست، توکلی در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری رسا مبنی بر اینکه آیا احتمال دارد جریان عقد قراردادها جزیی از تعهدات ایران در موضوع «برجام» باشد، گفت: به نظر نمی‌رسد که قراردادها در پستو برجام شکل گرفته باشد، اما باید توجه داشت که نفت یک کالای کاملا سیاسی است و باید از تمامی جوانب خطرات معاهدات و قراردادها را از نظر خطراتی که برای کشور وجود دارد مورد بررسی قرار داد./856/202/ب3

ارسال نظرات