۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۹
کد خبر: ۴۳۳۶۵۲
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمان:

اصول کار سازمان تبلیغات در بخش تبلیغ دین، استفاده از توان و بودجه های مردمی است

حجت الاسلام عرب پور گفت: اصول کاری ما در بخش تبلیغات دینی استفاده از توان و بودجه های مردمی است که با هدایت ها و حمایت های سازمان تبلیغات اسلامی کار می کنند.
حجت الاسلام و المسلمین محمد مهدی عرب پور مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمان در نشست خبری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، حجت الاسلام محمد مهدی عرب پور مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمان امروز در نشست خبری به مناسبت گرامیداشت روز تبلیغ و اطلاع رسانی دینی در محل سازمان تبلیغات اسلامی استان کرمان ضمن تبریک میلاد اما حسن مجتبی (ع)؛ اظهار داشت: دو سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در هر استانی جمعی از افراد متدین و انقلابی در جهت ساماندهی مسائل فرهنگی و دینی؛ موسسات متعددی را به صورت خود جوش تشکیل دادند چنانچه در استان کرمان هم موسسه ای با عنوان موسسه تبلیغات اسلامی شکل گرفت که مسوولیت این موسسه به عهده حجت الاسلام و المسلمین سید یحیی جعفری بود.

 

وی بیان داشت: با تدبیری که امام خمینی (ره) داشتند؛ در بخش های مختلف؛  نهادهایی را بنا گذاشتند تا اقدامات موثری صورت گیرد چنانچه در زمینه سازندگی؛ جهاد سازندگی شکل گرفت و در زمینه کمک به محرومین؛ کمیته امداد تشکیل شد و در زمینه علمی نیز جهاد دانشگاهی شکل گرفت از این رو در زمینه تبلیغ نیز سازمان تبلیغات اسلامی در اوایل تیر ماه سال 1360 با شورایی که شخصیت هایی چون شهید باهنر و شهید شیرازی در آن حضور داشتند؛ تشکیل شد که به عنوان شورا ی عالی تبلیغات؛ شروع به فعالیت کرد و سازمان تبلیغات به عنوان تشکیلات اجرایی این شورا شروع به کار نمود.

 

حجت الاسلام عرب پور ادامه داد: به دنبال توسعه تشکیلاتی این نهاد در اوایل فروردین 1361 این سازمان در استان ها نیز شکل گرفت و در استان کرمان هم شروع به کار کرد.

 

وی افزود: امروز که تقریبا 35 سال از عمر سازمان می گذرد به لطف و عنایت پروردگار؛ شاهد  توسعه تشکیلاتی را در اکثر شهرستانها در سطح استان هستیم و در کنار ماموریت های تعریف شده برای سازمان؛ بیشتر به رشد موسسات مردمی پرداختیم.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمان خاطر نشان کرد: 2800 هیئت مذهبی را به عنوان تشکل های دینی ساماندهی کردیم چراکه این هیئت ها بسیار نقش آفرینند و با بودجه های مردمی اداره می شود از این رو مدیریت آنها به معنی انجام کار فرهنگی دینی بدون استفاده از بودجه های دولتی و بهره وری از تشکل ها و ظرفیت های مردمی است.

 

وی اضافه کرد: در بخش امور قرآنی 120 موسسه قرآنی غیر از موسسات شکل داده شده توسط اداره ارشاد؛ با برنامه ریزی و سازماندهی سازمان تبلیغات؛ حمایت می شوند و در کنار آن 450 خانه قرآنی روستانی را ایجاد کردیم که بالغ بر 50خانه قرآنی روستایی توسط مردم و معتمدینشان ایجاد شده است.

 

این مقام مسؤول ابراز داشت: اصول کاری ما در بخش تبلیغات دینی؛ استفاده از توان و بودجه های مردمی است که با هدایت ها و حمایت های سازمان تبلیغات اسلامی کار می کنند.

 

وی عنوان داشت: جدا از طرح هجرت حوزه های علمیه سازمان تبلیغات اسلامی مبلغین و روحانیون را تحت عنوان طرح استقرار به روستاهای بیش از 100 خانوار اعزام نموده که سالانه در آنجا مستقر هستند و حضور دارند تا هم مراسمات مذهبی را اداره کنند و هم به مسائل اجتماعی مردم در آنجا رسیدگی نمایند.

 

حجت الاسلام عرب پور افزود: یکی از طرح های بسیار خوب و توانمند سازمان تبلیغات؛ طرح استقرار روحانیون در مناطق مختلف است چراکه با این استقرار و حضور روحانیت در بین مردم بسیاری از مشکلات اجتماعی حل خواهد شد .

 

وی ادامه داد: علاوه بر اینها در حوزه قرآن؛ هم در زمینه تربیت مدرس و هم در زمینه تربیت داوران مسابقات؛ اقدامات ارزشمندی داشتیم و در کنار آن با تقویت حوزه نرم افزاری مساجد از جمله انتخاب امام جماعت، آموزش امام جماعت،  طراحی کتابخانه های شبستان و کانون های فرهنگی مساجد اقدامات موثری صورت گرفته است.

