۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۰
کد خبر: ۴۳۳۷۳۳
حجت الاسلام شکوری:

قضات از مسأله حق الناس در قضاوت غافل نشوند/ لزوم فرهنگ سازی ویژگی های آیت الله بهشتی

امام جمعه خوی گفت: بر اساس روایات، قضاوت به جهت وجود مسأله حق الناس کار بسیار خطیری است که انتظار می رود قضات از این موضوع غافل نشوند.
امام جمعه خوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام شکوری، امام جمعه خوی امروز در دیدار مسؤولان و قضات دادگستری شهرستان خوی به مناسبت هفته قوه قضاییه، با تبریک میلاد امام حسن مجتبی(ع) و هفته قوه قضاییه و تسلیت سالگرد شهادت آیت الله شهید دکتر بهشتی و 72 تن از یاران ایشان که در انفجار حزب جمهوری اسلامی از سوی منافقین کوردل به شهادت رسیدند، اظهار داشت: ضرورت دارد ویژگی های برجسته و منحصر به فرد شهید بهشتی در قوه قضاییه نهادینه شود چراکه برای کارگزاران و قضات دادگستری بسیار راه گشا خواهد بود.


وی داشتن نظم در کارها، سعه صدر و تحمل مخالف، واقع بینی در قضاوت، احترام به دیدگاه های دیگران، قدرت استدلال و اقناع اشخاص، قدرت بالای تحمل بی مهری ها، قدرت قوی مدیریتی و داشتن روحیه تشکیلاتی را از جمله ویژگی های آیت الله شهید بهشتی عنوان کرد.


رییس حوزه های علمیه خوی گفت: بخش های مهم اجرایی و قضایی کشور مدیون آن شهید بزرگوار هستند چراکه تربیت یافتگان حوزوی و دانشگاهی آن بزرگوار بودند که در ادوار مختلف به ویژه دوران بحرانی اوایل پیروزی انقلاب توانستند کشور را اداره کرده و از مشکلات نجات دهند.


حجت الاسلام شکوری در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به قضات حاضر در جلسه اظهار داشت: تأکید روایات بر اهمیت و سنگینی کار قضاوت به جهت وجود حق الناس در کار قضاوت است همان حق الناسی که امام حسین(ع) روز عاشورا فرمودند: «هر کس حق الناس بر عهده دارد در رکاب ما نجنگد.»


وی تصریح کرد: قضات باید عنایت ویژه داشته باشند که خدایی نکرده در قضاوت های آنها حقوق مردم ضایع نشود.


امام جمعه خوی رمز موفقیت دادگستری ها در شهرستانها را انسجام قضایی برشمرد و اظهار داشت: باید همه بخش ها همدیگر را تقویت و به یکدیگر کمک کنند تا بتوانند وظایف سنگین خود را انجام داده و به نتیجه برسند.


حجت الاسلام شکوری ریشه بعضی از معضلات و مشکلات اجتماعی و بعضا اداری که در بخش های مختلف مراکز دولتی و قضایی به وجود می آید را ضعف های مدیریتی و نظارتی برشمرد و اظهار داشت: اگر نظارت قوی باشد نوبت به این موج آفرینی ها و بعضا مچ گیری ها نخواهد رسید که دشمنان از آنها سوءاستفاده می کنند.


وی در پایان سخنان خود اظهار داشت همه مردم به ویژه مسؤولان نظام و به خصوص قضات نیاز دارند هفته ای حداقل یک کلاس اخلاق برگزار بکنند و این کاری است که بزرگان، مراجع و شخصیت های برجسته علمی از علمای اخلاق درخواست می کردند که آنان را نصیحت کنند، در صورت عملیاتی شدن این مهم، جلوی بخش مهمی از آسیب پذیری ها گرفته خواهد شد.


لازم به ذکر است که در ابتدای این جلسه حسن زاده، رییس دادگستری گزارشی از عملکرد یکساله دادگستری خوی و برنامه های هفته قوه قضاییه که به صورت پرسش و پاسخ در 40 مسجد خوی و حومه برگزار شد ارائه کرد.


همچنین حجت الاسلام علیزاده، دادستان خوی موضوعاتی را در زمینه عملکرد دادستانی و مشکلات مربوطه مطرح کرد./202/936/ب1

ارسال نظرات