۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۵
کد خبر: ۴۳۳۶۲۶
کارشناس مسائل مذهبی:

امام حسن مجتبی در فضائل اخلاقی سرآمد بود

کارشناس مسائل مذهبی گفت: امام حسن مجتبی(ع) در فضائل اخلاقی سرآمد بودند نه تنها از نظر علم، تقوی، زهد و عبادت مقامی برگزیده داشت، بلکه ار نظر بخشش و دستگیری از بیچارگان و درماندگان زبانزد خاص و عام بود.
میلاد مسعود کریم اهل بیت امام حسن مجتبی(ع) گرامی باد

لیلا امیرمحمدی کارشناس مسائل مذهبی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، اظهار کرد: پیشوای دوم جهان تشیع نخستین میوه پیوند آسمانی امام علی(ع) و حضرت زهرا (س) است درنیمه ماه رمضان سال سوم هجرت جهان از قدوم زیبایش منور گشت و رسول خدا هم صاحب پسرشد، در روز تولد این امام بزرگوار پیامبر فرمودند« پسرم را بدهید و نفرمودند دخترم پسرت را بده» و این نشانه توجه خاص ایشان به امام حسن (ع) بود.

 

وی بیان کرد: رسول خدا(ص) می خواستند همه مردم بدانند که ایشان فرزند پیامبر هستند و وابسته نزدیک به او هستند تا در برخوردها و رفتارشان این مورد را لحاظ  کنند در فضیلت امام حسن(ع) همین بس که نام گذاری او هم از طرف خداوند متعال صورت گرفت و خداوند به جبرئیل  وحی فرستاد محمد صاحب فرزند شده نزد وی برو و به او تبریک بگو و نام او را حسن بگذار.

 

امیرمحمدی تصریح کرد: امام حسن(ع) سرور جوانان اهل بهشت است، جابر از پیامبر نقل می کند« هر کس خواست چهره جوانان بهشت را ببیند به چهره حسن بن علی نگاه کند»، پیامبر امام حسن و امام حسین(ع) را به آغوش گرفته بودند فرمودند این دوفرزند، فرزند دخترم می باشند خدایا من آن ها را دوست می دارم و تو دوست بدار هر کس انها را دوست داشته باشد.

 

کارشناس مسائل مذهبی در ادامه افزود: این امام بزرگوار در فضائل اخلاقی سرآمد بودند نه تنها از نظر علم، تقوی، زهد و عبادت مقامی برگزیده داشت، بلکه ار نظر بخشش و دستگیری از بیچارگان و درماندگان زبانزد خاص و عام بود هیچ فقیری از در خانه آن حضرت دست خالی برنمی گشت آن قدر می بخشید تا شخص  فقیر برای همیشه بی نیاز بشود و بتواند زندگی آبرومندانه ای تشکیل بدهد.

 

وی خاطرنشان کرد: ایشان در طول زندگی خود تمام اموال و دارای خویش را در راه خدا خرج  کرد سه بار ثروت خود  را  به نیم تقسیم کرد نصف آن را برای خود نگهداشت و نصف  دیگر در راه خدا بخشید.

 

امیرمحمدی یادآور شد: به شهادت تاریخ امام حسن(ع) فردی شجاع و باشهامت بود و هرگز ترس و بیم در وجود او راه نداشت در راه پیشرفت اسلام از هیچ گونه جانبازی دریغ نمی ورزید و همواره آماده مجاهدت در راه خدا بود هرگز تسلیم دشمن نشد.

 

کارشناس مسائل مذهبی ابراز کرد: اگر از زاویه عبادی هم بررسی کنیم ایشان عابدترین شخص زمان خویش بودند، امام صادق(ع) می فرمایند« حسن بن علی (ع) عابدترین مردم زمان خود بودند آنگاه  که به نمار می ایستادند اعضای بدنشان ازشدت خضوع در برابرعظمت پروردگارعالم به لرزه درمی آمد و رنگ مبارکشان دگرگون می شد».

 

وی در ادامه به روایتی از امام باقر(ع) اشاره کرد و افزود: ان حضرت فرمودند« امام حسن(ع) حدود بیست بار از مدینه به  قصد زیارت خدا پیاده رفت ومی فرمود از خدا شرم دارم که غیرپیاده به دیدارش بروم».

 

امیرمحمدی بردباری وحلم هم را یکی ازصفات بارز امام حسن(ع) خواند و ابراز کرد: تا جایی که حلم حسنیه  در فرهنگ ما ضرب المثل شده است، بردباری این امام تا حدی بود که دشمنان او هم به موضوع اعتراف می کردند، هنگام انتقال پیکر مبارک امام حسن(ع) برای دفن، امام حسین(ع) متوجه شدند مروان از دشمنان برادر بزرگوارش یک طرف تابوت راگرفته است و امام حسین(ع) تعجب کردند و گفتند شما که تا برادرم زنده بود مایه اندوه او بودید چه شده است اکنون در تشیع جنازه اش شرکت کرده اید؟ مروان گفت این کارها را در حق کسی انجام دادم که حلم و خویشتن داری او با کوه ها برابری می کرد./9709/303/ب3

 

 

ارسال نظرات