۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۰
کد خبر: ۴۳۳۶۷۱

چند خبر کوتاه از خراسان شمالی

برگزاری یازدهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی به میزبانی خراسان شمالی، چاپ کتاب اشعار آیینی و برپایی مراسم تعزیه‌خوانی در اسفراین عناوین برخی از اخبار این استان هستند.
اخبار کوتاه خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حسین ثابت‌قدم وحید، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی، از میزبانی یازدهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی خبر داد و افزود: معرفی اندیشه‌ها و آموزه‌های حضرت علی ابن موسی‌الرضا (ع) به زبان فاخر نمایش، بسط و گسترش فعالیت‌های مذهبی و مرتبط با سیره ائمه معصومین به ویژه حضرت رضا (ع)، اشاعه فرهنگ والای رضوی در سطح جامعه و معاصرسازی مفاهیم دینی از اهداف برپایی این جشنواره به شمار می‌رود.

 

وی تولید متون، مسابقه استانی (ویژه خراسان) و بین‌الملل را ازجمله بخش‌های این جشنواره ذکر کرد و گفت: هیأت انتخاب مسابقه نمایشنامه‌نویسی جشنواره تئاتر رضوی متشکل از نصرالله قادری، محمد امیر یاراحمدی و سید حسین فدایی حسین، از 39 متن رسیده به دبیرخانه جشنواره هشت طرح متقاضی حضور در این بخش را در مرحله اول پذیرفتند.

 

ثابت‌قدم وحید با بیان اینکه در بخش مسابقه 64 متن به دبیرخانه جشنواره رسید، گفت: در این بخش هیأت انتخاب متشکل از نادر برهانی مرند، شهرام کرمی و دکتر تاج‌بخش فناییان، 32 متن را برای مرحله بازبینی انتخاب کرده که از این تعداد 12 متن برای مرحله نهایی مسابقه انتخاب خواهد شد.

 

 

چاپ کتاب «گزیده‌ای از اشعار آیینی قرائت‌شده در بزرگداشت مرحوم افضلی»

علی‌اصغر نودهی، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بجنورد از چاپ اولین کتاب در سال ٩٥ با موضوع آئینی و محرم خبر داد و گفت: کتاب «گزیده‌ای از اشعار آیینی قرائت‌شده در بزرگداشت مرحوم افضلی» از سوی انتشارات عضدی در قطع رقعی و تیراژ هزار نسخه با ٦٦ صفحه منتشر شد.

 

وی اظهار کرد: بزرگداشت مرحوم افضلی در محرم سال ٩٣ در روستای کتلی شوقان برگزار شد که اشعار قرائت‌شده در این بزرگداشت توسط رضا کریمی و جمشید افضلی از نویسندگان بجنوردی در قالب یک کتاب گردآوری و چاپ شد.

 

نودهی محتویات این کتاب را شامل مقدمه، سخنان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و امام جمعه شهر شوقان و اشعار قرائت‌شده شاعران استانی در این بزرگداشت ذکر کرد.

 

برپایی مراسم تعزیه‌خوانی در اسفراین

رضا ارغیانی، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اسفراین گفت: به مناسبت ماه مبارک رمضان، شب‌های قدر و شهادت حضرت علی (ع) مراسم تعزیه‌خوانی به مدت سه شب در پارک ملت اسفراین برگزار می‌شود.

 

وی افزود: این مراسم معنوی توسط تعزیه‌خوانان برگزیده شهرستان در روزهای یکم، دوم و سوم تیرماه بعد از افطار در پارک ملت این شهرستان برگزار خواهد شد.

 

ارغیانی گفت: مراسم تعزیه‌خوانی دیگری نیز با موضوع مجلس ضربت خوردن حضرت علی (ع) پس از شب‌های قدر در مجتمع فرهنگی هنری نسیم اسفراین برگزار می‌شود که شرکت برای عموم مردم در این مراسم آزاد و رایگان خواهد بود.

 

ثبت وقف جدید با نیت تهیه جهیزیه زوج‌های جوان

محمد قربانی، رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان مانه و سملقان گفت: یک وقف جدید با نیت کمک به افراد نیازمند و تهیه جهیزیه برای زوج‌های جوان در روستای مهمانک این شهرستان به ثبت رسید.

 

وی افزود: هم‌زمان با سالروز ولادت امام حسن مجتبی (ع) یک قطعه زمین کشاورزی آبی به مساحت یک هکتار به ارزش 250 میلیون ریال در روستای مهمانک از سوی واقف معصومه کمالی با نیت کمک به افراد نیازمند و خرید جهیزیه برای زوج‌های مستمند روستا با معرفی معتمدین و روحانی محل ثبت شد./9314/303/ب3

ارسال نظرات