 

امام جمعه موقت کرمان گفت: به طور کلی سیاست عمده سازمان تبلیغات ساماندهی تبلیغات دینی است که توسط  گروه های مذهبی و تشکل های دینی مردمی شکل گرفته است از این رو این امور را ذیل سه برنامه؛ هدایت، نظارت و حمایت پیگیری می کند.

 

وی در ارتباط با تکنولوژی روز و بهره وری از فضای مجازی در بحث تبلیغات دینی افزود: از سال 94 کارشناس تخصصی این امور را به بدنه سازمان اضافه کردیم تا با شناسایی استعداد ها در این رابطه،  تولید محتوا برای بخش های مختلف رسانه با تشکیل سه کمیته؛ آموزش عمومی مردم برای استفاده از این فضاها و کمیته استعداد یابی که نیروهای مستعد در بخش فنی و محتوایی را شناسایی می کند و همچنین کمیته تولید محتوا با استفاده از قلم نویسندگان و پژوهشگران و صاحب نظران و رصد رسانه ها و تبلیغات پنهان آنان، پاسخ گوی مناسب به تهاجمات آنان باشد را پیگیری کند.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمان بیان کرد: البته  160 نفر از روحانیون مستقر از طریق فضاهای مجازی با سازمان در ارتباطند تا مقالات تهیه  شده به صورت خوراک تبلیغی به آنان تزریق شود.

 

وی افزود: در جهت بروز رسانی تشکیلات مردمی سامانه های «سجام» و «طوبی» توسط این سازمان طراحی شدند تا در امور مربوط به اعزام روحانیون در ماه مبارک رمضان و ایام محرم و فاطمیه مشکلی پیش نیاید چنانچه در ماه مبارک رمضان بالغ  1700 روحانی اعزام کردیم و روزانه بالغ بر سه جلسه احکام و تفسیر و سخنرانی  در حال برگزاری است.

 

حجت الاسلام عرب پور تاکید کرد: روحانیون جهت اعزام حتما باید کُد سجام داشته باشد در غیر این صورت به عنوان مبلغ نمی توانند اعزام شوند؛ همچنین با توجه به تاکیدات رهبری و برنامه های تبلیغات اسلامی، شروع به ساماندهی مداحان کردیم جهت ثبت و پالایش هیئت ها و مداحان آنها نیز سامانه طوبی طراحی شده تا مداحان استان نیز دارای هویت تشکیلاتی باشند.

 

وی اظهار داشت: آنچه ما در زمینه فضای مجازی هزینه و استفاده می کنیم با آنچه دشمن هزینه می کند؛ قابل مقایسه نیست چرا که امکانات و بودجه های دشمن بیش از آن است که در دست طیف مذهبی است اما اگر ما از همه ظرفیت ها استفاده کنیم و انگیزه قوی و پشت کار  داشته باشیم مسلما می توانیم به لحاظ عمقی اثرگذار باشیم چراکه پایه معارف دین روی فطرت است از این رو ما نگران هستیم اما مایوس نیستیم.

 

این مقام مسؤول در خصوص جلسات مذهبی خانگی گفت: ما معتقدیم این جلسات زمینه و توان بسیار خوبی برای فعالیت های دینی است؛ به همین جهت  در حوزه خواهران در سه بخش هیئت های بانوان، مبلغات، مربی و یا مسوول جلسه به صورت مجزا دوره های آموزشی متناسب برگزار کردیم  و با نظارت دقیق امور آنان را پیگیری نمودیم.

 

وی تصریح کرد: مسؤولان جلسات خانگی هم می توانند فرصت برای تبلیغات اسلامی باشند و هم آسیب؛ اما ما با دید فرصت به آنان می نگریم از این رو سعی کردیم با نظارت و حمایت؛ دوره های مناسبی برای آنان تدارک ببینیم به همین جهت 50 بانو فرهیخته سطح استان با ما در ارتباط هستند تا سیاست گذاری انجام دهند علاوه بر اینها در حال حاضربیش از 400 مبلغه و بیش از 100 هیئت بانوان در استان کرمان داریم که تحت نظارت سازمان تبلیغات اسلامی فعالیت می کنند.

 


مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمان درپایان گفت: استان کرمان مستعد پذیرش حداقل 4000 روحانی در سطح شهر ها و روستا ها است؛ البته بر اساس نیاز 3000 مسجد در کرمان در ماه مبارک رمضان فعال است و حدود 1300 روحانی شاغل در دستگاه ها داریم که در طول سال از آنان استفاده می شود اما واقعا با کمبود روحانیون مبلغ مواجه گرچه حوزه های علمیه در این زمینه فعال هستند و طلاب جدید به چرخه تبلیغ دین وارد می کنند اما روحانی ای که از خودگذشتگی داشته باشد و در مناطق محروم مانند جنوب استان برود، کم داریم.202/ب3/9703/

 

 

ارسال نظرات